Ouderdom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Ouderdom

Een planeet Eric bevindt zich op 10 lichtjaar van de Aarde in rust. We hebben een tweeling A en B op Aarde. A maakt de reis naar Eric met de snelheid v=0,99c. Is A na de aankomst ouder, jonger of gelijk oud? Maak eventueel een berekening.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Ouderdom

Bedoel je dit?
Een planeet Eric bevindt zich op 10 lichtjaar van de Aarde in rust t.o.v. de Aarde. We hebben een tweeling A en B op Aarde. A maakt de reis naar Eric met de snelheid v=0,99c t.o.v. de Aarde. Is A na de aankomst ouder, jonger of gelijk oud?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Ouderdom

Ja
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ouderdom

Ja
A is ouder omdat hij niet instantaan op Eric is aangekomen, hij is dus 10.1 jaar ouder geworden. Voor waarnemer B

zal hij minder dan 10.1 jaar ouder zijn geworden, namelijk:

Afbeelding

Geeft een factor van 0.14, dus 0.14 * 10.1 = 1.42 jaar ouder geworden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Ouderdom

Een planeet Eric bevindt zich op 10 lichtjaar van de Aarde in rust. We hebben een tweeling A en B op Aarde. A maakt de reis naar Eric met de snelheid v=0,99c. Is A na de aankomst ouder, jonger of gelijk oud? Maak eventueel een berekening.


Een volledige berekening vereist dat je ook de versnelling en vertraging in aanmerking neemt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Ouderdom

Bartjes schreef:
Een volledige berekening vereist dat je ook de versnelling en vertraging in aanmerking neemt.


Niet nodig.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Ouderdom

Niet nodig.
Als je de versnellingen en vertragingen verwaarloost, krijg je de roemruchte tweelingparadox. Zie hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweelingparadox

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Ouderdom

Als je de versnellingen en vertragingen verwaarloost, krijg je de roemruchte tweelingparadox.
Nee, want A keert niet terug naar de Aarde, hij gaat gewoon naar Eric.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Re: Ouderdom

Nee, want A keert niet terug naar de Aarde, hij gaat gewoon naar Eric.
Daar heb je gelijk in. Je zou de situatie zo kunnen voorstellen dat A eenparig rechtlijnig met een snelheid van v=0,99c vlak langs de Aarde met B daarop en na enige tijd ook vlak langs de planeet Eric vliegt. Dan heb je geen versnellingen en vertragingen en kan de hele zaak binnen de speciale relativiteitstheorie worden afgehandeld (als we tenminste de invloed van de Aardse gravitatie en die van Eric verwaarlozen).

Verder hebben we:

Een planeet Eric bevindt zich op 10 lichtjaar van de Aarde in rust t.o.v. de Aarde. A maakt de reis naar Eric met de snelheid v=0,99c t.o.v. de Aarde.

Dus zou A gemeten t.o.v. de Aarde (d.w.z. volgens B) er ca. 10,1 jaar over doen. Of heb ik het mis? Het is allemaal ook weer zo lang geleden...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Ouderdom

Ik bereken voor A ongeveer 1 jaar ouder en voor B ongeveer 10 jaar ouder.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer