Springen naar inhoud

In contact met kwik gekome

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 25 juni 2005 - 12:10

Ik heb samen met mijn broer spiegels afgschuurt en veel kwik in ons gezicht gekregen daardoor... is dat gevaarlijk?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

wkuipers

wkuipers

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2005 - 12:56

kwik afschuren? kwik is vloeibaar, weet je zeker dat het niet kwikverbindingen waren?
kwikverbindingen zijn ook vrijwel allemaal zeer giftig

Belgjm

Belgjm

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2005 - 13:18

kwik afschuren? kwik is vloeibaar, weet je zeker dat het niet kwikverbindingen waren?  
kwikverbindingen zijn ook vrijwel allemaal zeer giftig

Ik ken alleen de zogenaamde kwikzilverspiegel, eigenlijk meer tin-amalgaam spiegels. Ze bestaan ongeveer uit 75 delen tin en 25 delen kwik waaruit tin-amalgaan (legering) gevormd wordt.

Over de giftigheid ga ik mij niet uitspreken. Ik weet wel dat kwik verbindingen giftig zijn, maar bepaalde kwikmetalen worden gebruikt in de tandheelkunde dus zo gevaarlijk zal het dan ook weer niet zijn ...
Enkel wat ik zeker weet is het inademen van kwikdampen ernstige gevolgen kan hebben zoals hersen-zenuwletsels, ...

[edit]:tikfoutje

01mercy

01mercy

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2005 - 14:23

Waarom denk je dat ze tegenwoordig geen donkere vullingen meer hebben maar witte? Niet alleen omdat het mooier is hoor ook omdat kwik van de vullingen in je lichaam komt.

Ik heb verder niet iets kunnen vinden over kwikzilver in spiegels, mijn vermoeden is dat je met een kwikverbinding te maken hebt. Aangezien kwik en verbindingen van kwik giftig zijn maakt het dus verder niet uit. Als je denkt dat je veel binnen hebt gekregen zou ik het even de huisarts raadplegen.

In het vervolg ook even bedenken wat je gaat doen. Daarom is het, zeker in de chemie, ook zo belangrijk dat je van te voren weet waarmee je werkt zodat je je veiligheidsmaatregelen kunt treffen en weet wat je moet doen als het mis gaat.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juni 2005 - 10:07

Als je daadwerkelijk kwikspiegels hebt afgestchuurd (dus antieke spiegels) heb je mogelijk kwikdeeltjes binnengekregen. Wees dan de komende tijd alert op lichamelijke problemen en vertel in een voorkomend geval aan je arts dat je mogelijk kwik hebt binnengekregen.

Tegenwoordig worden spiegels niet meer gemaakt met zilveralmagaan, maar door het opdampen van metaal (meestal aluminium) op glas in vacuum. Moderne spiegels bevatten dus als regel geen kwik.
β-Damascenon en maneschijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures