Springen naar inhoud

Uv

• Log in om te kunnen reageren

malkemade

malkemade

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2009 - 06:56

Is er kennis aanwezig over het wel of niet aanwezig zijn van UV wat schade en groeimisvormingen veroorzaakt aan planten? Ik ben een kweker die boomvarens teelt in een 9000m2 foliekas. 2 jaar geleden is er nieuw folie opgedaan en sindsdien groeien al mijn planten bijzonder slecht. Ook tonen mijn planten bruinverkleuring wat sterk lijkt op verbranding.
Ik heb het idee dat er een bepaalde hoeveelheid UV (ABC) uit gefilterd wordt. De folie is 20% witgekleurd.
Is er bekend welk spectrum van UV onmisbaar is voor planten?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Maurice

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juli 2009 - 11:01

Bij mijn weten is UV totaal onbelangrijk voor planten. Laten we ons eens even een andere vraag stellen: worden boomvarens ook gekweekt onder glas? Zo ja, glas laat nauwelijks UV door, en daarmee zou dan aangetoond zijn dat je probleem niet te wijten is aan UV-gebrek.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>

zojuist eens wat rondgegoogled, en ik vind voldoende afbeeldingen van boomvarens in (glazen) serres om te bevestigen dat je probleem niet UV-gerelateerd kan zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2009 - 11:18

Veel natuurkundige kennis van UV is niet nodig, dus verplaatst naar Biologie.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2009 - 12:05

Zou het kunnen dat je oude folie meer UV tegen hield dan de nieuwe folie?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juli 2009 - 13:39

Ik zit aan iets anders te denken: nieuwe folie op een kas doet denken aan een grote onderhoudsbeurt. Ik ken gevallen uit het verleden waarbij bijvoorbeeld voor het schilderen van verwarmingsbuizen een verkeerde verf werd gebruikt, waaruit bij verhitten dampen vrijkwamen die een complete teelt om zeep hielpen.

De folie zelf, is dat een gewoonlijk voor kasdekken gebruikte folie? Want er zijn ook folieweekmakers die zo'n uitdampingseffect kunnen hebben.

Zou het kunnen dat je oude folie meer UV tegen hield dan de nieuwe folie?

Och, boomvarens groeien (in de tropen) in de vrije natuur. Dus UV-straling mag geen verbrandingsverschijnselen geven.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

malkemade

malkemade

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2009 - 06:46

Bedankt voor jullie reacties, hiervoor heb ik een glazen kas gehad, waar ik geen probleem had. Glas laat , volgens mijn informatie, wel een bepaalde mate van UV door.De folie is onderzocht op de aanwezigheid van weekmakers, deze zijn niet gevonden.Mijn idee is dat deze folie helemaal geen UV doorlaat. Deze nieuwe folie hoort een kasfolie te zijn, maar dit betwijfel ik ten zeerste.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juli 2009 - 10:06

Bedankt voor jullie reacties, hiervoor heb ik een glazen kas gehad, waar ik geen probleem had. Glas laat , volgens mijn informatie, wel een bepaalde mate van UV door.

Klopt, maar gewoon standaard serreglas houdt UV-B toch grotendeels tegen.

http://edepot.wur.nl/8283
serreglas.png

De folie is onderzocht op de aanwezigheid van weekmakers, deze zijn niet gevonden.

Is er nog meer aangepast aan je kas toen er toch een nieuw dek op ging? Bodemfolies? Ander type verwarming? Irrigatie? Wat dan ook?

Mijn idee is dat deze folie helemaal geen UV doorlaat. Deze nieuwe folie hoort een kasfolie te zijn, maar dit betwijfel ik ten zeerste.

In het algemeen vind ik juist positieve effecten op kwaliteit en productie door vermindering van UV. Maar het lenen/huren van een UV-vismeter moet rap uitsluitsel kunnen geven. Er bestaan overigens folies met UV-blokkers. Hier vind je grafiekjes van wat diverse folies/kunststof platen.
http://www.bioone.or...05-08-09-RA-645

Een zeer interessante studie over effecten van UV transmissie in plastic folies en de effecten op teelten:
http://www.globalsci...T_1(2)85-95.pdf
Klein stukje eruit:

When using these three types of plastics, CA should be used with caution in UV exclusion studies because it may have a phytotoxic effect on sensitive plants such as cucumber (Krizek and Mirecki 2004).

(CA: cellulose acetaat)
Er zijn dus folies die een fytotoxisch effect op sommige plantensoorten kunnen hebben.

Over varens en folies kan ik zo gauw niks vinden. Wat is overigens precies de folie (type, merk) die gemonteerd is?

9000 m² boomvarens lijkt me overigens de moeite van een fatsoenlijk onderzoek waard.

andries

andries

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 19:33

Als de folie het licht voor een deel polariseert (bijvoorbeeld één bepaalde kleur.), zou het dan mogelijk zijn dat de planten hierop reageren omdat het ander licht is dan ze 'gewend' zijn?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures