Springen naar inhoud

[fysica] vraag toelatingsexamen 2009, druk in grot

• Log in om te kunnen reageren

nikske

nikske

• >250 berichten
  • 265 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2009 - 10:27

301300 pa.
probleem dat staat niet tussen de oplossingen

Want die zijn
2,97.10^6 pa; 1,97.10^5 pa;1,97.10^2 pa; niet te berekenen daar geen volume grot bekend

staat er wel tussen, want de eerste gegeven oplossing is 2,97.10^5 pa

verder vermoed ik stiekem dat hier gerekend moet worden met g= 9.8 m/s≤, en dan komt antwoord A precies uit.

(sidenote: pascal kort je af als Pa)

Bijgevoegde afbeeldingen

• grot.jpg
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juli 2009 - 10:51

Pardon, ik heb het weer eens voor elkaar: verkeerde knop. Voor de tweede keer in een paar dagen denk ik te quoten, en zit ik te wijzigen in andermans bericht :P .

pardon. ;)

volledige opgave luidde:

nikske.png
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5819 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2009 - 12:52

Met deze formule kom je er wel uit volgens mij:

Geplaatste afbeelding

dp = drukverschil
pvl = dichtheid vloeistof
g = gravitatieconstante
dh = hoogteverschil
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juli 2009 - 13:21

Met deze formule kom je er wel uit volgens mij:

Geplaatste afbeelding

dp = drukverschil
pvl = dichtheid vloeistof
g = gravitatieconstante
dh = hoogteverschil

Die gebruikte Nikske ook, maar dat kun jij niet meer zien omdat ik dat wegpoetste.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Fons

Fons

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2009 - 13:08

Waarom dient in dit vraagstuk de atmosferische druk bij de vloeistofdruk te worden opgeteld? Drukt die er in deze situatie 'erbij'.

En zo ja, waarom dient hier geen rekening mee gehouden te worden als we druk op een bepaalde diepte in een vloeistof meten? Daar drukt (op het vloeistofoppervlak) de atmosfeer toch ook op?

Hoor het graag =D>!

Vriendelijke groeten,

Fons

Veranderd door Fons, 27 juli 2009 - 13:09

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juli 2009 - 13:32

Waarom dient in dit vraagstuk de atmosferische druk bij de vloeistofdruk te worden opgeteld? Drukt die er in deze situatie 'erbij'.

Jawel

En zo ja, waarom dient hier geen rekening mee gehouden te worden als we druk op een bepaalde diepte in een vloeistof meten? Daar drukt (op het vloeistofoppervlak) de atmosfeer toch ook op?

correct, en daar dient dus wťl rekening mee gehouden te worden.

Druk wordt echter vaak bepaald in ťťn van twee "soorten" druk: absolute druk (bar, atm) en overdruk (baro, ato) . Voor vaten die met de buitenlucht in contact staan is absolute druk dus inclusief de atmosferische, overdruk is dan het drukverschil met atmosferische druk.

nikske

nikske

• >250 berichten
  • 265 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2009 - 13:33

Hoor het graag =D>!

Vriendelijke groeten,

Fons

Men kan vragen naar de totale druk (P atm + P hydr) en men kan vragen naar de hydrostatische druk!!
Gewoon de hydrostatische druk berekenen geeft je een idee van de druk die een vloeistof op een bepaalde diepte uitoefent. De totale druk geeft het totaalplaatje, vandaar het verschil.

correct me if i'm wrong ;)

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 juli 2009 - 15:10

De luchtdruk in de grot was zonder water al hoger dan op hoogte nul.
Als het me goed herinner is de druk in de grot = (druk op hoogte nul) x exp{-(mgh)/(RT)}.
h is hier negatief.
Immers als je naar boven gaat neemt de luchtdruk af, dus als je naar beneden gaat, ... .

Veranderd door thermo1945, 27 juli 2009 - 15:11

Fons

Fons

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2009 - 15:33

De luchtdruk in de grot was zonder water al hoger dan op hoogte nul.
Als het me goed herinner is de druk in de grot = (druk op hoogte nul) x exp{-(mgh)/(RT)}.
h is hier negatief.
Immers als je naar boven gaat neemt de luchtdruk af, dus als je naar beneden gaat, ... .

Hier zit inderdaad wat in. Maar ik denk dat dit het niveau van de toelatingsproef te boven gaat. Ik heb namelijk nog nooit ergens een som gezien over luchtdruk in rechtstreekse combinatie met hoogte gezien. Het staat ook niet in de lijst van vereisten kwaliteiten (toch?!).

Fons

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juli 2009 - 16:17

ik denk dat dit het niveau van de toelatingsproef te boven gaat.

Laten we het zů stellen: uit alles in deze oefening blijkt dat de makers dat volledig buiten beschouwing willen laten.

Fons

Fons

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2009 - 17:18

Zo is het inderdaad beter / handiger geformuleerd =D>.

Fons

grietje91

grietje91

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2009 - 11:20

ik had dus gedacht dat daar waar de stippelijn onderaan staat, dat daar de druk hetzelfde is & dus mekaar "opheft", dus de enigste druk die nog op de holte in de grot inwerkt is die 20 meter hoge waterkolom en de luchtdruk zelf van de buitenlucht. Klopt dit?
dus dat zou dan zijn: (massadichtheid water)*g*h en dat is dus 1(kg/l)*9,81*20meter= 196.2 Pa dus dat zou dan overeen komen met antwoord C. maar ik vind het raar want ze houden precies geen rekening met de luchtdruk die op deze waterkolom werkt.
ben ik fout?

nikske

nikske

• >250 berichten
  • 265 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2009 - 13:00

ik had dus gedacht dat daar waar de stippelijn onderaan staat, dat daar de druk hetzelfde is & dus mekaar "opheft", dus de enigste druk die nog op de holte in de grot inwerkt is die 20 meter hoge waterkolom en de luchtdruk zelf van de buitenlucht. Klopt dit?
dus dat zou dan zijn: (massadichtheid water)*g*h en dat is dus 1(kg/l)*9,81*20meter= 196.2 Pa dus dat zou dan overeen komen met antwoord C. maar ik vind het raar want ze houden precies geen rekening met de luchtdruk die op deze waterkolom werkt.
ben ik fout?

Je hebt gewoon tot aan de stippellijn evenwicht.
Dan heb je dus als druk de 20 m hoge waterkolom (1000*10*20) = 200 kPa.
+!! De luchtdruk (100 kPa) = totaal 300 kPa

(ik heb nu wel een beetje afgerond, voor g 10 gebruikt en voor de luchtdruk 100 kPa)

Eigenlijk kom je dus 2,96 .10 ^5 Pa uit

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures