Complex of niet

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Complex of niet

Stelling: vermenigvuldigen is herhaald optellen.

Dus -4x4=-4+-4+-4+-4=-16 maar VierkantsWortel(-16)=+/-4i!

Volgens de eerste stelling zou je kunnen stellen dat het antwoord op VierkantsWortel(-16), -4 is(Ik probeer dan in Domijn IR te blijven)

How come?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Complex of niet

Worteltreekken en vermenigvuldigen hebben niets met elkaar te maken. Waar je mee te maken hebt is dat je in de verzameling complexe getallen een extra eigenschap i² = -1 hebt. Dit betekent dus dat -16 = -1·16 = 16i². Dit betekent dat de vergelijking x² = -16 een oplossing x = 4i heeft, maar ook een oplossing x = -4i, omdat (-4i)² = (-4)²i² = 16·-1 = -16. Dit is ook in te zien door x² = -16 te schrijven als x²+16 = 0 en het linkerlid te schrijven als x²-16i² = (x-4i)(x+4i). Dit geeft: (x-4i)(x+4i) = 0, dus dit geeft x = 4i of x = -4i als oplossing van x² = -16.

Merk verder op dat de (vierkants)wortel uit een reëel getal a alleen gedefinieerd is voor a≥0, en dus geen betekenis heeft voor een negatieve waarde van a
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 2

Re: Complex of niet

Ik probeer in Domein R te blijven dus: a>=0 lap ik, bij wijze van proef, aan mijn laars. Die definitie bestaat alleen maar om bepaalde basisregels staande te houden. Dat is net zoiets als dat in de natuurkunde nog steeds de lichtsnelheid als grootste snelheid(in formuleringen) wordt gehanteerd om allerlei zaken verklaarbaar te houden. Echter: er zijn grotere snelheden vastgesteld.

Waarom zou ik dan rekenkunde bewerkingen van de tweede en derde orde niet met elkaar mogen vergelijken? Misschien dat iemand een meer filosofische benadering heeft.

Re: Complex of niet

Whoops schreef:Ik probeer in Domein R te blijven dus: a>=0 lap ik, bij wijze van proef, aan mijn laars. Die definitie bestaat alleen maar om bepaalde basisregels staande te houden. Dat is net zoiets als dat in de natuurkunde nog steeds de lichtsnelheid als grootste snelheid(in formuleringen) wordt gehanteerd om allerlei zaken verklaarbaar te houden. Echter: er zijn grotere snelheden vastgesteld.

Waarom zou ik dan rekenkunde bewerkingen van de tweede en derde orde niet met elkaar mogen vergelijken? Misschien dat iemand een meer filosofische benadering heeft.


Begrijp ik het goed dat je een reëel getal zoekt, waarvan het kwadraat negatief is? Dat zal niet gaan. De complexe getallen zijn nu juist bedacht om dit probleem op te lossen.

Re: Complex of niet

Whoops schreef:Ik probeer in Domein R te blijven dus: a>=0 lap ik, bij wijze van proef, aan mijn laars. Die definitie bestaat alleen maar om bepaalde basisregels staande te houden. Dat is net zoiets als dat in de natuurkunde nog steeds de lichtsnelheid als grootste snelheid(in formuleringen) wordt gehanteerd om allerlei zaken verklaarbaar te houden. Echter: er zijn grotere snelheden vastgesteld.

Waarom zou ik dan rekenkunde bewerkingen van de tweede en derde orde niet met elkaar mogen vergelijken? Misschien dat iemand een meer filosofische benadering heeft.
Je weet niet waar je het over hebt.
Begrijp ik het goed dat je een reëel getal zoekt, waarvan het kwadraat negatief is? Dat zal niet gaan. De complexe getallen zijn nu juist bedacht om dit probleem op te lossen.
Welk probleem?

Re: Complex of niet

Welk probleem?


Het vinden van oplossingen voor bijvoorbeeld x2 = a met a negatief. Soms willen we graag oplossingen.

Re: Complex of niet

Waarom zouden we dat willen? De vergelijking heeft geen reële oplossingen. Dat is de oplossing van die vergelijking.

Re: Complex of niet

Waarom zouden we dat willen? De vergelijking heeft geen reële oplossingen. Dat is de oplossing van die vergelijking.
Ja - waarom? Laat ik voor mijzelf spreken: ik vind het leuk om uit te proberen of het door kunstgrepen (zoals uitbreidingen van het getallensysteem of generalisaties van functies en bewerkingen) mogelijk is dingen die in de oorspronkelijk context niet kunnen (in een uitgebreidere zin) toch voor elkaar te krijgen. Deze neiging is in de wiskunde kennelijk niet ongewoon, gezien het voortdurende streven naar generalisaties dat in de geschiedenis van de wiskunde valt op te merken. Wanneer je daar de lol niet van inziet - het zij zo.

Voor wie graag praktische toepassingen ziet: de complexe getallen worden in de elektrotechniek en elders veelvuldig gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Complex of niet

Waarom zou ik dan rekenkunde bewerkingen van de tweede en derde orde niet met elkaar mogen vergelijken? Misschien dat iemand een meer filosofische benadering heeft.
Moest je geïnteresseerd zijn. Ik weet dit niet heel zeker (ook slechts gehoord van iemand, maar ik zie geen reden om er aan te twijfelen)

In de rekenkunde is het mogelijk om de stelling dat -1 x -1 = 1 te vervangen door andere stellingen, zonder in inconsistenties te vervallen. Of anders, een negatief getal maal een negatief getal hoeft er niet positief te zijn. Weet er iemand hier meer van? Als mijn geheugen me niet in de steek laat iets als, -1x-1=-1, -1x1=-1, 1x-1=-1 en 1x1=1

Dan zou je een rekenkunde hebben waarin hetgeen je wil bereiken wel het geval is.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Complex of niet

Heb je het niet gewoon over de (unieke) groep van orde 2? Daarin speelt 1 de rol van de identiteit, en het andere element kun je dan -1 noemen, dus krijg je vanzelf de door jou genoemde vermenigvuldigingstabel (rekenregels). Heeft alleen niet meer zoveel met de 1 en -1 te maken in de gewone betekenis van
\(\rr\)
of
\(\cc\)
, dus
In de rekenkunde is het mogelijk om de stelling dat -1 x -1 = 1 te vervangen door andere stellingen, zonder in inconsistenties te vervallen.
lijkt me een vreemde uitspraak (sowieso kun je je afvragen wat het in dit geval betekent om 'niet in inconsistenties te vervallen').
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Complex of niet

Ik weet ook niet direct wat je bedoelt met inconsistenties, maar de enige zinvolle keuze om (-1).(-1) te definiëren is 1, als je tenminste geen ("leuke"?) eigenschappen wil verliezen. Met (-1).(-1)=-1 ben je bijvoorbeeld de distributieve eigenschap kwijt, als je (-1).1 = -1 houdt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Complex of niet

Je zou een "alternatieve vermenigvuldiging" a @ b kunnen definiëren als:

a @ b = a . b voor a :P 0 & b :P 0

a @ b = a . b voor a ;) 0 & b < 0

a @ b = a . b voor a < 0 & b =D> 0

a @ b = - a . b voor a < 0 & b < 0

Vervolgens kan je nagaan wat voor rekenregels er in het systeem (R, + , @) gelden. Als je dat zorgvuldig doet, kunnen er geen inconsistenties optreden (er van uitgaande dat het systeem (R, + , . ) consistent).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Complex of niet

de enige zinvolle keuze om (-1).(-1) te definiëren is 1, als je tenminste geen ("leuke"?) eigenschappen wil verliezen.
Ik moet mezelf even corrigeren: zelfs in de groep van orde 2 die ik noemde geldt (-1)(-1)=1.

Code: Selecteer alles

1*1=1

1*-1=-1

-1*1=-1

-1*-1=1
Ik denk dus dat ofwel die "iemand" een incorrecte opmerking maakte, ofwel dat 317070's geheugen hem in de steek laat =D>
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Re: Complex of niet

Bartjes schreef:Je zou een "alternatieve vermenigvuldiging" a @ b kunnen definiëren als:

a @ b = a . b voor a :P 0 & b :P 0

a @ b = a . b voor a ;) 0 & b < 0

a @ b = a . b voor a < 0 & b =D> 0

a @ b = - a . b voor a < 0 & b < 0

Vervolgens kan je nagaan wat voor rekenregels er in het systeem (R, + , @) gelden. Als je dat zorgvuldig doet, kunnen er geen inconsistenties optreden (er van uitgaande dat het systeem (R, + , . ) consistent).
Waardeloos, nutteloos en zonder toepassingen.

Een negatief getal heeft geen @-inverse.

Re: Complex of niet

Het is wel duidelijk dat je graag nuttige toepassingen ziet. Voor mij hoeft dat niet altijd.

Het gebouw van de wiskunde heeft vele kamers, waaronder ook zaaltjes waar men recreatief bezig is.

Reageer