Waar koop ik chemicaliën?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Waar koop ik chemicali

Hallo forum, ik ben kunstenaar en restaurateur en doe veel met metaal. Daarvoor gebruik ik diverse chemicalieën om het uiterlijk te veranderen. Helaas kan ik de benodigde stoffen steeds moeilijker krijgen. Dat is dubbel jammer omdat ik steeds meer leer en dus steeds meer stofjes nodig heb.

Ik zoek nu bijvoorbeeld: ijzernitraat (Fe(NO3)3) en kalium zwavelcyanide (CyS2K) voor een traditioneel recept om koper van een "patin" te voorzien. Heeft iemand een idee hoe ik daaraan kan komen? Bij voorbaat heel hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Waar koop ik chemicali

Ik zoek nu bijvoorbeeld: ijzernitraat (Fe(NO3)3)


Helaas weet ik niet waar je de stoffen kan krijgen. Maar die stof heet ijzer(III)nitraat. Dat moet er wel duidelijk bij, want je hebt ook ijzer(II)nitraat (Fe(NO3)2).

Berichten: 817

Re: Waar koop ik chemicali

Ik heb even gezocht, ik zou ook niet zo dadelijk weten waar dat zomaar los te verkrijgen is.

Het ijzernitraat zou te vinden moeten zijn, maar het zwavelcyanide weet ik echt niet.

Daarbij ook even vermelden dat cyanides vaak erg reactief zijn, en de gevormde producten schadelijk (of zelfs dodelijk) kunnen zijn.

Aangezien het over hout gaan, zijn er soms producten waar organische solventen inzitten die al eens (licht) zuur kunnen reageren.

Hierbij zijn cyanides zeker al geen aanraders.

Verder ken ik bitter weinig (lees: niets) van houtbewerking, dus geen verdere hulp daar ;)
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.562

Re: Waar koop ik chemicali

Maar het gaat hier over KSCN, kaliumthiocyanaat, en die stof is een stuk minder gevaarlijk en giftig. Ik heb even gezocht, maar kan zo geen adres vinden waar het (nog) te koop is. Ook ijzer(III)nitraat lijkt niet zomaar te koop te zijn. Ik zit zelf niet in de "hobby-chemie" en ken wat dat betreft ook niet veel adressen. Alleen www.hekserij.nl - maar die hebben het zo te zien niet in hun assortiment.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waar koop ik chemicali

Hekserij heeft meer in het assortiment dan online staat aangegeven. Even contact opnemen en vragen kan geen kwaad.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Waar koop ik chemicali

De apotheek kan ze voor je bestellen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Waar koop ik chemicali

Je kunt ze online bestellen bij labstuff.nl.

Kies in menu links: Chemicalien

en daarna: Chemicalien D-J voor IJzer(III)nitraat, 500 gram voor € 17,15

en: Chemicalien K-M voor Kalium Thiocyanaat, 250 gram voor € 13,35
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 7

Re: Waar koop ik chemicali

Zeer bedankt voor die tip over labstuff.nl! Dat blijkt dus hét adres voor mij.

En zelf zou ik niet hebben geweten dat "sulpho cyanide of potassium", wat in het Engelstalige recept stond en wat ik had vertaald als "kalium zwavelcyanide ", dus hetzelfde is als "Kalium Thiocyanaat", maar dat is dus zo, hoop ik, Fred?

mabel

Berichten: 7

Re: Waar koop ik chemicali

En ook dus - sorry dat ik het vergat - veel dank aan de anderen die hier mee-dachten; ik ik probeer alle tips op te nemen en ervan te leren. Ga nu snel de stofjes bestellen; 't zal me benieuwen of het recept werkt als beloofd...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Waar koop ik chemicali

En zelf zou ik niet hebben geweten dat "sulpho cyanide of potassium", wat in het Engelstalige recept stond en wat ik had vertaald als "kalium zwavelcyanide ", dus hetzelfde is als "Kalium Thiocyanaat", maar dat is dus zo, hoop ik, Fred?
"sulpho cyanide of potassium" is hetzelfde als Kalium Thiocyanaat.

Het wordt ook wel Kalium Thiocyanide genoemd of Kalium Rodanide (potassium rhodanide).

Thiocyanaat geeft een rode kleur met ijzer(III)-zouten zoals ijzer(III)nitraat. Waarschijnlijk is dat wat je wilt bereiken.

IJzer(III)zouten worden ook wel ferri-zouten genoemd.

IJzer(II)zouten worden ook wel ferro-zouten genoemd.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer