wisselspanning en rendement.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

wisselspanning en rendement.

Eens een keer toen deden we een practicum met optica.

En toen sloot ik de lamp op gelijk stroom aan. en toen gaf hij licht(dat viel mee)

en toen sloot ik hem op wisselspanning aan, en toen gaf hij meer licht.

de weerstand van zo'n lamp verandert neit, dus het Amperage ook niet.

dus:

Bij wisselspanning gaat het rendement van een lamp hoger liggen, dan bij gelijk spanning.

Maar dit is vreemd, want je zou denken,(ik in iedergeval):"electronen hebben een massa, en als je ze dan gaan versnellen dan heeft een massa de eigenschap deze snelheid te volharden(behouden) en als je dan electronen met wisselspanning constant heen en weer laat lopen dan kost het een stuk meer energie om ze op gang te krijgen, en ze hun maximale snelheid te geven. en toch licht het rendement hoger HU?"

hoe komt het dat het rendement dan hoger licht?

Berichten: 866

Re: wisselspanning en rendement.

Antoon,

Heb je wel gemeten of de spanning tijdens de stroomafname van beide bronnen identiek was?

Overigens is de weerstand van een moderne wolfram gloeidraad niet konstant maar neemt toe met de temperatuur ervan

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wisselspanning en rendement.

....En toen sloot ik de lamp op gelijk stroom aan. en toen gaf hij licht(dat viel mee)...
Waarom viel dat mee? Voor een gloeilamp maakt het weining uit of je er wisselspanning of gelijkspanning op zet. Als de effectieve waarde van de spanning gelijk is zal ook de effectieve waarde van de stroom gelijk zijn, en ook het vermogen.

Frequentie doet er ook weinig toe, normale netspanning heeft een frequentie van 50Hz, maar op 1MHz doet een gloeilamp precies hetzelfde.

De gloeidraadweerstand is inderdaad afhankelijk van de temperatuur, er kan wel een factor 10 zitten tussen koud en heet, dus bij een lamp die op nominale spanning brandt is de weerstand ongeveer 10 x zo groot als in koude toestand.

Re: wisselspanning en rendement.

...frequentie van 50Hz, maar op 1MHz doet een gloeilamp precies hetzelfde.


Daar ben ik het weer niet helemaal mee eens. De zelfinductie van de gloeidraad zal bij zulke frequenties mee gaan spelen, zeker wanneer de gloeidraad spiraalvormig is!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: wisselspanning en rendement.

Antoon schreef:....En toen sloot ik de lamp op gelijk stroom aan. en toen gaf hij licht(dat viel mee)...
Waarom viel dat mee?
Dat was een grapje.

dus, :shock:

anders stond het zo droog.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wisselspanning en rendement.

..... De zelfinductie van de gloeidraad zal bij zulke frequenties mee gaan spelen, zeker wanneer de gloeidraad spiraalvormig is!
Ik ben met opzet wat voorzichtig geweest. Was eerst van plan om een hogere frequentie te noemen. De zelfinductie van een gloeidraad zal bij 1MHz zeker mee gaan spelen, maar nog niet zo erg dat het in de lichtopbrengst merkbaar is.

Ik weet dat ze bij grote omroepzenders wel eens controleren of de uitgangskring het doet door er een gloeilamp bij te houden waaraan alleen maar een draadlusje zit. En een normale FM zender zit tegen de 100MHz aan.

Reageer