Mogelijkheid tot het gebruik van 'laagjes' binnen (deel) onderwerp

Reageer
Berichten: 165

Mogelijkheid tot het gebruik van 'laagjes' binnen (deel) onderwerp

Hallo iedereen,


In de afdeling Huiswerk heb ik een aantal sommen geplaatst die allemaal vallen onder het kopje: 'Toelatingsexamen Arts en Tanders : Wiskunde : Kansberekenen'.


Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is, dit zo te 'organiseren' dat alle sommen bij elkaar in een aparte submap (onder toelatinsgexamen en het onderdeel wiskunde) komen te staan zodat 1) alle sommen bij elkaar staan en 2) het op deze manier het Huiswerk forum doet 'overstromen'.


Ik hoor graag of dit mogelijk is. En zo ja, hoe.


Verder ben ik zeer benieuwd hoe jullie over een dergelijk idee denken?


Vriendelijke groeten,


Deze statistiek / kansberekening sommen zijn allemaal al een keer op het toelatingsexamen gevraagd. Ze zijn dan ook op vele plaatsen terug te vinden. Wat echter bij vele ontbreekt, is een degelijke, heldere uitleg die het 'probleem' heel mooi oplost.


Aangezien op dit forum vele mensen dit tot hun grootste hobby hebben verheven, ben ik van mening dat het een goed idee ze hier samen te brengen opdat we er allemaal, en vooral zij die de 'proef der proeven' nog moeten afleggen, veel van leren.


(En ook hoe jullie over dit initiatief denken!)


PS. @MOD: ik heb de verschillende topics hier gestart. Zou het echter mogelijk zijn deze 'ergens' onder een mapje "Toelatingsexamen : wiskunde : (reeds gevraagde) statistiek vragen" o.i.d. te plaatsen? Ik denk dat dit de algehele overzichtelijkheid en duidelijkheid ten goede komt. Alvast bedankt!

Berichten: 165

Re: Mogelijkheid tot het gebruik van 'laagjes' binnen (deel) onderwerp

Het gebruik van 'nietjes' i.e. [] in de titel van het onderwerp verschaft alvast meer duidelijkheid. Maar dan heb je dus nog niet die 'fysieke' afscheiding.


Maar misschien ga ik met een als het ware 'een hoekje' voor wiskunde sommen van het toelatingsexamen op het WSF wel voorbij aan het ware doel van WSF.


Het was in ieder geval 'gewoon' een idee.


Fons

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Mogelijkheid tot het gebruik van 'laagjes' binnen (deel) onderwerp

Even geduld. We zijn bezig met een subforum voor vragen van toelatingsexamens, dus er valt vast nog wel iets mee te doen. Een uitgebreider reactie komt later wel.

Berichten: 165

Re: Mogelijkheid tot het gebruik van 'laagjes' binnen (deel) onderwerp

Even geduld. We zijn bezig met een subforum voor vragen van toelatingsexamens, dus er valt vast nog wel iets mee te doen. Een uitgebreider reactie komt later wel.

Perfect!


Fons

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Mogelijkheid tot het gebruik van 'laagjes' binnen (deel) onderwerp

Klintersaas en ik zijn een paar weken geleden gekomen met het initiatief van een apart subforum voor toelatingsexamenvragen. Onze belangrijkste overweging was dat er op diverse plekken op het internet onvolledige/niet kloppende vragen rondzwerven die voor de oefenaars dús problemen opleveren, en vervolgens, na vraagstelling hier, weer voor tijdvretende discussies over hoe de vraag gesteld had moeten worden. Niemand, en vooral niet degeen die intensief aan het oefenen is voor zo'n toelatingsexamen, zit op tijdvretende discussies te wachten.


We besloten dus om hier verzamelingen wél kloppende oefenvragen te gaan aanleggen, op basis van beschikbaar betrouwbaar materiaal, en van in het huiswerkforum inmiddels "gerepareerd" materiaal. (die "gerepareerde" vragen zijn daarmee mogelijk nog geen letterlijke weergave van het vraagstuk, maar zijn in elk geval wél correct, en zouden in principe zó in zo'n examen opgenomen kunnen worden).


Heb je dus van dat materiaal, dan is dat altijd welkom, ter uitbreiding van de collectie. (Berichten a.u.b. naar Klintersaas of Jan van de Velde) Komen wij dat tegen in het huiswerkforum dan gaan we ons best doen dat aan de beschikbare sets toe te voegen.


Anderzijds, als dat subforum volloopt met vraagstukken waarvoor de steller uitleg/antwoord wil hebben schieten we in mijn ogen mis. Punt een wordt dat forum dan gruwelijk onoverzichtelijk, punt twee is er daarvoor al een huiswerkforum, en om dat nou over twee fora te gaan verdelen?


Verder, we zouden elk vraagstuk natuurlijk kunnen gaan voorzien van volledige uitleg/uitwerking, maar ik durf er donder op te zeggen dat die uitleg voor velen tóch weer niet voldoende gaat zijn. "OhJa" knikken bij het lezen van een standaarduitleg is geen garantie voor het kunnen oplossen van een ander vraagstuk op basis van dezelfde stof. Ook, een of andere vraag zal in een groep van 10 oefenaars minstens op 5 verschillende punten problemen kunnen opleveren. Als huiswerkhelper zie ik bijvoorbeeld graag iemand pogen een vraagstuk op te lossen, dan zie ik tenminste waarom het fout gaat. Individuele hulp is dan beter dan een standaard-uitleg, dan komen de zwakke plekken van de oefenaar tenminste bovendrijven.


Hierboven dus in het kort de weerslag van de discussie achter de schermen vóórdat dat subforum toelatingsexamens werd ingericht. Betere ideeën zijn desalniettemin welkom.


Een "hoekje" voor wiskundeopgaven voor toelatingsexamens is in dat forum voorzien, in de vorm van een topic waaraan meer en meer vraagstukken (liefst met bronvermelding) toegevoegd zullen gaan worden. Maar dat "hoekje" is blijkbaar niet in de vorm zoals (Fons) het bij voorkeur zou zien. Als ik het zo lees bedoelt hij een apart sub-subforum voor wiskundevragen, warin eenieder dan steeds met zijn wiskunde-toelatingsproefvragen terecht zou kunnen. Persoonlijk ben ik geen voorstander daarvan. Mij lijkt het niet overzichtelijk om gelijkaardig werk (uitleg geven bij gelijkaardige vraagstukken) in meerdere hoeken van WSF te gaan uitvoeren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Mogelijkheid tot het gebruik van 'laagjes' binnen (deel) onderwerp

Fons schreef:Wat echter bij vele ontbreekt, is een degelijke, heldere uitleg die het 'probleem' heel mooi oplost.


Aangezien op dit forum vele mensen dit tot hun grootste hobby hebben verheven, ben ik van mening dat het een goed idee ze hier samen te brengen
Verder, we zouden elk vraagstuk natuurlijk kunnen gaan voorzien van volledige uitleg/uitwerking, maar ik durf er donder op te zeggen dat die uitleg voor velen tóch weer niet voldoende gaat zijn. "OhJa" knikken bij het lezen van een standaarduitleg is geen garantie voor het kunnen oplossen van een ander vraagstuk op basis van dezelfde stof. Ook, een of andere vraag zal in een groep van 10 oefenaars minstens op 5 verschillende punten problemen kunnen opleveren. Als huiswerkhelper zie ik bijvoorbeeld graag iemand pogen een vraagstuk op te lossen, dan zie ik tenminste waarom het fout gaat. Individuele hulp is dan beter dan een standaard-uitleg, dan komen de zwakke plekken van de oefenaar tenminste bovendrijven.
Alhoewel er voor beide wat te zeggen, denk ik dat een korte, heldere oplossing van een vraag toch wel nuttig kan zijn. Uiteraard is het de bedoeling dat een student eerst zelf probeert, en als hij niet op het juist antwoord uitkomt kan hij in de verborgen inhoud kijken naar de uitleg. Als er dan nog problemen zijn, kan hij alsnog een topic openen.

Aangezien de meeste studenten de toets graag willen halen (het is geen huiswerk, maar een manier om tot een opleiding toegelaten te worden), denk ik dat men er best volwassen mee om kan gaan, d.w.z. eerst zelf proberen, en dan pas naar de oplossing kijken.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Mogelijkheid tot het gebruik van 'laagjes' binnen (deel) onderwerp

Een "hoekje" voor wiskundeopgaven voor toelatingsexamens is in dat forum voorzien, in de vorm van een topic waaraan meer en meer vraagstukken (liefst met bronvermelding) toegevoegd zullen gaan worden. Maar dat "hoekje" is blijkbaar niet in de vorm zoals (Fons) het bij voorkeur zou zien. Als ik het zo lees bedoelt hij een apart sub-subforum voor wiskundevragen, warin eenieder dan steeds met zijn wiskunde-toelatingsproefvragen terecht zou kunnen. Persoonlijk ben ik geen voorstander daarvan. Mij lijkt het niet overzichtelijk om gelijkaardig werk (uitleg geven bij gelijkaardige vraagstukken) in meerdere hoeken van WSF te gaan uitvoeren.
Seconded. Daarvoor een apart subforum openen is een beetje overkill.

Alhoewel er voor beide wat te zeggen, denk ik dat een korte, heldere oplossing van een vraag toch wel nuttig kan zijn. Uiteraard is het de bedoeling dat een student eerst zelf probeert, en als hij niet op het juist antwoord uitkomt kan hij in de verborgen inhoud kijken naar de uitleg. Als er dan nog problemen zijn, kan hij alsnog een topic openen.
Aan de andere kant staat uniformiteit wel netjes. Dus dan zouden we voor alle vragen zo'n uitwerking moeten hebben, en dat kost bakken werk. Bovendien kan ik me voorstellen dat mensen een eigen werkmethode ontwikkelen die niet overeenkomt met de van de oplosser hier.


Het doel is hier om eerst de vragen te inventariseren. Als dat (zo goed als) af is kunnen er nog oplossingen toegevoegd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Mogelijkheid tot het gebruik van 'laagjes' binnen (deel) onderwerp

ypsilon schreef:Aan de andere kant staat uniformiteit wel netjes. Dus dan zouden we voor alle vragen zo'n uitwerking moeten hebben, en dat kost bakken werk. (...)

Het doel is hier om eerst de vragen te inventariseren. Als dat (zo goed als) af is kunnen er nog oplossingen toegevoegd worden.
Daar ben ik het mee eens. Uitwerkingen wellicht voor de toekomst, maar het heeft geen prioriteit.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer