Springen naar inhoud

[wiskunde] formule omschrijven

• Log in om te kunnen reageren

antont3

antont3

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2009 - 19:09

Ik loop al twee avonden tegen het volgende vraagstuk aan:
(excuses voor de opmaak)

Druk de variabele x uit in de overige variabele:

y+x / a+b = 2y-3x / c+d het antwoord (volgens het boek is: x = 2a+2b-c-d / 3a+3b+c+d

Maar hoe kom ik aan het antwoord?

Heb al de breuken geprobeerd te splitsen en dat werd een zooitje (A4 tje vol),

Wie o wie kan mij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juli 2009 - 19:14

Het is altijd wat lastig om te zien zonder haakjes, maar ik vermoed dat je het volgende bedoelt:

LaTeX

Allereerst: waar is de y naartoe in de modeloplossing? Mogelijk zie ik wat over het hoofd, maar dat valt me op.

PS: Rek misschien even wat tijd uit voor onze minicursus formules herschrijven en kijk of je daar wat nuttigs vindt.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juli 2009 - 19:16

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

antont3

antont3

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2009 - 19:21

Dat viel mij ook op, de mini cursus heb ik al gelezen, rekenen met breuken heb ik ook al doorgenomen, ik doe de LOI opleiding bouwkunde constructie en techniek, maar loop vast op het onderdeel wiskunde (zoals zoveel in-stromers) dus ik heb het boek toegepaste wiskunde gekocht en ben braaf alle opgaven aan het maken. Maar bij sommige opdrachten heb ik het gevoel dat ik een puzzel moet oplossen (de beschreven trukjes zijn dan in mijn ogen niet meer toepasbaar, of het wordt een onoverzichtelijke boel, zoals bij bovenstaande opdracht).

De opdracht zoals u hem beschreven hebt is de opdracht uit het boek (dus wel netjes opgemaakt)

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juli 2009 - 19:28

Al geprobeerd om kruislings te vermenigvuldigen?

LaTeX

Haakjes uitwerken en uiteindelijk kom je op LaTeX , wat bijna de modeloplossing is. Is het mogelijk dat er voorafgaand aan de breuk nog een y staat?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juli 2009 - 19:29

Als je die cursussen bekeken hebt, weet je alvast dat je de breuken zo kan schrijven:

LaTeX

Je kan nu de breuken met een x in het ene lid zitten (bijvoorbeeld links) en de breuken zonder x in het andere lid.
Breng dan de factor x (die gemeenschappelijk is in beide breuken aan de linkerkant) eens buiten haakjes. En dan?

antont3

antont3

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2009 - 19:46

Maar dan heb ik dus beide breuken waarin "x" vermeld staat links staan: 3x/c+d + x/a+b = 2y/c+d - y/a+b nu wilde ik deze breuken dus gelijknamig maken, maar dan raak ik de weg kwijt, of zit ik dan op de goede weg? (kost een a4'tje).

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juli 2009 - 19:53

Een A4'tje? Dat kan in een regel... De noemer wordt (a+b)(c+d), de tellers krijgen een factor erbij:

LaTeX

Je kan ook beginnen met dat kruiselings vermenigvuldigen (zie bericht Klintersaas van hierboven).

antont3

antont3

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2009 - 20:00

Geachte TD en klintersaas, ik stop ermee voor vandaag, ga morgen mn tandjes in de elementaire zaken zetten (haakjes en breuken) dacht dat ik al een end was (dus niet), ik dank u voor uw hulp tot zover. Keep up the good work =D> , ik meld mij wanneer ik het snap,

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juli 2009 - 20:03

ik meld mij wanneer ik het snap,

Dat mag, maar meld je vooral als het na even proberen nog niet lukt - dan proberen we je te helpen =D>

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures