Springen naar inhoud

Berekening samengestelde betonbalk


  • Log in om te kunnen reageren

#1

emanuelvermeulen

    emanuelvermeulen


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2009 - 19:50

Hallo,

Hoe berekening je eigenlijk de draagkracht van een opgestort I-profiel?
Moet je het beton die aan de getrokken zijde ligt danniet meetellen want in principe is het gescheurd,
en logischer wijs dan de gedrukte zijde wel meerekenen?
Zijn er daar bijzondere rekenregels of formule's voor om zo'n balk of zelfs kolom te berekenen

Greetz Emanuel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 juli 2009 - 08:23

In de betonologie wordt alle trekkracht die optreedt in een betonconstructie gerekend om te worden opgenomen door het betonstaal en om op de topic een eerste antwoord te geven,er bestaan vele betonvoorschriften opgenomen in de steeds aangepaste VB's ,bijv.Voorschriften Beton 1974 ,om maar eens een antieke te noemen.

In de praktijk kan beton ook als materie tot een beperkte grens (ik meen 60-80 kg/cm2) trekkracht opnemen en neemt door het overbrengen van aanhechtingskracht een deel ervan op. Er bestaat een norm van max.rek in beton-ik meen Epsilon = 0,25% .

Er zijn in de voorschriften voor betonbouw maximale scheurwijdtes vastgesteld,welke rekening houden met de optredende rek in de beton en ook het staal.De grenzen mogen niet overschreden worden,daar er anders aantasting van de wapening optreedt en dat wordt tegenwoordig "betonrot" genoemd.
Te weinig betondekking speelt dan ook een grote rol.

Het optreden van betonrot ligt dus niet aan de materialen met bijbehorende bekende eigenschappen,maar aan stom rekenwerk en hier bovenop vaak stomme ,ondeskundige uitvoering van het werk.

Te weinig staal,vuil staal,vuil zand,verkeerd zand,vuil water,teveel/te weinig water, oude cement,foute verhardings/versnellingsmiddelen ,foute berekeningen,foute uitvoering;ik noem hier al wat op om foute resultaten te verkrijgen.

Bij voorgespannen beton heb je weer met andere factoren te maken,wel minder met aanhechtingsproblemen.

#3

emanuelvermeulen

    emanuelvermeulen


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2009 - 10:41

Hallo,

Bedankt voor de snelle reactie,
De vraag die ik eigenlijk bedoelde was of er bepaalde rekenregels zijn waardoor je exact een opgestort I-proiel
kan berekenen,via de eurocodes of dergelijke?
In principe kan beton een bepaalde trekspanning opnemen maar zoas bij gewone betonberekeningen volgens de eurocode mag je daar geen rekening mee houden
Wordt dat dan wel gedaan bij een opgestort I-profiel of juist niet zijn er daar specifieke rekenregels voor en zo ja de welke?

Met vriendelijke groeten EmanuŽl

#4

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 juli 2009 - 13:54

Ik zou de Eurocode betreffende beton nog maar eens uitpluizen,zal er vast wel in vermeld staan!

Verdere info heb ik niet voor je.

#5

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 juli 2009 - 09:50

De vraag die ik eigenlijk bedoelde was of er bepaalde rekenregels zijn waardoor je exact een opgestort I-proiel
kan berekenen,via de eurocodes of dergelijke?

Ik heb dit nog niet expliciet ergens in een berekening gezien maar ik vermoed dat je eenzelfde methode kan gebruiken.
Verborgen inhoud
(Voor zover ik weet is deze methode nog maar een paar keer toegepast in BelgiŽ en zal er dan ook weinig normatieve info te vinden zijn)
Je zal op zoek moeten naar de neutrale vezel waaruit je dan de ligging van de getrokken delen (enkel staal) en gedrukte delen (zowel staal als beton) kan gaan bepalen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#6

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 30 juli 2009 - 16:02

De topichouder vermeldt "De Eurocode",naar mijn weten bestaan er 10 stuks en opgebouwd uit 58 delen en zullen deze per 31 maart 2010 de tot heden in de EU geldende British Standards vervangen.

Als de topichouder een Hollander is zou ik verwijzen naar de TGB 1990 met algemene basiseisen (NEN 6700) en daaronder valt weer de NEN 6720 voor betonconstructies,waarvan wrs. ook elementen zijn gelijkgeschakeld met de toen in "aanbouw" zijnde Eurocodes.

Dus voor die datum zou je dus jur. geen uitglijder maken als je de Hollandse norm aanhoudt zoals die intussen onder de geldende TGB en NEN -norm werd aangepast.

Ik vind het overigens in deze topic een zeer diepgravende vraag met verwijzing -uit de losse pols-naar de Eurocode,is de topichouder een studerende in de betontechniek of maakt deze bij hem een "snuffel-onderdeel "uit,dus wordt er maar een heel beperkte kennis van betontechniek in zijn opleiding gevraagd.

Op het technische deel ingaande:

Je spreek over een op te storten I-vormig deel;is er bedoeld een rechthoekige balk met b<h.

Moet dit deel gezien worden als een losmakelijk gedeelte van de onderconstructie,dan moet die opstorting als een zelfstandig geheel worden gezien en gelden als ik eerder vermeldde, de huidige betonvoorschriften (TGB,etc)

Is het de bedoeling om de onderconstructie te koppelen aan de bovenconstructie,dan zul je de zwaartelijn-neutrale lijn moeten bepalen en de optredende schuifspanningen in de koppellaag moeten berekenen en via stalen deuvels de schuifkrachten moeten opvangen.

De opmerking van JHNBK wijst ook in die richting !

De topic lijkt me in jouw situatie wrs. veel ver gezocht.

#7

emanuelvermeulen

    emanuelvermeulen


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2009 - 20:04

Beste mensen,

Ik ben vorig jaar afgestudeerd aan universiteit van leuven als master in de bouwkunde en ben nu bezig met mijn doctoraatsstudie over brandveiligheid van I-profielen en doorbij de mogelijkheid om deze brandveiliger te maken door ze op te storten met omdat beton,want beton heeft een bepaalde brandveiligheid.maar daaruit volgt volgens mij dat het draagvermogen ook stijgt als dit profiel opgestort wordt.

Tijdens mijn opleiding maakten we al gebruik van de vooruitgaven van de eurocode om zo gewend te geraken ermee en dit zowel voor staalbouw,betonbouw,houtbouw,metselwerk,funderingen,... alle vakken eigenlijk

Met vriendelijke groeten EmanuŽl

#8

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 31 juli 2009 - 10:13

Ik ben nu op de hoogte van je vakkennis,had eerder geen idee!

Maar ik begrijp nog steeds niet de vraag over de opstorting; bedoel je daarmee de constructie zoals ik die eerder omschreef in volledig beton met een beton (wat dan ook) ondergrond of bedoel je een stalen Ipe of Np-balk,die je omkleedt of inpakt in beton.

Als dat het doel is,lijkt het me beter om dan wel gew.beton er omheen te doen om hittespanningen op te vangen.Nog beter is wrs. om een glaswolverpakking in een mantel van 3cm of 4 cm harsvrij en lijmvrij hout te verpakken.

Volgens mijn info houdt dat ongeveer een paar uur de constructie in stand;er zit wat in om eens met een brandweer-instituut bij jullie in Belgie wat te informeren.

Die tijdsduur heeft men nodig om reddings-en preventieve handelingen te kunnen uitvoeren,voordat men besluit om de zaak maar gecontroleerd te laten afbranden.

In Belgie en andere zuidelijke landen zijn voorschriften (mijn idee) veel scherper omschreven,maar worden veel toleranter toegepast dan bij ons,waar het omgekeerde aan de hand is.
Zie maar in Holland het toepassen en controleren van EU-regelingen.

#9

emanuelvermeulen

    emanuelvermeulen


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2009 - 11:05

Beste,

Ik heb ik bijlage een voorbeeld getekend zoals ik bedoel

Bijgevoegde afbeeldingen

  • Voorbeeld.jpg

#10

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 31 juli 2009 - 13:22

Wegen de meerkosten van de betonomstorting,die me nogal qua bekisting gecompliceerd voorkomt, op tegen mogelijk de meerdere staalkilo's als je het staal in een dergelijke situatie berekend op bijv. de helft van de toelaatbare spanning,waarbij dan pas het staal bezwijkt.

Als ik bijv. een staalprofiel normaal bereken op

Ipe270 met G= 36,8 kg/m en Wx=429 cm3

en ik ga uit van een halve spanning op sterkte dus en neem

IPe360 met G= 58,2 kg/m en Wx= 904 cm3.

De meerprijs per meter balk aan materiaal is 21,4 kg en de kraan moet iets meer zijn best doen.

Al in deze situatie is m.i. de omstorting veel duurder en het kwetsbare punt zijn de twee flenzen,waarin ook nog staal moet worden verwerkt om de beton op zijn plaats te houden.

Je zou dit argument ook in je promotiestuk kunnen verwerken,ervan uitgaande dat mijn aanname van de spanningsafname bij verhitting,juist is.

Als je verder wilt gaan met bekledingen,kreeg ik van een brandweerspecialist een advies om de volgende site te bekijken,die allerhande berekeningen over brandwerende bekledingen van stalen balken en kolommen weergeeft.

Zie : http://www.promat.nl

en na op die site te zijn gekomen naar Toepassingen en vervolgens Brandveiligheid gaan!

Ik bekeek de site globaal en vind er zeer veel actuele info voor je te vinden!!!!

#11

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 juli 2009 - 21:14

Ik ben vorig jaar afgestudeerd aan universiteit van leuven als master in de bouwkunde en ben nu bezig met mijn doctoraatsstudie over brandveiligheid van I-profielen en doorbij de mogelijkheid om deze brandveiliger te maken door ze op te storten met omdat beton,want beton heeft een bepaalde brandveiligheid.maar daaruit volgt volgens mij dat het draagvermogen ook stijgt als dit profiel opgestort wordt.

Klassiek is dan uiteraard gyproc of brandvertragende coating/verf. Het draagvermogen zal stijgen maar je zal dan ook eens moeten kijken naar de economische kost voor het plaatsen (zoals Oktagon al zegt het bekisten en storten) in vergelijking met het steken van een zwaarder profiel.
Ik meen dat in Leuven iemand op de hoogte is van de sterkteberekeningen van staal beton profielen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#12

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 12:30

Omdat je blijkbaar een dissertatie "in elkaar moet draaien" (in Holland onder begeleiding van een paar paranimfen),zou ik deze begeleiders om een goed advies vragen,want ik heb het idee indien jij verder gaat met de omkokerde beton en de paranimfen vinden dat ook juist,je toch wel "afgeschoten"gaat worden.

Ik adviseer om eens de relatie te onderzoeken van de afname van de trekvastheid van staal ( en doorbuiging) bij toename van de temperatuur (bij brand dus-zonnehitte is bij grote objecten ook al van invloed).

En die brandtemperatuur kan varieren,afhankelijk van de soort en snelheid van de brand en de brandende materie.

Staal heeft een smelpunt van ca. 1400 gr.C;een legering met chroom,irridium ed. kan het smeltpunt verhogen.

Optredende temperaturen bij branden zul je bij brandweer-instituten kunnen verkrijgen.

Op die manier zul je de brandbeveiliging per object kunnen regelen met bovendien,afh.per project het toepassen van Sprinklers of andere brandblusmiddelen,welke laatste vaak weer handbediend zijn en van de activiteit van mensen afhankelijk is.

#13

rodeo.be

    rodeo.be


  • >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2009 - 19:11

emanuel, voor dergelijke vragen zou ik even binnenspringen bij de prof die je indertijd het vak beton/gewapend beton (hoe het ook noemt) gegeven heeft (anders aan de UGent bijv. prof. Taerwe)

Verder is het natuurlijk niet slim dat je de ruimte rond het lijf van het profiel volstort met beton (=dood gewicht dat zo dicht bij de neutrale lijn amper bijdraagt tot de sterkte). Wel verwacht ik een volledig ander gedrag bij knik, kip, instabiliteiten van het lijf, ... Door al dat beton dat errond hangt ben je hiervan verlost.

Veranderd door rodeo.be, 03 augustus 2009 - 19:13

???





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures