Natuurkunde doordenkertje

Moderator: Rhiannon

Berichten: 185

Natuurkunde doordenkertje

Een voetbal kun je natuurlijk best in beweging krijgen door ertegen te duwen, maar met een schop bereik je veel meer.

Een auto die niet wil starten, laat zich ook heus niet vooruit schoppen, maar wel prima duwen of slepen. Als jouw actie schoppen tegen een auto is, zal de reactie hooguit van de eigenaar van die auto komen.

Dezelfde natuurwetten zouden toch voor auto en bal moeten gelden?

Professionals en voldoende hoog geschoolden ajb niet antwoorden, de vraag is juist voor mensen bedoeld die er (nog) in eerste instantie door op het verkeerde been worden gezet.

Berichten: 12.262

Re: Natuurkunde doordenkertje

... tja, ik zal hem niet weggeven dan ... maar bedenk wat er zou gebeuren met een voetbal zo groot/zwaar als een auto =D>
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Natuurkunde doordenkertje

Professionals en voldoende hoog geschoolden ajb niet antwoorden


Zo maak je de drempel natuurlijk wel erg hoog.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Natuurkunde doordenkertje

Heb je hier iets aan?

stoot = (gemiddelde) kracht x de tijd dat de kracht werkt.

impuls = massa x snelheid

stoot = toename van de impuls

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Natuurkunde doordenkertje

Heb je hier iets aan?
De bedoeling was volgens mij dat iemand (die niet tot bovengenoemde groep behoort) zelf een uitleg geeft, niet om Maggy - die het antwoord kent - aan een antwoord te helpen.

Maar uiteraard is de grootheid die tot de oplossing leidt inderdaad stoot.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Natuurkunde doordenkertje

Inderdaad, als je maar hard genoeg schopt, komt de auto ook wel vooruit. Maar het is wel duidelijk dat niemand hier het kan laten om tekst en uitleg te geven.

Wellicht een leuke vervolgvraag dan: als je een regulatie-voetbal honderd meter kan schoppen, hoe hard moet je dan schoppen om een fiat 500 honderd meter vooruit te krijgen? Laten we voor het gemak zeggen dat de fiat 500 kilo weegt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Natuurkunde doordenkertje

Uit wat voor materiaal is die flat gebouwd? Een auto weegt al het dubbele ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Natuurkunde doordenkertje

Uit wat voor materiaal is die flat gebouwd? Een auto weegt al het dubbele ;)


Niet als die auto een fiat is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Natuurkunde doordenkertje

Een auto twee keer zo zwaar als een fiat...paradoxen op de late avond. Anyway:
Wellicht een leuke vervolgvraag dan: als je een regulatie-voetbal honderd meter kan schoppen, hoe hard moet je dan schoppen om een fiat 500 honderd meter vooruit te krijgen? Laten we voor het gemak zeggen dat de fiat 500 kilo weegt.
Dit is geen goed gedefineerd vraagstuk (te weinig informatie: massa voetbal, hoek waarmee je de bal en auto schopt, indrukbaarheid). Laten we de volgende aannames doen:

* massa voetbal is 0,5 kilo

* de vlucht is geen parabool (zoals eigenlijk), maar een rechte lijn vooruit (doe alsof je met een biljartstok stoot)

* de uitgeoefende kracht wordt volledig gebruikt om de bal en auto te versnellen (dus beide niet indrukbaar)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Natuurkunde doordenkertje

Dezelfde natuurwetten zouden toch voor auto en bal moeten gelden?

Wie van de 2 moeten in beweging gebracht worden?

Staat de auto,,in zijn vrij''?

Heeft de ondergrond ook invloed?

Ik kom alleen maar bij de natuurwet dat als je ze bij elkaar legt er niks gebeurt;dus de wet van de zwaartekracht...

tenzij een stevige wind,al dan niet veroorzaakt door een aardbewoner,de bal in beweging brengt.

Berichten: 185

Re: Natuurkunde doordenkertje

Uit wat voor materiaal is die flat gebouwd? Een auto weegt al het dubbele ;)
Redmess had het over een FIAT, het automerk, niet een flat.

Jongens, bedankt voor het noemen van het woord stoot, heel sportief. Nou, gelukkig is de uitleg op Wikipedia niet van dien aard dat de doelgroep van deze vraag nu het antwoord in de schoot geworpen heeft gekregen. Nog's voor alle duidelijkheid: een antwoord in de vorm van formules is niet de bedoeling. Ik ben benieuwd of iemand die dit nog niet in de natuurkundeles geleerd heeft, of die wel de formules voorgeschoteld gekregen heeft maar niet heeft leren doordenken op eigen kracht logisch redenerend in gewoon Nederlands een verklaring kan schrijven.

Wijsneus, leuk aanzetje. Van de bal weten we al dat je die vooruit kunt duwen en schoppen. En van de auto weten we al dat we 'm kunnen duwen. Het gaat dus om de schop tegen de auto. Ja hij staat in z'n vrij, bandenspanning optimaal, prima lagers, geen handrem, geen helling, gewone weg, geen ijs of groene zeep, geen wind.

Als je ze bij elkaar legt oefenen ze een kracht uit op elkaar, elke massa oefent zwaartekracht uit op elke andere. Alleen is er een hele grote massa zoals die van de Aarde nodig om dat echt in het dagelijks leven te kunnen waarnemen. Sorry, de zwaartekracht heeft er erg weinig mee te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Natuurkunde doordenkertje

De natuurwet dat als ze ze bij elkaar legt er niks gebeurt? Welke mag dat wel zijn dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Natuurkunde doordenkertje

Ik denk dat wijsneus de wet van traagheid bedoelt.

W.b. flats en fiats: let maar niet op mij...

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Natuurkunde doordenkertje

Maggy schreef:Redmess had het over een FIAT, het automerk, niet een flat.

Wijsneus spreekt:Als je een fiat hebt om in een flat te gaan wonen is dat metsubishi beter betaalbaar.

Wijsneus, leuk aanzetje. Van de --- er erg weinig mee te maken.
Ik heb wat moeite met passief toezien bij dit soort dingen dus begin ik vaak wat te vragen.

De wet van traagheid is niet van toepassing op levende wezens.

Heeft er niks mee te maken maar ik werp het er even tussen.

Ik wil het snappen dus ik hou het in ;) gaten.

Wijsneus is watchin'you!!

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Natuurkunde doordenkertje

Waarom zou de wet van traagheid niet van toepassing zijn op levende wezens?

Reageer