Springen naar inhoud

Koud vs. warm water

• Log in om te kunnen reageren

Basalt

Basalt

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 01:07

Onder Discovery's motto: ''Question everything'' vroeg ik mijzelf vanmiddag tijdens de afwas af.

''Warm water is vanzelfsprekend voor het afwassen en het is ons van ouder tot kind verteld maar waarom''

Naar mijn idee (ik heb helaas geen PH-tester meer thuis zou iemand de waardes van koud en warm water kunnen vergelijken ook al denk ik dat deze gelijk zullen zijn) hebben koud en warm water dezelfde PH waarde en zouden ze dus allebei even goed de vaat kunnen ontvetten noch maar te zwijgen over de toch al toegevoegde afwasmiddelen die in het geval dat warm water een hogere PH waarde zou hebben koud water nu ook ''ontvettend'' maken.

De enigste reden waarom warm water beter zou zijn naar mijn mening is omdat de warmte (hoe warmer iets is hoe meer het op gas gaat lijken) van het water de moleculen van het aangekoekte eten sneller zou laten bewegen en dat daardoor het aangekoekte minder houvast heeft aan de vaat.

Dit was puur een hersenspinsel en ik heb verder nog geen testjes gedaan stap 1 was om het te vragen aan mensen die misschien konden vertellen waarom. En morgen ga ik eens afwassen met koud ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 01:16

De enigste reden waarom warm water beter zou zijn naar mijn mening is omdat de warmte (hoe warmer iets is hoe meer het op gas gaat lijken) van het water de moleculen van het aangekoekte eten sneller zou laten bewegen en dat daardoor het aangekoekte minder houvast heeft aan de vaat.

Zo heb ik het altijd geweten, warmer water betekent dat de moleculen sneller bewegen, waardoor de reactie heviger is en meer effectief.

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juli 2009 - 01:36

Voor het afwassen heb ik het me nooit afgevraagd, wel waarom je warm water gebruikt om je vaat achteraf af te spoelen. De reden bleek - doodeenvoudig, maar je moet er maar op komen - dat je vaat dan sneller droogt. Maar nu had ik vorig jaar een kotgenoot die bio-ingenieur studeerde, en kwam vertellen hoe bacterieën liever in dat warme water zitten en je dus beter met koud water afspoelt.

Je hebt dus keuze tussen beestjes en een doorweekte handdoek ;)

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 07:02

Warm water is gewoon beter om het vuil in te laten weken. Als het vuil geweekt is, dan komt het beter los in het afwaswater.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juli 2009 - 07:27

Het heeft met de pH niets te maken, die is neutraal. Ontvetten kán wel met flink basische oplossingen, maar dat is niet fijn voor je handen en dus ongeschikt voor de afwas. Waar het om draait: Van veel stoffen is de oplosbaarheid beter in warm water, bovendien verloopt het oplossen sneller.

Voor bacteriën hoef je niet bang te zijn. Sommige gedijen in stilstaand warm water, maar tenzij je hele dagen over de afwas doet heb je daar geen last van.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 juli 2009 - 09:09

Je hebt dus keuze tussen beestjes en een doorweekte handdoek ;)

Die beestjes zullen in een doorweekte handdoek beter gedijen dan op een afdruipend bord.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juli 2009 - 09:23

Doordat de watermoleculen harder bewegen, zullen ze meer afstand van elkaar nemen, waardoor er meer viezigheid van je borden tussenin kan zitten (oplosbaarheid).
Doordat je zeep moleculen harder bewegen is er een grotere kans dat ze zich hechten aan het vuil. Hoe meer ze bewegen, hoe vaker ze tegen het vuil aanbotsen en hoe groter de kans op hechting is en dus op binding met je afwaswater.
Ik verwacht niet echt dat de moleculen zo hard rond zweven dat ze de vuil moleculen echt los slaan.

Denk ik.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juli 2009 - 10:52

Een andere belangrijke factor is het smeltpunt van vetten: als je een vettig bord afspoelt met heet water zul je zien dat je het meeste er al af krijgt zelfs zonder zeep, met koud water gaat dat nauwelijks. Verder speelt de kinetiek op moleculair nivo natuurlijk ook mee, maar dat zou nog te overkomen zijn door het bijv (idioot lang?) te laten weken of iets dergelijks.

Ontvetten kán wel met flink basische oplossingen, maar dat is niet fijn voor je handen en dus ongeschikt voor de afwas.

Mwoah... ongeschikt als je het met de hand wilt doen. Vaatwassers werken over het algemeen met loog en een klein beetje zeep.
Victory through technology

Basalt

Basalt

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 11:59

Erg bedankt voor al jullie reacties. Mag ik nu met enige zekerheid zeggen dat je met warm water moet afwassen omdat:

De moleculen in warm water sneller bewegen, als je zeep hieraan toevoegd zullen de moleculen van de zeep ook sneller bewegen en vaker (meer) ''botsen'' met het vuil, dit vergroot de kans dat de zeep zich aan het vuil hecht en dat je dus een schonere vaat hebt. Een andere belangrijke factor is het smeltpunt van vetten: als je een vettig bord afspoelt met heet water zul je zien dat je het meeste er al afkrijgt zonder zeep, met koud water gaat dat nauwelijks.

Interesant om te zien dat over een relatief simpele vraag nog zoveel uiteenlopende reacties komen ;) Als ik me nog eens iets onbenulligs afvraag zie ik jullie weer terug.

Groetjes,

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juli 2009 - 12:49

Nog heel eventjes over die pH:

Als je de pH meet van warm water (40 graden Celcius) t.o.v. koud water (20 graden Celcius) dan zul je wel een klein verschil waarnemen.

Naarmate de temperatuur hoger wordt, des te meer water in H3O+ en OH- splitst. Er zit dan dus meer H3O+ en OH- in de "oplossing". Deze twee concentraties zijn aan elkaar gelijk. Maar omdat je de [H3O+] meet, zul je een hogere pH waarnemen bij warmer water. De pH van (puur) water bij 100 graden Celcius is 6,14.

Dit is puur ter informatie. Het gaat niet helpen bij de afwas. Verder is de oplossing nog steeds neutraal te noemen, omdat er een equivalente concentratie OH- aanwezig is.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 12:59

Maar omdat je de [H3O+] meet, zul je een hogere pH waarnemen bij warmer water.

Lagere pH ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juli 2009 - 13:01

Lagere pH =D>

Ja, bedoelde ik. Stom ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures