Ribosomen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 24

Ribosomen

Dit is eigenlijk ter zelfcontrole. Als ik het dus goed voor heb gebeurt de vorming van ribosomen als volgt:

Eerst wordt er in de kern een 45S-rRNA-molecule gevormd (dmv RNA-polymerase III). Tijdens dat de transcriptie van deze molecule nog bezig is, wordt er op het 5' uiteinde ervan een granulair proteïne gevormd.
-Deze is de eerste interactie tussen RNA en proteïnen.

-Ze zorgt voor de aanmaak van preribosomale partikels.


Als de transcriptie van 45S-rRNA dan voltooid is wordt er samen met een 70-tal proteïnen, die aangevoerd worden door 5S-RNA (afzonderlijk buiten de nucleolus gevormd door RNA-polymerase III) een complex gevormd.

De preribosomale partikels zetten zich af als een 80S partikel.

45S-rRNA wordt ten slotte omgezet in:

  1. 28S-rRNA

    18S-rRNA

    5,8S-rRNA
Bij deze omzetting gaan enkele delen van het RNA verloren. De gedeeltes die voorbestemd zijn om in de ribosomale subeenheden te functioneren werden daarom op voorhand gemethyleerd. Dmv ribonuclease worden de niet gemethyleerde delen verwijderd, met de splitsing in voorgenoemde delen als gevolg.

Nadat deze rRNA-moleculen de kern via een kernporie verlaten hebben, nemen ze hun definitieve vorm aan en worden ze functioneel. Dit gebeurt pas na het verlaten van de kern, omdat ze anders al aan de transcriptie van hnRNA zouden beginnen.


Hetgeen ik hier niet aan snap, is waarom dat complex van 45S-rRNA en die ca.70 proteïnen gevormd worden. En ik begrijp ook niet wat die preribosomale partikels hun rol in dit proces is... Raar genoeg rept mijn cursus daar geen woord over ;)
Quod erat demonstrandum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ribosomen

Hetgeen ik hier niet aan snap, is waarom dat complex van 45S-rRNA en die ca.70 proteïnen gevormd worden. En ik begrijp ook niet wat die preribosomale partikels hun rol in dit proces is... Raar genoeg rept mijn cursus daar geen woord over :P
Waarom, dat weet alleen Onze Lieve Heer denk ik. 45S-rRNA wordt gevormd door transcriptie van 45S-rDNA. Mij lijkt het makkelijker om in één keer het RNA molecule te maken om vervolgens te knippen, dan met promoters en silencers te werken zodat het juiste deel getranscripteerd wordt. Die proteinen zorgen denk ik voor de juiste configuratie.

Poef, wat een moeilijke vraag zeg ;)

-edit- ik hebeen artikel gevonden waar je de antwoorden op je vragen kunt vinden. Het is echt hele taaie stof hoor...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 24

Re: Ribosomen

Bedankt voor je hulp. We hebben beiden onze rust nu wel verdiend vandaag :P

Nog een rustige avond zonder lastige vragen toegewenst ;)
Quod erat demonstrandum

Reageer