Springen naar inhoud

"natuurkundig" doordenkertje

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 29 juli 2009 - 12:23

Voor leken:

Vraagje 1:
Als een raket (of een meteoriet) de dampkring binnentreedt wordt ie gloeiend heet.
Als ik op een warme dag het hoofd uit de rijdende trein steek wordt mijn hoofd gekoeld.
Waarom wordt je hoofd niet warmer, maar koeler?

Vraagje 2:
Waarom is een autoband bij 2 bar opgepompt en een fietsband pas bij 6 à 7 bar?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juli 2009 - 16:32

ik ben een leek, dus waag ik een poging ;)

vraag 1:

een meteoriet komt de aarde binnen tegen een veel hogere snelheid (meestal >35.000 km/u) in vergelijking met de snelheid van de lucht die langs je hoofd beweegt wanneer je je hoofd uit een rijdende trein steekt.
Bij deze snelheden (meteoriet) is de wrijving van de lucht zo hoog en wordt de meteoriet zo hard afgeremd door die wrijving dat deze begint te gloeien.

Wanneer je je hoofd uit het raam van een trein steekt, dan voelt het koud aan omdat door de wind je lichaamswarmte sneller wegkan en dus je hoofd afkoelt.

Benieuwd of mijn redenering een beetje klopt.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 29 juli 2009 - 16:40

Volgens mij helemaal correct. ;)

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juli 2009 - 18:09

Wilde gok voor vraag 2: autobanden zijn steviger dan fietsbanden (stugger of dikker rubber) en zet dus minder uit, en staat dus ook bij een minder groot drukverschil al voldoende op spanning?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Redmess

Redmess

• >100 berichten
  • 185 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 18:52

Dat lijkt mij ook wel, ja. Je hebt dan minder druk nodig om een harde band te krijgen.

Maggy

Maggy

• >100 berichten
  • 185 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 19:23

Okee, jullie hebben dus kennelijk wel eens een fietsband en een autoband gezien, misschien ook in je handen gehad. Maar voor het juiste antwoord moet je eigenlijk even buiten gaan kijken, neem de centimeter uit de naaidoos mee.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juli 2009 - 19:44

Okee, jullie hebben dus kennelijk wel eens een fietsband en een autoband gezien, misschien ook in je handen gehad. Maar voor het juiste antwoord moet je eigenlijk even buiten gaan kijken, neem de centimeter uit de naaidoos mee.

Ik heb geen auto, dus dat gaat niet helpen... Maar is het misschien zo dat een autoband iets slapper mag / moet zijn, voor de wegligging ofzo?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 30 juli 2009 - 08:56

De sterkte van de band speelt geen belangrijke rol.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 juli 2009 - 09:02

@Maggy, de mensen die het gewoon weten mogen dus niet meedoen? (dat ik het goed begrijp, ik had namelijk al een antwoord neergezet en zojuist dus weggehaald.)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 juli 2009 - 09:27

Nou, omdat autobanden zijn bewerkt tegen uitzetting ofzo dan? (gevulkaniseerd heet dat geloof ik?)

Redmess

Redmess

• >100 berichten
  • 185 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2009 - 09:43

Gaat het er wellicht om dat de druk per vierkante centimeter dan hetzelfde is?

Maggy

Maggy

• >100 berichten
  • 185 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2009 - 09:54

@Maggy, de mensen die het gewoon weten mogen dus niet meedoen? (dat ik het goed begrijp, ik had namelijk al een antwoord neergezet en zojuist dus weggehaald.)

Ik ben deze draad niet gestart hoor, maar je hebt de spelregels gelukkig op tijd goed begrepen.

Een belangrijk aspect is dat de deelnemers gewoon Nederlands mogen spreken. Stel dat b.v. het begrip "arbeid" een rol speelt, dan kan dat heel wat spraakverwarring veroorzaken. Als we alleen naar verrichte natuurkundige arbeid betaald zouden worden, zouden we met z'n allen honger lijden.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 30 juli 2009 - 10:06

Vraagje 2:
Waarom is een autoband bij 2 bar opgepompt en een fietsband pas bij 6 à 7 bar?

Ik vind 3-4 bar al meer dan voldoende voor mijn fiets, maar misschien is dat ook weer afhankelijk van de band/de fiets.

Ik denk dat het vooral een kwestie zal zijn van contactoppervlak. Een autoband kan gemakkelijk 5-6x zo breed zijn als een fietsband, en dan zijn er nog eens 4 banden tegenover 2 banden. Er is dus 10-12x zoveel contact met de weg, ofwel de kracht wordt over 10x zoveel oppervlak verdeeld. Nu is een auto wel weer een stuk zwaarder, maar dat zal niet helemaal in verhouding staan denk ik.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 30 juli 2009 - 10:17

Dat zou betekenen dat een band van een racefiets onder grotere druk staat dan de band van een terreinfiets.
En dat is inderdaad het geval.
Gewicht = druk x raakoppervlakte. Hoe groter het raakoppervlak, hoe kleiner de benodigde druk.

Maggy

Maggy

• >100 berichten
  • 185 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2009 - 13:37

Dat zou betekenen dat een band van een racefiets onder grotere druk staat dan de band van een terreinfiets.
En dat is inderdaad het geval.
Gewicht = druk x raakoppervlakte. Hoe groter het raakoppervlak, hoe kleiner de benodigde druk.

Waarmee Redmess in bericht 11 volgens mij de winnaar is van vraag 2

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures