Springen naar inhoud

"natuurkundig" doordenkertje

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 29 juli 2009 - 12:23

Voor leken:

Vraagje 1:
Als een raket (of een meteoriet) de dampkring binnentreedt wordt ie gloeiend heet.
Als ik op een warme dag het hoofd uit de rijdende trein steek wordt mijn hoofd gekoeld.
Waarom wordt je hoofd niet warmer, maar koeler?

Vraagje 2:
Waarom is een autoband bij 2 bar opgepompt en een fietsband pas bij 6 à 7 bar?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juli 2009 - 16:32

ik ben een leek, dus waag ik een poging ;)

vraag 1:

een meteoriet komt de aarde binnen tegen een veel hogere snelheid (meestal >35.000 km/u) in vergelijking met de snelheid van de lucht die langs je hoofd beweegt wanneer je je hoofd uit een rijdende trein steekt.
Bij deze snelheden (meteoriet) is de wrijving van de lucht zo hoog en wordt de meteoriet zo hard afgeremd door die wrijving dat deze begint te gloeien.

Wanneer je je hoofd uit het raam van een trein steekt, dan voelt het koud aan omdat door de wind je lichaamswarmte sneller wegkan en dus je hoofd afkoelt.

Benieuwd of mijn redenering een beetje klopt.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 29 juli 2009 - 16:40

Volgens mij helemaal correct. ;)

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juli 2009 - 18:09

Wilde gok voor vraag 2: autobanden zijn steviger dan fietsbanden (stugger of dikker rubber) en zet dus minder uit, en staat dus ook bij een minder groot drukverschil al voldoende op spanning?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Redmess

Redmess

• >100 berichten
  • 185 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 18:52