Kiezen voor hechtenis i.p.v. boete betalen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Kiezen voor hechtenis i.p.v. boete betalen

Gisteren keek ik het programma Voor de rechter waarin mensen voor de rechter verschenen omdat ze een

boete weigerden te betalen. De rechter sloot steeds af met: 'zoveel euro boete, of zoveel dagen hechtenis'.

Dit bracht bij mij de volgende vragen naar boven:

- Is er een minimum bedrag verbonden aan de boete die omgezet kan worden in hechtenis? Fietsen zonder

licht kost je slechts 20 euro. Kan de rechter dit ook omzetten in hechtenis?

- Als je voor hechtenis kiest, mag je zelf de dag bepalen of wordt dat door justitie bepaald?

- Komen agenten je ophalen of moet je zelf naar een politiebureau gaan?

- Mits je niet komt opdagen, sta je dan officieel te boek als voortvluchtige?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Kiezen voor hechtenis i.p.v. boete betalen

anusthesist schreef:- Is er een minimum bedrag verbonden aan de boete die omgezet kan worden in hechtenis? Fietsen zonder

licht kost je slechts 20 euro. Kan de rechter dit ook omzetten in hechtenis?
Artikel 24c lid 3 Wetboek van Strafrecht: De vervangende hechtenis beloopt ten minste één dag en ten hoogste 1 jaar. Voor elke volle 25 euro boete wordt niet meer dan 1 dag opgelegd. Bij een werkstraf geldt overigens de regel: 2 uur werken is 1 dag zitten.
- Als je voor hechtenis kiest, mag je zelf de dag bepalen of wordt dat door justitie bepaald?
De gevangenisstraf en de hechtenis gaan in:

a) ten aanzien van veroordeelden die zich in voorlopige hechtenis bevinden ter zake van het feit waarvoor zij veroordeeld zijn, op de dag waarop de rechterlijke uitspraak in kracht van gewijsde is gegaan (op moment dat geen Hoger Beroep op cassatie meer openstaat)

b) ten aanzien van andere veroordeeelden, op de dag van de tenuitvoerlegging van de rechterlijke uitspraak.



(aldus artikel 26 Strafrecht)
- Komen agenten je ophalen of moet je zelf naar een politiebureau gaan?
Wordt de straf niet in aansluiting op voorlopige hechtenis ondergaan dan gaat deze in op de dag van de tenuitvoerlegging van de rechterlijke uitspraak. Bij arrestatie na de uitspraak is dat het moment waarop de straf begint te lopen. Voor degene die zich voor het ondergaan van hun straf zelf melden (de zgn. zelfmelders) zal het tijdstip van melden doorslaggevend zijn. Bij niet melden word je dus gearresteerd. In enkele gevallen kunnen zelfmelders zich op laten pikken op bijvoorbeeld een station en niet bij een politiebureau.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kiezen voor hechtenis i.p.v. boete betalen

Ik heb "ooit eens" opgevangen dat je niet kunt kiezen voor vervangende hechtenis. Het geldt slechts voor iemand die de boete echt niet kan betalen. Hoe zit dat?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Kiezen voor hechtenis i.p.v. boete betalen

Ik heb "ooit eens" opgevangen dat je niet kunt kiezen voor vervangende hechtenis. Het geldt slechts voor iemand die de boete echt niet kan betalen. Hoe zit dat?
Artikel 24c lid 1 Sr:

'Bij de uitspraak waarbij geldboete wordt opgelegd, beveelt de rechter voor het geval dat noch volledige betaling noch volledig verhaal van het verschuldigde bedrag volgt, dat vervangende hechtenis zal worden toegepast. Indien de veroordeelde een rechtspersoon is, blijft dit bevel achterwege. Artikel 51, laatste lid, is van overeenkomstige toepassing.'

Uit dit artikel volgt dat wanneer een verdachte niet betaalt, zijn boete wordt omgezet in vervangende hechtenis. Een verdachte kan er dus voor kiezen om niet te betalen. In uitzonderlijke gevallen is overigens geen vervangende hechtenis mogelijk als er in eerste instantie een boete is opgelegd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Kiezen voor hechtenis i.p.v. boete betalen

Ik heb "ooit eens" opgevangen dat je niet kunt kiezen voor vervangende hechtenis. Het geldt slechts voor iemand die de boete echt niet kan betalen. Hoe zit dat?
In aanvulling op TheLaw:

In denk dat je keuze hier kan vertalen door weigering van betaling.

"Edelachtbare hier klopt niets van, ik denk er niet aan om deze boete te betalen ....."

Dat gebeurt in situaties van burgerlijke ongehoorzaamheid, waarbij men juist om argumenten (publiek of naar omgeving toe) kracht bij te zetten liever "in den bak gaat" dan een boete te betalen die veel meer een droog administratief karakter heeft.
Eric

Berichten: 12.262

Re: Kiezen voor hechtenis i.p.v. boete betalen

De vervangende hechtenis beloopt ten minste één dag en ten hoogste 1 jaar. Voor elke volle 25 euro boete wordt niet meer dan 1 dag opgelegd. Bij een werkstraf geldt overigens de regel: 2 uur werken is 1 dag zitten.
Zou het dan ook mogelijk zijn te kiezen voor werkstraf in plaats van boete?

Stel dat het 100 euro is, dat zou 4 dagen hechtenis zijn, of 8 uur werkstraf. Aangezien je boetes betaald uit je netto inkomsten is het voor een aantal mensen misschien best een voordelig alternatief: 12.50 per uur netto.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Kiezen voor hechtenis i.p.v. boete betalen

Ik veronderstel dat als je een (verkeers)boete niet betaalt en in hechtenis moet of een taakstraf krijgt, je als gevolg daarvan een strafblad krijgt waar je de rest van je leven aan vast zit.

Niet zo leuk als je daarna voor bepaalde functies solliciteert of een visum aan moet vragen voor bepaalde landen die daar naar vragen.

Goedkoop blijkt dan duurkoop.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kiezen voor hechtenis i.p.v. boete betalen

Ik veronderstel dat als je een (verkeers)boete niet betaalt en in hechtenis moet of een taakstraf krijgt, je als gevolg daarvan een strafblad krijgt waar je de rest van je leven aan vast zit.


Ik ben geen kenner, maar je strafblad vervalt volgens mij na een aantal jaar goed gedrag.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Kiezen voor hechtenis i.p.v. boete betalen

Benm schreef:Zou het dan ook mogelijk zijn te kiezen voor werkstraf in plaats van boete?

Stel dat het 100 euro is, dat zou 4 dagen hechtenis zijn, of 8 uur werkstraf. Aangezien je boetes betaald uit je netto inkomsten is het voor een aantal mensen misschien best een voordelig alternatief: 12.50 per uur netto.
Nee dat is niet mogelijk. Uit artikel 24c Sr. volgt dat indien iemand de opgelegde boete niet betaalt, er vervangende hechtenis volgt.

Re: Kiezen voor hechtenis i.p.v. boete betalen

Een koppige dame die ik ken, weigerde een boete voor een verkeersovertreding te betalen. Na het verloop van ettelijke maanden moest ze voor de rechter verschijnen. Die veroordeelde haar om de boete plus de gerechtskosten te betalen. Toen zij ze tegen de rechter: " U moogt me in de bak draaien, betalen doe ik niet ". De rechter glimlachte eens en zij: " Mevrouw voor zo'n prul draaien we geen mensen in de bak. Als U niet betaald zenden we de deurwaarder om beslag te leggen op uw goederen." Toen heeft ze zo snel mogelijk betaald. Ze heeft de wijsheid in pacht maar loopt zo nu en dan eens tegen de muur. Om alle duidelijkheid, dit is volgens de Belgische wetgeving.

Reageer