[wiskunde] veeltermfunctie, nlpt bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 265

[wiskunde] veeltermfunctie, nlpt bepalen

Volgende opgave weet ik niet goed hoe aan te beginnen (wisk '97, vraag 9)

f(x) = 6ac x³ + 4bc x² + 9ad + 6bd

Wat is NIET juist?

==> als a = 0 en b.c.d is niet 0, dan heeft de veeltermfunctie hoogstens 2 nulpunten

==> als 2c+3d = 0 dan zijn de nulpunten 1 en -1

==> als cd > 0 dan heeft de veeltermfunctie 2 tegengestelde nulpunten

==> als a = 2 dan heeft de functie -b/3 als nulpunt

NU ben ik heel wiskunde onzeker en weet ik niet goed dit aan te pakken. Aangezien ik geen concrete getalletjes heb begin ik nu schrik te krijgen ;) .

Hoe los je dit op?

Dat a mogelijks juist zou kunnen zijn daar ben ik al uit, want als je a=0 hebt heb je een 2e graadsveelterm en dan heb je hoogstens 2 nulpunten.

Maar de rest??
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] veeltermfunctie, nlpt bepalen

Doet me denken aan deze vraag die hier reeds werd behandeld. Alvast de volgende tips:
  • Voor B: wanneer is 1 een nulpunt? En -1?
  • Voor D: vul voor a 2 in en voor x -b/3. Komt er 0 uit?
Bedenk verder dat de vraag is opgelost zodra je de eerste foutieve bewering bent tegengekomen en dat je ze niet per se allemaal moet controleren.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [wiskunde] veeltermfunctie, nlpt bepalen

Klintersaas schreef:Doet me denken aan deze vraag die hier reeds werd behandeld. Alvast de volgende tips:
  • Voor B: wanneer is 1 een nulpunt? En -1?
  • Voor D: vul voor a 2 in en voor x -b/3. Komt er 0 uit?
Bedenk verder dat de vraag is opgelost zodra je de eerste foutieve bewering bent tegengekomen en dat je ze niet per se allemaal moet controleren.


Moest ik het eens weten he wanneer dat 1 of -1 nulpunten zijn.

Ik zou zeggen: mss a en c al nul maken en dan : 6bd = 1 asa 6.2.(1)6) = 12*(1/12) = 1 dus als d = 1/12?

Waarschijnlijk is dit klinkklare onzin
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] veeltermfunctie, nlpt bepalen

Wat me nu pas opvalt: is dit de letterlijke opgave of ben je een x vergeten (hieronder in het rood aangeduid)?
f(x) = 6ac x³ + 4bc x² + 9adx + 6bd
Moest ik het eens weten he wanneer dat 1 of -1 nulpunten zijn.
1 is een nulpunt wanneer de som van de coëfficiënten nul is (dat kun je al snel begrijpen; immers, wanneer je op de plaats van de x'en een 1 invult, blijven enkel de coëfficiënten staan en als hun som nul is, is 1 dus een nulpunt).

-1 is een nulpunt wanneer de som van de coëfficiënten van de termen met even machten gelijk is aan de som van de coëfficiënten van de termen met oneven machten. Bijvoorbeeld: -1 is een nulpunt van
\(f(x) = ax^3+bx^2+cx+d\)
, indien
\(a+c=b+d\)
(nul wordt als even beschouwd).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [wiskunde] veeltermfunctie, nlpt bepalen

Klintersaas schreef:Wat me nu pas opvalt: is dit de letterlijke opgave of ben je een x vergeten (hieronder in het rood aangeduid)?

1 is een nulpunt wanneer de som van de coëfficiënten nul is (dat kun je al snel begrijpen; immers, wanneer je op de plaats van de x'en een 1 invult, blijven enkel de coëfficiënten staan en als hun som nul is, is 1 dus een nulpunt).

-1 is een nulpunt wanneer de som van de coëfficiënten van de termen met even machten gelijk is aan de som van de coëfficiënten van de termen met oneven machten. Bijvoorbeeld: -1 is een nulpunt van
\(f(x) = ax^3+bx^2+cx+d\)
, indien
\(a+c=b+d\)
(nul wordt als even beschouwd).
idd een X vergeten. De druk kwaliteit is niet zo geweldig
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] veeltermfunctie, nlpt bepalen

Wat belangrijker is: lukt de opgave nu?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [wiskunde] veeltermfunctie, nlpt bepalen

Wat belangrijker is: lukt de opgave nu?


Jep. Ik ben er in geslaagd ze op te lossen. Ik laat me blijkbaar te snel afschrikken als er weinig cijfertjes en veel lettertjes in voorkomen ;)
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Reageer