Wat zijn deze dingen?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 76

Wat zijn deze dingen?

Hallo, ik ben vandaag naar de kust van Noord-Frankrijk geweest. Naar bunkers gaan kijken bij Leffrinkoucke.

Ik heb daar een aantal curiosa gevonden.

En 2 van die curiosa kan ik niet zeggen wat ze zijn. Herkent iemand toevallig iets?

1: Een langwerpige steen met een gat erin, heel curieus.

Enkele foto's

[Edit mod ypsilon: WAARSCHUWING! De foto's in verborgen inhoud zijn zeer groot, en het duurt een tijdje om ze te laden! Ga naar deze post om de foto's in een kleiner formaat te bekijken.]

Verborgen inhoud
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het langs de zijkanten van de gaten lijkt het alsof het gat naarboven uitgesleten is. Misschien is hij ooit gebruikt als hanger?

Een ander voorwerp is deze roste schijf. Het ziet er wielachtig uit. Ik vermoed dat het een wiel is dat op een spoor heeft gereden, vb voor een grote deur. Of zo'n schijf die een waterpijp afsluit.

Ik durf er nog niet direct die stukken roest af te doen omdat het heel misschien een mijn zou kunnen zijn. (Ik heb afbeeldingen gevonden op het internet van mijnen die bijna even plat zijn, vandaar de twijfels.)

Kan iemand me zeggen wat het is?

Foto's:

Verborgen inhoud
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


één zijde van zo'n tegel is +-40 cm lang.

Maar ik ben vooral curieus naar de steen.

Berichten: 76

Re: Wat zijn deze dingen?

Waarom kan ik mijn bericht niet bewerken?

Ik wou kleinere foto's zetten omdat ik per ongeluk de veel te grote heb geplaatst. Maar ik kan ze om één of andere reden niet veranderen.

En wanneer ik in dit bericht de kleinere, goede foto's wou zetten kwam dit bericht:

Je mag die afbeeldingsextensie niet gebruiken. Een geldig formaat is: http://www.domain.com/picture.gif, ongeldig is: http://www.domain.com/picture.one.gif

Terwijl het juist dezelfde afbeeldingsextensie is als de te grote foto's.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat zijn deze dingen?

Je hebt maar een kwartier de tijd om je posts te bewerken. Ik heb de foto's voorlopig in "verborgen inhoud" gezet, want ze zijn inderdaad véél te groot.

ImageShack biedt je normaal verschillende codes aan. Kopieer de code bij "thumbnail for forums" voor de foto's in een nieuw bericht (de [IMG<!--nop-->]-tags staan er al, dus die hoef jij hier niet meer te zetten!) en klik bericht plaatsen. Een van de mods zal de foto's dan in je eerste bericht zetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Wat zijn deze dingen?

Als je denkt dan de steen een mijn kan zijn, aarzel dan niet de politie in te schakelen!

Die eerste "steen" lijkt een soort van schelp, ik geloof dat ik weleens zoiets heb gezien. Die tweede kan vanalles zijn. Dat bruine is misschien roest.

Als je je ervan verzekert hebt dat het geen mijnen zijn, zou je kunnen proberen een schilfer van het materiaal af te breken. Meestal geeft dat al meer duidelijkheid over wat het is.

En misschien kan een mod die plaatjes beter verwijderen, want zelfs mijn computer heeft er moeite mee ze te laden.

Berichten: 76

Re: Wat zijn deze dingen?

Dit zijn de foto's

Van de steen. Ik denk niet dat het een schelp is, aangezien het langst de randen silexachtig is. Het is ook zwaar en dik om een schelp te zijn. (Maar ja, ik ken dan ook niet veel van schelpen.

)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En van de schijf:

Ik heb bij wikipedia, heel die lijst bekeken van de mijnen en er zit geen enkele tussen die de juiste afmetingen heeft. De MK 2 mine zit in de buurt, maar die is te dik. Die schijf is maar een grote 2 cm dik Met dan nog een (vierkantige?) top in de midden. (Btw, ik wist niet dat belgen zo bedreven waren in mijnen leggen, half afrika en het Midden oosten ligt vol met Belgische mijnen.)

Zou HG ontroester kwaad kunnen moest het heel misschien toch een mijn zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Wat zijn deze dingen?

Je kan het altijd eens plaatsen op een wereldoorlog forum. Daar zitten vast wel veel verzamelaars van dergelijke curiosa.

Ene, wat zijn de andere dingen die je hebt gevonden op dat strand?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Wat zijn deze dingen?

Ik kan me voorstellen dat die steen met het gat erin een werpgewicht is voor een vishengel. Op deze pagina wordt gezegd dat een steen beter gecamoufleerd is dan een stuk lood.

Berichten: 185

Re: Wat zijn deze dingen?

De steen met gat kan ook gemaakt zijn om visnetten te verzwaren. Er wordt in die omgeving al eeuwen veel gevist met kleine staande strandnetten. De twee uiteinden die onder moeten blijven worden bij eb verankerd op het strand, het touw daartussen verzwaard, nog altijd vaak met stenen. De bovenzijde krijgt drijfkracht van stukken kurk, hout, PET flessen... ze gaan met hun tijd mee maar besteden er niet veel geld aan.

Maar het zou me ook niet verbazen als dit een stuk bot is waarvan de buitenkant door de zee afgerond is. Het gat is dan helemaal geen mensenwerk, maar gewoon het merg dat er door zeediertjes uitgegeten is.

Een restant van een sieraad zou ook nog kunnen.

Berichten: 76

Re: Wat zijn deze dingen?

Ene, wat zijn de andere dingen die je hebt gevonden op dat strand?
Och, niet zo veel, een ammoniet, en een heel mooi schelpje. Ook had ik een aantal heel mooie, fel gekleurde keitjes en een schone vuursteen. Maar die ben ik daar vergeten.

Maar een eerdere keer dat ik er ben gegaan, heb ik 2 echte, verroeste onafgeschoten kogels gevonden die waarschijnlijk ook van ww2 waren. (misschien op de grond gevallen tijdens de paniek bij operatie dynamo) En een onafgeschoten hagelpatroon.

En dat strand ligt daar vol met hulzen van kogels.
Maggy schreef:De steen met gat kan ook gemaakt zijn om visnetten te verzwaren. Er wordt in die omgeving al eeuwen veel gevist met kleine staande strandnetten. De twee uiteinden die onder moeten blijven worden bij eb verankerd op het strand, het touw daartussen verzwaard, nog altijd vaak met stenen. De bovenzijde krijgt drijfkracht van stukken kurk, hout, PET flessen... ze gaan met hun tijd mee maar besteden er niet veel geld aan.

Maar het zou me ook niet verbazen als dit een stuk bot is waarvan de buitenkant door de zee afgerond is. Het gat is dan helemaal geen mensenwerk, maar gewoon het merg dat er door zeediertjes uitgegeten is.

Een restant van een sieraad zou ook nog kunnen.
Het lijkt handgemaakt, dus het zou evengoed door een oermens gemaakt kunnen zijn, als door een middeleeuwer of een hobbyvisser die nog leeft?

Het is geen bot, maar wel van steen. Langs de zijkanten, is er een zwarte glasglans te zien van iets silex-achtig.

De holte is langwerpig eivormig, misschien door een touw utigesleten aan een net, vislijn of sieraad.

Bij welk soort mensen moet ik langs om er de ouderdom van te kennen?

Berichten: 76

Re: Wat zijn deze dingen?

Ik heb het eens op een WO2 forum gevraagd en die schijf blijkt de bodem te zijn van een huls van een duitse 15 cm patroon.

Best spectaculair.

Reageer