Valt nld te zien op een hersenscan

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 95

Valt nld te zien op een hersenscan

Ik heb eigenlijk een hele simpele vraag: Valt NLD te zien op een hersenscan?

Dank u.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Valt nld te zien op een hersenscan

Je bedoelt: Kan je een hersenscan (MRI) nemen en op basis daarvan NLD constateren? Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Je leest nogal vaak dingen als: "Stoornis X is gelocaliseerd op die en die plaats in de hersenen", maar daarbij moet je je bedenken dat die conclusie getrokken is op basis van gemiddelden van hersenscans van een groep proefpersonen (en je moet weten hoe die methoden werken).

Als je schade zou zien aan een deel van de hersenen dat met NLD geassocieerd is, kun je daardoor niet concluderen dat die persoon NLD heeft: goed mogelijk dat hij/zij goed functioneert, de hersenen zijn nogal plastisch.

Zowel de Nederlandse als de Engelse Wikipedia hebben het over schade/abnormaliteiten in de rechterhersenhelft. Bij iemand die NLD heeft kun je dus wel verwachten dat je "iets" zult zien aan een scan van de rechterhersenhelft. Een aantal zaken waarmee mensen met NLD problemen hebben zijn dan ook geassocieerd met de rechterhemisfeer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Valt nld te zien op een hersenscan

Als leek, die desondanks geïnteresseerd is in veel onderwerpen, heb ik een misschien wel domme vraag:

"Wat is NLD?"
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Valt nld te zien op een hersenscan

rhiannon schreef:Als leek, die desondanks geïnteresseerd is in veel onderwerpen, heb ik een misschien wel domme vraag:

"Wat is NLD?"
Nonverbal Learning Disorder
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 95

Re: Valt nld te zien op een hersenscan

ypsilon schreef:Je bedoelt: Kan je een hersenscan (MRI) nemen en op basis daarvan NLD constateren? Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Je leest nogal vaak dingen als: "Stoornis X is gelocaliseerd op die en die plaats in de hersenen", maar daarbij moet je je bedenken dat die conclusie getrokken is op basis van gemiddelden van hersenscans van een groep proefpersonen (en je moet weten hoe die methoden werken).

Als je schade zou zien aan een deel van de hersenen dat met NLD geassocieerd is, kun je daardoor niet concluderen dat die persoon NLD heeft: goed mogelijk dat hij/zij goed functioneert, de hersenen zijn nogal plastisch.

Zowel de Nederlandse als de Engelse Wikipedia hebben het over schade/abnormaliteiten in de rechterhersenhelft. Bij iemand die NLD heeft kun je dus wel verwachten dat je "iets" zult zien aan een scan van de rechterhersenhelft. Een aantal zaken waarmee mensen met NLD problemen hebben zijn dan ook geassocieerd met de rechterhemisfeer.
Dus als ik je goed begrijp is de diagnose niet via hersenscans te stellen maar kun je wel concluderen dat iemand geen NLD heeft als er helemaal niks aan de hersenen te zien valt? Je kan het er dus wel mee uitsluiten?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Valt nld te zien op een hersenscan

Nee, je moet ook op de kliniek varen. Met andere woorden: als iemand alle symptomen heeft van NLD, maar een blanco MRI mag je niet zeggen dat diegene dat dan niet heeft. Dit zeg ik beredeneerd vanuit het standpunt dat een dergelijke MRI niet 100% specifiek is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Valt nld te zien op een hersenscan

En dat alle hersenen er niet hetzelfde uitzien. We weten niet hoe "de normale hersenen" eruit zien, we weten hoe de gemiddelde hersenen van personen waarbij geen neuropsychologische problemen zijn aangetroffen eruit zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Valt nld te zien op een hersenscan

Ik meen dat er bij NLD sprake is van een neurologisch probleem (problemen met de myelinisatie) ... volgens mij kan dat zichtbaar gemaakt worden toch?
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Valt nld te zien op een hersenscan

Daar kan iets van zichtbaar gemaakt worden, maar niet zonder meer. Ik ken NLD eigenlijk niet zo goed, maar het ziet ernaar uit dat het een neuropsychologische diagnose is, met de nadruk op dat laatste deel, waarbij vooral een aantal symptomen samengenomen wordt die wel blijken samen te hangen met schade aan een bepaald hersendeel.

Maar sowieso kun je niet een hersenscan (bijvoorbeeld een MRI) nemen en alleen op basis daarvan een diagnose stellen: dat kan voor geen enkele stoornis. Als je schade ziet aan een hersendeel dat geassicieerd is met gezichtsherkenning, kun je ook niet zomaar concluderen dat de persoon van wie de scan genomen is, problemen heeft met gezichtsherkenning. Het zal niet vaak voorkomen, maar het kan dat hij een ander probleem heeft. Omgekeerd: iemand die problemen heeft gezichten te herkkennen, heeft niet noodzakelijk schade aan de fusiform face area.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Valt nld te zien op een hersenscan

Hoi Ypsilon,

Ik heb er wel veel mee te maken gehad op mijn werk.

Helemaal met je eens dat NLD een samenraapsel-diagnose is. Worden ook wel vraagtekens bij gezet in de psychologie hoor, de achtergrond/theorieën... het komt een beetje uit de lucht. Maar met name in het onderwijs loopt men er wel mee weg (zoals alle hypes...)

Bijzonder is dat ondanks dat het iets van een vergaarbak is met kenmerken de aanpak-adviezen ook helpen.

Ik moet denken aan een soort symptoombestrijding. Kan ook erg belangrijk zijn om verder te komen met een kind qua ontwikkeling.

groetjes!

Henriette
Bonum vinum laetificat cor hominis

Reageer