De psychologie achter de ufo

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

De psychologie achter de ufo

Bepaalde mensen beweren dat zijn onvoerd geweest zijn door een UFO. Laten we er nu (voor de eenvoud en voor de afbakening van de discusiegrenzen) er even vanuit dat er werkelijk nog nooit een UFO geland is op aarde, laat dus staan iemand ontvoerd. Dan zullen er twee grote groepen mensen zijn:

1)Mensen die liegen dat ze onvoerd zijn, ze willen gewoon in de krant komen of wat geld verdienen (op welke manier ook).

2)Mensen die denken dat ze ontvoerd zijn.

Nu zou ik graag weten wat mensen ertoe drijft om te denken dat ze ontvoerd zijn. Hebben ze bijvoorbeeld gewoon een dutje gedaan in de wagen, een nachtmerrie gehad over een UFO, en bij het opstaan hun droom voor werkelijk aangenomen? Eerder in dit forum heb ik het reeds gehad over confabulaties. Wat zou de meest voorkomende geestesziekte zijn die een dergelijke confabulatie kan geven?

Tenslotte worden bepaalde mensen die een UFO gezien hebben onderworpen aan een psychologisch onderzoek en een leugendetector. Uit onderzoek kan dan blijken dat (een grote minderheid) van deze mensen geestelijk gezond zijn en niet liegen (in hoeverre de leugendetector betrouwbaar is). Hoe vallen dergelijke gevallen te verklaren? De psycholoog verklaart immers dat ze geestelijk gezond zijn, en sta me toe om de discutabele stelling neer te plaatsen dat ze daarom niet kunnen denken dat ze ontvoerd zijn. En tenslotte verklaart de leugendetector dat ze niet liegen. Ze behoren dus niet tot mijn gestelde groep 1 & 2.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 320

Re: De psychologie achter de ufo

Ik heb me nooit zo verdiept in dit verschijnsel. Kun je verwijzen naar leugendetector tests en getuigenissen van mensen die Alien Abduction beweren te hebben meegemaakt? Wat zeggen mensen zelf precies ervaren te hebben?

Het lijkt me dat je geestelijk gezond kunt zijn en toch noch rare ideeën op na kunt houden. Dat is ook bepaald door culturele omgeving. In een cultuur waarin geesten en grote rol speelt, worden ervaringen geduid in het licht van geesten en tegelijkertijd lijkt het geloof in geesten ook bepaalde ervaringen op te roepen of te stimuleren. Dergelijke UFO-ervaringen komen voor zover ik weet (vrijwel) alleen in de VS voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: De psychologie achter de ufo

2)Mensen die denken dat ze ontvoerd zijn.

Deze mensen liegen niet bij een leugen detector, ze zijn er immers van overtuigd dat het echt waar is.

Gezonde mensen kunnen ook gewoon dit soort ervaringen hebben.

Eén van de verklaringen is sleep paralysis.

Je hersenen worden een keertje in de verkeerde volgorde wakker, kan iedereen overkomen.

- Je bewustzijn wordt iets eerder wakker dan de rest.

- Je kan je nog niet bewegen (bewust bewegen is uitgeschakeld tijdens slaap omdat we anders allemaal overal heen slaapwandelen wat best gevaarlijk kan zijn).

- Je dromen lijken nog steeds echt en omdat je je niet kan bewegen raak je in paniek.

De populariteit van aliens vult de rest in.

Elektromagnetisch velden zijn ook een goede verklaring met prachtig experimenteel bewijs.

Door elektromagnetische velden kun je je rare dingen gaan voorstellen die echt lijken, zelfs als je weet dat je met elektroden op je hoofd in een laboratorium zit waarvan het experiment uitgelegd.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: De psychologie achter de ufo

Ik heb me nooit zo verdiept in dit verschijnsel. Kun je verwijzen naar leugendetector tests en getuigenissen van mensen die Alien Abduction beweren te hebben meegemaakt? Wat zeggen mensen zelf precies ervaren te hebben?
Toevallig heb thuis een DVD liggen "UFO encounters en evidence". Deze DVD staat tsjokvol getuigenissen van mensen die beweren ontvoerd geweest te zijn door een UFO. Elk verhaal is op zich uniek, maar er is duidelijk een trend aanwezig. Zo zouden ze zich herinneren een UFO gezien te hebben, maar daar zou het bij blijven. Ze blijken geen tijdsbesef te hebben en voor ze het weten zijn er ettelijke uren gepasseerd. Achteraf voelen deze mensen zich depressief en onder hypnose blijkt dat ze gedurende deze uren op een operatietafel hebben gelegen waar aliens medische behandelingen op hen uitvoerden. Leugendetectortesten en hypnose werden mee gefilmd. Uiteraard moeten we streven naar een objectief resultaat en zoals ik al zei is een leugendetector nooit 100% correct en kan een hypnotiseur eventueel suggestieve vragen stellen. Oftewel haalt de patient in kwestie valse herinneringen boven.
Het lijkt me dat geestelijk gezond kunt zijn en toch op rare ideeën op na kunt houden. Dat is ook bepaald door culturele omgeving. In een cultuur waarin geesten en grote rol speelt, worden ervaringen geduid in het licht van geesten en tegelijkertijd lijkt het geloof in geesten ook bepaalde ervaringen op te roepen of te stimuleren. Dergelijke UFO-ervaringen komen voor zover ik weet (vrijwel) alleen in de VS voor.
Maar iemand die geestelijk gezond is kan toch ten minste realiteit onderscheiden van fantasie? Ik kan een nare droom hebben, wakker worden en nog enkele minuten natwijfelen of die droom nu werkelijk gebeurd is (verdoofd door de slaap natuurlijk). Maar punt is dat ik op een zeker moment wel besef: Oef, het was maar een droom.

je haalt een belangrijk punt aan dat de meeste, al dan niet alle UFO ervaringen zich in de VS voordoen. Misschien is er ginds wel een rage aan de gang, waar de ene persoon de andere op ideën brengt. Misschien wel gekataliseerd door UFO films.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: De psychologie achter de ufo

Dalton schreef:2)Mensen die denken dat ze ontvoerd zijn.

Deze mensen liegen niet bij een leugen detector, ze zijn er immers van overtuigd dat het echt waar is.

Gezonde mensen kunnen ook gewoon dit soort ervaringen hebben.

Eén van de verklaringen is sleep paralysis.

Je hersenen worden een keertje in de verkeerde volgorde wakker, kan iedereen overkomen.

- Je bewustzijn wordt iets eerder wakker dan de rest.

- Je kan je nog niet bewegen (bewust bewegen is uitgeschakeld tijdens slaap omdat we anders allemaal overal heen slaapwandelen wat best gevaarlijk kan zijn).

- Je dromen lijken nog steeds echt en omdat je je niet kan bewegen raak je in paniek.

De populariteit van aliens vult de rest in.
Dat is één van de mogelijke verklaringen die ik zeer aannemelijk vind. Weet je soms of er uberhaubt geen differentiaaldiagnose te maken is bij iemand die sleep paralysis had oftewel ontvoerd werd door een UFO?
Dalton schreef:Elektromagnetisch velden zijn ook een goede verklaring met prachtig experimenteel bewijs.

Door elektromagnetische velden kun je je rare dingen gaan voorstellen die echt lijken, zelfs als je weet dat je met elektroden op je hoofd in een laboratorium zit waarvan het experiment uitgelegd.
Ik had al eerder over deze theorie gehoord, maar kan men op aarde een plek vinden (waar mensen wonen), waar de elektromagnetische velden zo hoog zijn dat ze daadwerkelijk een hallucinatie kunnen teweegbrengen?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: De psychologie achter de ufo

Slaapparalyse en aliens...

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: De psychologie achter de ufo

Ik kan je wel een paar psychologische verklaringen geven voor dit soort -herinneringen-.

Eerst wat over het geheugen

Allereerst moet je weten dat het geheugen geen objectief en lineair proces is bij mensen. Je geheugen werkt niet als een videocamera die alles netjes vastlegt en opslaat. Zo nemen we niet alle informatie om ons heen evenredig in ons op (selectieve waarneming). Daarnaast onthouden we niet alles (memory loss, letterlijk) en herinneren we niet alle informatie evenredig wanneer we terug denken aan iets wat we meemaakten (de geheugenvertekening, nog ondersteund doordat de beschikbare informatie in de eerste plaats selectief verkregen werd).

Tot dusver zou je kunnen zeggen ''nou en?''. We kunnen simpelweg niet continu op alles gefocust zijn en een mens vergeet wel eens wat.

Er is echter meer aan de hand en vanaf hier wordt het nog relevant ook. Ik vertelde je dat het geheugen geen lineair proces bewandelt en daarmee bedoel ik dat niet iedere herinnering juist 'teruggevonden' wordt. Soms gaan herinneringen met elkaar knoeien en raken ze verbonden. Elementen van de ene herinnering zijn in de andere verwikkeld, terwijl de situaties in werkelijkheid geen verband hebben. Een voorbeeld hiervan is de Bijlmerramp. Veel mensen herinnerden zich bij ondervraging na 2001 gezien te hebben hoe het vliegtuig in de flat vloog. Hier bestaat echter geen beeldmateriaal van. Bovendien herinnerden veel mensen zich een type vliegtuig dat helemaal niets met de Bijlmerramp te maken heeft. Wat bleek? Herinneringen aan de beelden van het WTC in september 2001 raakten gemixed met herinneringen aan de Bijlmerramp.

Het kan nog erger: mensen kunnen zich dingen herinneren die nooit gebeurd zijn of die zij nooit hebben meegemaakt. Het is toch echt Loftus die hier baanbrekend onderzoek naar deed. Ik weet niet of er een psycholoog bestaat wiens onderzoek met zulke gesloten armen werd ontvangen als dat van die vrouw. Loftus toonde aan dat je herinneringen kan creeren in mensen door bijvoorbeeld gebruik te maken van suggesties. Zo liet ze mensen naar een auto-ongeluk kijken. Daarna werden de mensen ondervraagd. Sommigen van hen kregen de vraag ''did you see a broken headlight?'', anderen kregen de vraag ''did you see the broken headlight?''. Later bleek dat de eerste groep zich met minder zekerheid een kapot licht herinnerde dan de tweede groep. (en waarschijnlijk zeg ik het nu zelf ook verkeerd en ging het helemaal niet om een headlight)

Loftus ging nog wat verder door te stellen dat bijvoorbeeld herinneringen aan misbruik kunnen ontstaan doordat therapeuten suggestieve vragen stellen aan de patient. Ze zei hiermee in feite dat veel van dat herinnerde misbruik niet heeft plaatsgevonden en dat bijvoorbeeld vaders ten oprechte vast zaten dankzij deze verzonnen herinneringen. Zulk soort beweringen is Loftus uiteraard niet in dank afgenomen en het onderwerp is te onethisch om via goed psychologisch onderzoek vast te stellen.

Een samenvatting:

het kan lijken alsof je hersenen alle informatie objectief verwerken, maar schijn bedriegt. Hoe meer je over psychologie leert, hoe vaker je daarover voorbeelden en theorie tegen zal komen.

Goed, dat over geheugen.

Ik noem een paar dingen die aan het werk zijn wanneer mensen zich UFO's herinneren.

- UFO's en aliens spreken tot onze verbeelding. Denk aan animatiefilms, horrorfilms, stripboeken, American Dad.. Die weergaven van UFO's en aliens daar zijn voornamelijk als amusement bedoeld, maar ergens houden zij ook de optie open dat er inderdaad aliens zijn en dat zij via unidentified flying objects naar ons toe komen. Het is net als draken: er is nog nooit een overblijfsel van een draak gevonden, maar mensen kunnen zich voorstellen dat draken bestaan hebben en hoe zij eruit zagen, zich gedroegen et cetera. De verbeelding houdt de optie open dat iets werkelijk is.

- De herinneringen van mensen raken onderling verward en uiteindelijk treedt source confusion op: mensen weten niet meer waar de herinnering van afkomstig is en vaak ook niet meer of het wel hun eigen ervaringen zijn die zij herinneren. Mensen horen elkaar over UFO's en zien UFO's in de media. Ik weet dat er enige diversiteit zit in de herinneringen die de betreffende mensen hebben, maar ik vind ze behoorlijk homogeen. De grove lijn is hetzelfde en als we inderdaad de aanname doen dat een feitelijke UFO er nooit is geweest, biedt ingebeelde herinnering i.c.m. source confusion een goede verklaring.

- Wat mij opvalt, is de stelligheid waarmee mensen zeggen UFO's gezien te hebben of erdoor ontvoerd te zijn geweest. Dat is in mijn ogen ook een belangrijk mechanisme. Hoor jezelf maar eens tig keer vertellen dat hoe raar je herinnering ook is, jij er zeker van bent. Met alles wat je nu weet over het geheugen, mag je zelf de conclusies trekken van het effect dat die stelligheid heeft ;)

----

Een stukje motivatie:

Als de herinneringen inderdaad ingebeeld zijn, kan je je afvragen waarom mensen zo'n herinnering uberhaupt 'willen' vormen. Ik denk dat er een behoefte is voor ons om de optie open te houden dat er UFO's en aliens zijn. Dat we niet alleen zijn in dit oneindige universum, maar dat er aliens zijn die ons willen leren kennen. Ik onderbouw door je erop te wijzen dat aliens verdacht veel op (futuristische) mensen lijken. Ze hebben dezelfde biologie (tetrapoda, zintuigen) en zijn ontwikkeld op het gebied van taal (hoewel meer computeresk) en technologie. Vooral die laatste twee zijn wel erg treffend voor de menselijke soort.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De psychologie achter de ufo

Topic op aanvraag heropend. Een aantal berichten zijn verwijderd: het is niet de bedoeling dat er in dit topic gediscussieerd wordt over het bestaan van ufo's. Off-topic berichten zullen verder worden verwijderd.

Reageer