Sinus, cosinus en tangens

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Sinus, cosinus en tangens

Ik weet hoe je een hoek kan berekenen met de bekende Ezelsbruggetje SOS CAS TOA in een rechthoekige driehoek. En dat de tangens, sinus en cosinus te maken heeft met verhoudingen.

Maar wat doet nou precies de tangens, sinus en cosinus knop op je rekenmachine voor je?

Kan je de hoek ook berekenen zonder je rekenmachine en geodriehoek?

Voorbleed: Sin ;) = O/S met de eenheidscirkel kan ik Sin :P vinden,

want tenslotte is Sin =D> = O omdat de straal 1 is.

Ik heb nu Sin ;) gevonden maar hoe reken ik nu :rho: uit? en dit zonder rekenmachine!

Berichten: 8.614

Re: Sinus, cosinus en tangens

Maar wat doet nou precies de tangens, sinus en cosinus knop op je rekenmachine voor je?

Kan je de hoek ook berekenen zonder je rekenmachine en geodriehoek?
Zonder rekenmachine zeker, zonder geodriehoek vrees ik ervoor. Stel dat
\(\sin(\alpha) \approx 0,866\)
.
  1. Teken om te beginnen een eenheidscirkel (voldoende groot voor de nauwkeurigheid).
  2. Geef de sinuswaarde (0,866) aan op de y-as en verbind die met een horizontale (stippel)lijn met de eenheidscirkel.
  3. Teken nu de schuine zijde (die gelijk is aan 1; definitie eenheidscirkel).
  4. Meet de hoek op (met je geodriehoek).
PS: Kijk ook eens in onze microcursus goniometrie.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Sinus, cosinus en tangens

Ik heb de microcursus goniometrie gelezen maar er staat niks in wat ik zoek.

Ik wil graag weten wat de knop sinus, cosinus en tangens op je rekenmachine werkt.

Wat gebeurt er precies als je sin ;) uitgerekend

Berichten: 8.614

Re: Sinus, cosinus en tangens

Begrijp ik goed dat je moeite hebt met het begrijpen van wat sinus, cosinus en tangens precies zijn? Heb je deze goniometrische verhoudingen enkel in een rechthoekige driehoek bestudeerd of ben je ook al bekend met de goniometrische cirkel (= eenheidscirkel)?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 74

Re: Sinus, cosinus en tangens

Begrijp ik goed dat je moeite hebt met het begrijpen van wat sinus, cosinus en tangens precies zijn? Heb je deze goniometrische verhoudingen enkel in een rechthoekige driehoek bestudeerd of ben je ook al bekend met de goniometrische cirkel (= eenheidscirkel)?
Volgens mij wilt Aeturnus graag weten hoe een rekenmachine van sin 90 op 1 komt en van sin x op y.

Berichten: 8.614

Re: Sinus, cosinus en tangens

Ach zo, de werking van het rekenmachine. Een rekenmachine gebruikt een algoritme om een benaderde waarde voor de sinus, cosinus of tangens van een hoek te berekenen. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van Taylorreeksen of CORDIC. Dat is echter niet zo'n simpele stof. Meer informatie:

http://www.homeschoolmath.net/teaching/sine_calculator.php
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Sinus, cosinus en tangens

Ik heb gegoogled op Algoritme sinusberekening rekenmachine, maar niets nuttigs gevonden.

Maar dat is denk ik ook wat hier bedoeld wordt.

Welke formule gebruikt de rekenmachine om als je invoert 30 en dan Sin op 0,5 uit te komen.

Zie na schrijven dat Klintensaas al ongeveer hetzelde en met oplossing heeft geschreven.

Berichten: 8.614

Re: Sinus, cosinus en tangens

Ik heb gegoogled op Algoritme sinusberekening rekenmachine, maar niets nuttigs gevonden.
Zoeken in het Engels levert doorgaans meer en betere informatie op.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Sinus, cosinus en tangens

Als je het 'makkelijk' wil berekenen zul je een benadering moeten gaan gebruiken. Jouw rekenmachine gebruikt een zogenaamde Taylor benadering om de hoek te vinden. Je kan namelijk sinus, cosinus en dus ook tangens (is namelijk sinus gedeeld door cosinus) uitrekenen door een oneindige som van x'en en x kwadraten en x tot de derde macht etc. te sommeren. Dit is echter moeilijk en kost heel veel tijd, dus je kan ook stoppen als je bijvoorbeeld een aantal termen hebt gehad. Wanneer je stopt hangt af van hoe nauwkeurig je het antwoord moet hebben. Je rekenmachine stopt dus als hij bijvoorbeeld 11 getallen achter de komma heeft.

Voor een sinus moet je het volgende uitreken.
\(\sin{\left(x\right)}=x-\frac{x^{3}}{3!}+\frac{x^{5}}{5!}-\frac{x^{7}}{7!}+\frac{x^{9}}{9!}...\)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Sinus, cosinus en tangens

Die Taylorreeks voor sin(x) is slechts geschikt voor benaderingen van kleine hoeken.

Bovendien is hier het argument in radialen en niet in graden.

Wat aeternus nu precies wil is me niet duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Sinus, cosinus en tangens

nou met een beetje modulus calculus werken die machines natuurlijk ook, verder was dacht ik niet de taylorreeks van de sinus maar wel van de boogsinusgevraagd, die kun je dus hier vinden:

http://www97.wolframalpha.com/input/?i=arcsin onder het puntje van series expansion
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Reageer