Springen naar inhoud

Kaartentruc

• Log in om te kunnen reageren

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 juli 2009 - 11:22

Even geleden zag ik iemand een kaartentruc uitvoeren waarvan ik er maar niet achterkom hoe hij in elkaar zit.

De truc begint met een boek kaarten die met de beeltenissen naar beneden in een waaier worden uitgespreid. De goochelaar vraagt een vrijwilliger om een willekeurige kaart te trekken, deze te memoriseren en vervolgens terug te steken bij de andere kaarten. Vervolgens vouwt de goochelaar de kaarten weer samen en laat hij met het boek in zijn hand de vrijwilliger de onderste kaart zien met de vraag: "Is het deze?" De vrijwilliger ontkent dit en de goochelaar legt de kaart met de beeltenis naar beneden op tafel, neemt de nieuwe onderste kaart en legt die bovenop de stapel. Opnieuw toont hij de kaart die nu onderaan ligt aan de vrijwilliger en vraagt of dit zijn kaart is. Ook deze keer zegt de vrijwilliger dat dit niet het geval is, waarna de goochelaar ook deze kaart met de beeltenis naar beneden op tafel legt naast de eerste kaart en de nieuwe onderste kaart bovenop de stapel plaatst. Deze handelingen doen zich nog tweemaal voor, totdat er vier kaarten op tafel liggen met hun beeltenis naar beneden (in twee rijen van twee). De goochelaar legt de andere kaarten nu weg, neemt de vier kaarten op tafel in zijn hand en vouwt ze samen met de woorden: "Er blijven nu nog vier kaarten over en geen van de vier is de getrokken kaart. Voor de zekerheid controleren we dat nog eens." Daarna toont hij de onderste kaart van de vier met de vraag of het om de getrokken kaart gaat. De vrijwilliger antwoordt negatief, de kaart wordt opnieuw op de tafel geplaatst, de nieuwe onderste kaart wordt bovenop de overgebleven drie kaarten gelegd en de onderste kaart wordt getoond met dezelfde vraag. Opnieuw worden al deze handelingen doorlopen tot de vrijwilliger bij allevier de kaarten opnieuw een ontkennend antwoord gegeven heeft en de kaarten weer in twee rijen van twee op tafel liggen. Vervolgens vraagt de goochelaar om één van de twee diagonalen van twee kaarten aan te duiden. De andere diagonaal legt hij weg en hij vraagt de vrijwilliger om uit de twee overgebleven kaarten een kaart te kiezen. De kaart wordt gekozen, omgedraaid en het blijkt de kaart te zijn die oorspronkelijk door de vrijwilliger was getrokken.

Ik heb al vele trucs gezien die erop lijken en zelf ken ik ook enkele soortgelijke trucs, maar de oplossing achter deze weet ik maar niet te achterhalen. Het is uiteraard mogelijk dat de truc iets anders verlopen is dan hierboven beschreven. Meer nog, het is juist erg waarschijnlijk dat ik een snel handigheidje over het hoofd heb gezien waarmee de kaarten gemanipuleerd worden. Ik hoop dat iemand me de verklaring achter deze truc kan bijbrengen. Alvast bedankt!

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 juli 2009 - 12:11

Ik ken de truc, en ik kan hem ook. Een klein vraagje:
Ik kom uit Noord-Brabant, en een boek kaarten ken ik niet. Ik neem aan dat je een stok (N.Br.) of spel (NL) kaarten bedoeld?
Vraagje twee, uit hoeveel kaarten kon het slachtoffer kiezen? Ik doe hem zelf altijd met acht stuks.

Vervolgens vraagt de goochelaar om één van de twee diagonalen van twee kaarten aan te duiden. De andere diagonaal legt hij weg en hij vraagt de vrijwilliger om uit de twee overgebleven kaarten een kaart te kiezen. De kaart wordt gekozen, omgedraaid en het blijkt de kaart te zijn die oorspronkelijk door de vrijwilliger was getrokken.

Dit is alleen maar om het interessanter te maken. De goochelaar weet welke kaart van de deelnemer was. Afhankelijk van wat de deelnemer aanwijst, wordt de diagonaal of kaart behouden of niet. De goochelaar werkt naar het antwoord (de juiste kaart) toe.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2009 - 12:26

Een boek kaarten is inderdaad hetzelfde als een spel kaarten.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 juli 2009 - 13:17

Ja dat dacht ik al, maar nu weet ik nog niet of het met acht kaarten was of niet. Hieronder hoe ik het doe met acht stuks. Ik denk dat met meer kaarten de hoofdwerkwijze hetzelfde zal zijn:
Verborgen inhoud
Met acht kaarten:

De deelnemer pakt een kaart en stopt die terug in de waaier. In een waaier van 8 kaarten kun je 4 paren maken:
Paartje 1: Kaart 1 en 2 (de onderste kaart is kaart 1)
Paartje 2: Kaart 3 en 4
Paartje 3: Kaart 5 en 6
Paartje 4: Kaart 7 en 8 (de bovenste kaart is kaart 8)

De goochelaar moet opletten wat het rangnummer (van onderaf geteld) is van de kaart die wordt teruggestopt. Deze moet altijd 2, 4, 6 of 8 zijn (dus de kaart van de deelnemer moet de tweede kaart van een paartje vormen).

Intermezzo: Als dat niet het geval is (dus de kaart wordt helemaal onderop (positie 1), of op de derde, vijfde of zevende plek gelegd), dient de goochelaar de bovenste kaart naar onder te verplaatsen zodat alle rangnummers één opschuiven (en kaart 8 wordt dan nr. 1).

Nu wordt de onderste kaart aan de speler getoond. Omdat de onderste kaart nooit die van de speler kan zijn (en de speler dus ontkennend antwoordt op de vraag of dit zijn kaart is), wordt deze kaart apart gelegd en kaart nr.2 wordt boven op de andere verplaatst. Dit doet men bij elk paartje.

Er is echter één belangrijke uitzondering. Op een gegeven moment komt het paartje onderop waarvan de tweede kaart, de kaart van de deelnemer is. Op de vraag of de getoonde kaart (de eerste van het paartje) de kaart van de speler is, zal deze ontkennend antwoorden. Maar in plaats van dat je DIE kaart weglegt, verschuif je hem (onzichtbaar voor de speler) iets naar achter zodat de op één na onderste kaart ietsjes bloot komt te liggen en pakt deze op één na onderste kaart (welke de kaart is van de speler). Deze wordt opzij weggelegd. Je begrijpt dat er enige handigheid vereist is, om het op zo’n manier te doen dat de speler dit niet ziet.

De goochelaar gaat door totdat er vier kaarten opzij liggen (en waarvan de speler overtuigd is dat zijn kaart er niet tussen zit).

Er wordt daarna, zoals je in de OP ook aangaf, vervolgens “gecontroleerd” of de kaart van de deelnemer niet bij de opzij gelegde vier kaarten zit. Hiertoe pakt de goochelaar de vier weggelegde kaarten weer op en maakt hier een stapeltje van, waarbij hij er zorg voor draagt dat de kaart van de deelnemer de op één na onderste kaart wordt.

Vervolgens laat de goochelaar de onderste kaart zien (die dus de kaart van de deelnemer aan het zicht onttrekt) en vraagt aan de deelnemer of dit zijn kaart is (wat dus niet zo is). De speler zal dan ook ontkennend antwoorden, waarna de goochelaar stiekem de onderste kaart iets opzij schuift, en de op één na onderste kaart op tafel weglegt. De kaart die de speler te zien kreeg, wordt boven op de stapel schoven. Dit wordt herhaald totdat alle vier de kaarten op tafel liggen* en dan kan het spelletje met de diagonalen zoals je hierboven hebt geschreven, beginnen. Hoewel ik dat nooit doe. Ik draai meteen de kaart van de speler om.

* Een gevolg van deze werkwijze is dat de onderste kaart twee keer aan de speler zal worden getoond, maar alleen een scherpe waarnemer zal dit zien, omdat de focus op zijn eigen kaart ligt. Niettemin heb ik dat wel eens meegemaakt.

Ik hoop dat het duidelijk is, omdat zoiets in geschreven tekst nogal moeilijk uit te leggen is.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 augustus 2009 - 13:48

Vraagje twee, uit hoeveel kaarten kon het slachtoffer kiezen? Ik doe hem zelf altijd met acht stuks.

Uit alle 52 kaarten.

Dit is alleen maar om het interessanter te maken. De goochelaar weet welke kaart van de deelnemer was. Afhankelijk van wat de deelnemer aanwijst, wordt de diagonaal of kaart behouden of niet. De goochelaar werkt naar het antwoord (de juiste kaart) toe.

Dat vermoedde ik al.

* Een gevolg van deze werkwijze is dat de onderste kaart twee keer aan de speler zal worden getoond, maar alleen een scherpe waarnemer zal dit zien, omdat de focus op zijn eigen kaart ligt. Niettemin heb ik dat wel eens meegemaakt.

Dat merkte ik inderdaad ook op, maar dat was niet genoeg om de truc te ontrafelen.

Ik hoop dat het duidelijk is, omdat zoiets in geschreven tekst nogal moeilijk uit te leggen is.

Glashelder. Je bent ontzettend bedankt.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures