[natuurkunde] newton en behoud van impuls

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[natuurkunde] newton en behoud van impuls

Hallo iedereen, Ik moet hier mechanica leren,

en ik zit hier met een paar vraagstukken waar ik geen weg mee weet:

inslag van een kogel:

een blok van 2kg wordt uit rust losgelaten vanuit een punt A op een hellend vlak (45°). Na 1s wordt het blok getroffen door een kogel die in het blok blijft steken. De inslagduur is verwaarloosbaar kort. Er is geen wrijving tussen blok en hellend vlak. De massa van de kogel is 20 gram, de snelheid van de kogel is 500m/s horizontaal

edit: tekening zal ik direct toevoegen

Vraag:Bereken de stoot op het hellend vlak bij het binnendringen v/d kogel, en de snelheid van het blok onmiddelijk nadien.

Oplossing:

Ik ben zo begonnen:

Zwaartekracht ontbinden in componenten:

groote v/d component evenwijdig aan het oppervlak: 20*sin(45°).

Dus de versnelling v/h blok: F = m a ---> a= 7.1m/s²

afgelegde weg na 1 s: s= 1/2 * a * t²= 3.6m

Dus de snelheid v/h blok: v= sqrt( v0² + 2*a*(s-s0)) = 7.1m/s

Nu de stoot berekenen:

N = m*v1 - m*v0

= 0,02 kg * cos(45°) * 500 * m/s = 7.1m/s

Zover ben ik geraakt. Ik heb absoluut geen idee hoe de snelheid van het blok nu te berekenen. Kan iemand me helpen aub?

mvg Jan

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] newton en behoud van impuls

Ik ben benieuwd naar de tekening, om te zien hoe de kogel het blok raakt. Let trouwens op dat je in tussenstappen niet afrondt. Je kunt sin(45 graden) exact schrijven, namelijk sqrt(2)/2. Dus a=5*sqrt(2).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 33

Re: [natuurkunde] newton en behoud van impuls

Ik ben benieuwd naar de tekening, om te zien hoe de kogel het blok raakt. Let trouwens op dat je in tussenstappen niet afrondt. Je kunt sin(45 graden) exact schrijven, namelijk sqrt(2)/2. Dus a=5*sqrt(2).
Afbeelding

Ik hoop dat het lukt met de tekening;

en ivm met het afronden, mijn prof is neemt g=10, niet 9.81, en wil zo weinig mogelijk getallen na de komma ;) .

Berichten: 8.614

Re: [natuurkunde] newton en behoud van impuls

en ivm met het afronden, mijn prof is neemt g=10, niet 9.81, en wil zo weinig mogelijk getallen na de komma ;) .
Dat neemt niet weg dat je best enkel op het einde afrondt, zodat die weinige cijfers na de komma toch nog zo correct mogelijk zijn.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] newton en behoud van impuls

Ik heb absoluut geen idee hoe de snelheid van het blok nu te berekenen.
Die stoot lukte al. De snelheid van het blok ook.

Zou je nou de wet van behoud van impuls kunnen toepassen (zoals je topictitel al suggereert....) ?

Impuls van de kogel langs de helling gemeten, impuls van het blok langs de helling gemeten, is gelijk aan impuls (kogel plus blok) langs de helling......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 33

Re: [natuurkunde] newton en behoud van impuls

wauw. Danku, zou ik idd wel moeten gezien hebben. ;)

Ik kom zo een 3.55 m/s uit, wat klopt met de gegeven oplossing.

Groetjes Jan

Reageer