Groeifactoren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 24

Groeifactoren

In de celcyclus zijn er voor vele gedifferentieerde cellen bepaalde groeifactoren nodig om deze over hun restricitepunt te brengen, zodat ze aan de S-fase van hun celcyclus beginnen. Nu heb ik ook gelezen dat deze groeifactoren een korte halfwaardetijd hebben. Maar ik dacht dat halfwaardetijd een parameter voor radioactief verval is.

Dus wilt dit nu eigenlijk zeggen dat deze groeifactoren licht radioactief zijn of slaag ik de bal nu volledig mis...? ;)
Quod erat demonstrandum

Berichten: 8.614

Re: Groeifactoren

Ik meen niet dat halfwaardetijd voorbehouden is voor radioactiviteit. Met de halvewaardetijd van deze groeifactoren zal aangeduid worden hoe lang het duurt voor de helft van deze groeifactoren afgebroken is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 24

Re: Groeifactoren

Dus dan wilt het feit dat deze groeifactoren een korte halfwaardetijd hebben, eigenlijk zeggen dat ze snel afgebroken worden. Dit is dan waarschijnlijk het geval, omdat ze anders te veel cellen zouden initiëren om terug deel te nemen aan de celcyclus.

Maar dus, dan is die halfwaardetijd eigenlijk een parameter die afhangt van uitwendige factoren? Of breken die groeifactoren zichzelf af?
Quod erat demonstrandum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Groeifactoren

Dus dan wilt het feit dat deze groeifactoren een korte halfwaardetijd hebben, eigenlijk zeggen dat ze snel afgebroken worden. Dit is dan waarschijnlijk het geval, omdat ze anders te veel cellen zouden initiëren om terug deel te nemen aan de celcyclus.
Ja.
Maar dus, dan is die halfwaardetijd eigenlijk een parameter die afhangt van uitwendige factoren? Of breken die groeifactoren zichzelf af?
Welke uitwendige factoren bedoel je? Ze worden afgebroken door de lever en uitgescheiden door de nieren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 24

Re: Groeifactoren

Ik bedoel dat die groeifactoren hun halfwaardetijd afhangt van andere cellen die ze moeten afbreken, dus eigenlijk is die halfwaardetijd toch niet karakteristiek voor die groeifactoren. Als ik die groeifactoren apart zou nemen, dan zou hun halfwaardetijd gelijk aan nul zijn, omdat er geen levercellen zijn die hun kunnen afbreken.

Dan moet die halfwaardetijd toch afhankelijk zijn van hoe snel die stof naar de lever kan afgevoerd worden en hoe goed de lever functioneert, etc. Het is eigenlijk geen parameter voor die stof.

Bij bijvoorbeeld uranium is zijn halfwaardetijd een constante. Als ik uranium bij dezelfde temperatuur enz eender waar bewaar, zijn halfwaardetijd blijft dezelfde.

Ik vind het gewoon raar om bij groeifactoren halfwaardetijd te gebruiken. Het zou dan toch veel duidelijker zijn geweest om gewoon te zeggen dat die groeifactoren snel worden afgebroken ;)

Dan is er nog een vraag die bij me opkomt: Als die groeifactoren worden afgevoerd naar de lever, wat voorkomt er dan dat ze alle cellen op hun weg niet initiëren tot deelname aan de celcyclus? Worden ze op een bepaalde manier verpakt door het Golgi-apparaat van de cellen die ze tot deling hebben aangezet?
Quod erat demonstrandum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Groeifactoren

Ik vind het gewoon raar om bij groeifactoren halfwaardetijd te gebruiken. Het zou dan toch veel duidelijker zijn geweest om gewoon te zeggen dat die groeifactoren snel worden afgebroken ;)
Door het kwantificeren van de halfwaardetijd kun je er berekeningen mee doen en voorspellingen maken die je niet kunt bij de kwalificatie ze worden snel afgebroken. Elke stof die door het lichaam wordt geklaard heeft een halfwaardetijd zoals alcohol, medicijnen en dus ook groeifactoren. Je hebt gelijk dat het niet een intrinsieke eigenschap is van de stof, maar van het functioneren van de lever e.d. Dat is ook één van de redenen waarom mensen met levercirrose stoffen gaan stapelen die schadelijk zijn voor het lichaam zoals ammoniak.
Dan is er nog een vraag die bij me opkomt: Als die groeifactoren worden afgevoerd naar de lever, wat voorkomt er dan dat ze alle cellen op hun weg niet initiëren tot deelname aan de celcyclus? Worden ze op een bepaalde manier verpakt door het Golgi-apparaat van de cellen die ze tot deling hebben aangezet?
Nee, ze gaan niet intracellulair maar activeren receptoren die via second messengers een cascade op gang brengen in de cel. Ze activeren dus alléén cellen met dergelijke receptoren. Zo zal Nerve Growth Factor alleen binden aan Nerve Growth Factor Receptors die op neuronen zitten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 24

Re: Groeifactoren

Dank je, dit was een erg verhelderend gesprek :P

Ik zou je wel nog willen lastigvallen met 1 vraagje:

Als ik het dus goed begrijp dan is in dat voorbeeld die Nerve Growth Factor (NGF) zo'n groeifactor. Deze bindt dan op een NGF Receptor (NGFR) van een neuron. Maar nadat die NGF dan gebonden is op die NGFR gaat deze dus naar de lever moeten gevoerd worden voor afbraak. Maar dat afvoeren, hoe gebeurt dat juist? Want als die NGF nu terug voorbij een neuron komt, dan kan die hier toch terug met een NGFR binden (want elke neuron zal er wel hebben). Of wordt de NGF samen met die NGFR vervoerd en afgebroken?

Nu ik denk eigenlijk dat het probleem hier bij mij ligt en dat ik een volledig fout beeld heb van hoe dat transport plaatsvindt... ;)
Quod erat demonstrandum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Groeifactoren

Ik lees op wikipedia dat NGF wordt geinternaliseerd, dus hij gaat wél de cel in, maar nadat het extracellulair de receptor heeft geactiveerd. Ik weet niet of dit voor elke groeifactor geldt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 24

Re: Groeifactoren

Uhu, het belangrijkste is dat ik nu een beetje een beeld heb van hoe het min of meer in zijn werking gaat. Je bent enorm bedankt, je hebt me echt al een pak verder geholpen. Ook bij m'n andere vragen. Als je eens wat tijd hebt zou je ook eens moeten kijken naar mijn vraagjes bij ribosomen. Jij schijnt nogal veel af te weten van moleculaire biologie en nog niemand heeft geantwoord op die vragen... :s

Alvast bedankt voor je hulp ;)
Quod erat demonstrandum

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Groeifactoren

receptoren gaan niet per se de cel in. Kijk bijvoorbeeld naar GPCRs
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Groeifactoren

Naar mijn weten kunnen ook GPCRs agonist-induced internalisation ondergaan. Zelfs zonder signalling. Heb je een bron die dat tegen spreekt?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Groeifactoren

Nee, echter het een sluit het ander niet uit ;)
"Meep meep meep." Beaker

Reageer