Bindingshoeken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Bindingshoeken

We hebben nu juist de bindingstheorien gezien. Wegens een waardeloos handboek, een relatief slechte leerkracht en een gemiste les, snap ik er niets van. Waarom zit er soms een fout in de Lewis-formule? Hoe weet je wanneer je een sigma- of een pi-binding hebt? Hoe weet je wanneer de bindingshoeken tussen oribtalen 92° of 102° is? En nog meer van dat soort waarschijnlijk voor de hand liggende dingen snap ik gewoo niet...

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Bindingshoeken

de bindingshoek is afhankelijk van de ruimtelijke structuur van een molecule: zo zal een molecule dat in een vlak een driehoek maakt een hoek gevan van 120 graden.

Dan is het ook nog afhankelijk van de soorten bindingen en of er al dan niet meervoudige bindingen zijn en of er line pairs zijn (ongebonden e-paren): deze nemen namelijk meer plaats in dan enkelvoudige binden en beinvloeden dus de hoek tussen de moleculen.

een sigma binding is een frontale binding. een pi-binding een zijdelingse.

fouten in de lewisformule? wat bedoel je daar precies mee, daarvan heeft onze prof in ieder geval niets van gezegd. Misschien bedoel je waarom sommige lewisfomules niet kunnen, omdat ze energetisch slechter zijn dan een andere?

Re: Bindingshoeken

Dank je :shock:

Ik weet zelf echt mar half waar ik het over heb. We hebben als voorbeeldopgave nu de vraag gekregen: zes structuurformules heben de brutoformule C4H6. Zoek met behulp van de Klassieke bindingstheorie twee Lewis-formuloes die aan de brutoformule beantwoorden en achterhaal met de hybridisatietheorie de ruimtelijke structuur van beiden.

Ik snap eigenlijk niet hoe je van één binding twee lewis-formules kan hebben...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Bindingshoeken

je moet de formele ladingen onderzoeken. diegene met de gunstigste energetische lading (liefst 0,dan +-1,+-2,...) is de lewisformule.

hybridisatie-theorie: het aantal bindingspartners tellen, daarbij het aantal vrije electronenparen optellen.

naargelang het getal heb je een bep hybridisatie: is dat bv 2: dan heb je sp hybridisatie met een diagonale (lineaire) structuur. hierover is er reeds een topic in dit forum

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Bindingshoeken

de fout die ze bedoelde is dat met lewis je 90° tussen de H en de C ipv (wat was het weer) 120°.

Dit omdat lewis 2D is en in het echt er 3D is.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Bindingshoeken

neen dat is geen fout. de lewisformule zegt gewoon niets over de ruimtelijke structuur van een molecule. daarvoor heb je de VSPER-theorie en de hybridiatietheorie voor

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: Bindingshoeken

je hebt in organische moleculen verschillende mogelijkheden qua bindingen betreft, hierbij gaat het om de binding tussen waterstof en koolstof:

er zijn 3 mogelijkheden.

Allereerst even dit: Waterstof heeft 1 bindingsmogelijkheid, koolstof 4

1.

wanneer twee c atomen aan elkaar zitten, zitten zij onderling vast met 1, 2 of dire bindingen.

dus H2-C=C-H2 is er een van. Het hangt af van het aantal H-atomen dat er nog meer voorkomt.

Een sigma binding is gewoon een enkele binding tussen bijvoorbeeld H en H: H-H

of tussen de c-tjes bij H3-C-C-H3

wanneer een dubbel;e binding ontstaat is er sprake van een pi-binding:

H2-c=C-H2

Je moety begrijpen dat de C-tje zo ver mogelijk willen afzitten van de H-tje, waardoor je eigenlijk maar 1 mogelijkheid overhoud voor de structuur in de ruimte

Dat geeft het aantal graden aan.

In ieder geval: ho meer H-tje, hoe kleiner dus de hoek.

Noem anders de LEwis forumle nog een keer: want het is lang geleden voor mij.

2x+2 ofziets???? :shock:
Je moety begrijpen dat de C-tje zo ver mogelijk willen afzitten van de H-tje
sorry: ik bedoelde de H-tje onderling!!

Zij stoten elkaar af
may the force be with you

Re: Bindingshoeken

een vraagje over sp-hybridisatie. Bij bv. O2 heb je als LEwis-formule:

_ _

/O=O/, we weten dat er een sp2 hybridisatie is want SG(O)=1+2=3

Maar er is dus een sigma en een pi binding aanwezig bij dizuurstof.

Kan iemand mij uitleggen wat het verband is tss de sp2- hybridisatie en de sigma- en pi-binding?

Reageer