[fysica] welke weerstand ontwikkelt het grootste vermogen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 165

[fysica] welke weerstand ontwikkelt het grootste vermogen?

Hallo iedereen!

Het volgende vraagstuk (bron: toelatingsexamen.110mb.com):

<Zie bijlage>

We weten dat P=U*I het vermogen geeft. Het 'enige' dat dus moet gebeuren is het berekenen van alle individuele spanningen en stromen. De combinatie van de twee die de grootste waarde heeft, is dan het antwoord.

Maar ik zou hier nu niet zijn ware het niet dat ik halverwege vastliep.

Zover ben ik al:

http://farm3.static.flickr.com/2543/377672...26a6aae11_b.jpg

Ik kom daar dus tot de conclusie dat alle I's gelijk aan elkaar zijn, namelijk een 0.5I. Dat vind ik vreemd, maar misschien ligt het verschil wel juist aan de spanningen. Die dus maar even eerst doen.

Als ik dan ga doen, loop ik super snel vast.

Namelijk:

U=U1,2 + U3,4,5 want het is serie geschakeld.

En dan?

U1=U2, want het is parallel geschakeld en dus gelijk aan 0.5U?

En wat kun je dan voor U3,4 en 5 zinnig stellen?

Wie kan mij tonen waar de foute zitten?

Alvast bedankt!

Fons

PS. Voor een snellere en / of simpelere manier houd ik me natuurlijk altijd aanbevolen ;) !
Bijlagen
_Fysica__Welke_weerstand_heeft_het_grootste_vermogen_.jpg
_Fysica__Welke_weerstand_heeft_het_grootste_vermogen_.jpg (25.65 KiB) 728 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] welke weerstand ontwikkelt het grootste vermogen?

Fons schreef:Als ik dan ga doen, loop ik super snel vast.

..//..

PS. Voor een snellere en / of simpelere manier houd ik me natuurlijk altijd aanbevolen ;) !
Als je nu eens gewoon voor elke weerstand de waarde 4 Ω neerzet? Maakt allemaal toch niks uit.....

oh, enne:
fons3.png
fons3.png (13.76 KiB) 729 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica] welke weerstand ontwikkelt het grootste vermogen?

Als het alleen maar gaat om de vraag welke weerstand het grootste vermogen verwerkt, dan hoef je nauwelijks te rekenen. Je hoeft ook geen spanningen te bepalen.

Je stelt dat het vermogen is: P=U*I. Dat is correct. Maar er bestaat nog een andere formule die je hieruit kunt afleiden: P=I2*R. Aangezien alle R's gelijk zijn, hoef je alleen maar te zoeken naar de R waar de grootste stroom door loopt.

Stel de totale batterijstroom is I.

R1 en R2 zijn gelijk, dus daar zal de stroom zich gelijk verdelen, elke weerstand krijgt 0,5I

Maar bij dat kluitje weerstanden onderin ligt het anders. R4+R5 zijn samen 2 keer zo groot als R3. De stroom verdeelt zich omgekeerd evenredig. dus door R4+R5 loopt 1/3*I, door R3 loopt 2/3*I.

Antwoord: mag je zelf invullen, kan niet moeilijk meer zijn.

Berichten: 165

Re: [fysica] welke weerstand ontwikkelt het grootste vermogen?

Hallo Klazon en Jan van de Velde,

Middels jullie hulp heb ik gevonden dat R3 het grootste vermogen ontwikkelt.

De uitwerking:

Afbeelding

Hier en daar kun je nog wel wat stapjes weglaten (zal ik later ook gaan doen).

Wat vinden jullie ervan?

In ieder geval super bedankt!

Fons, kent inmiddels ook het trucje om afbeeldingen rechtstreeks in te voegen! Merci Jan van de Velde!

Berichten: 8.614

Re: [fysica] welke weerstand ontwikkelt het grootste vermogen?

Die vraag komt me bekend voor. Toelatingsexamen van juli dit jaar?

Oplossing is volledig correct en erg netjes uitgeschreven. Ik vrees echter dat je op het toelatingsexamen zelf niet zoveel tijd zult hebben. Even vluchtig beredeneren is voldoende (zo heb ik het gedaan).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 165

Re: [fysica] welke weerstand ontwikkelt het grootste vermogen?

Klintersaas schreef:Die vraag komt me bekend voor. Toelatingsexamen van juli dit jaar?

Oplossing is volledig correct en erg netjes uitgeschreven. Ik vrees echter dat je op het toelatingsexamen zelf niet zoveel tijd zult hebben. Even vluchtig beredeneren is voldoende (zo heb ik het gedaan).
Inderdaad. Dat had ik er nog bij willen schrijven.

Klopt! Maar daar moet je het eerst voor begrijpen ;) . Nu ik deze theorie en bijbehorend denken me eigen heb gemaakt, is zo'n uitgebreide uitwerking inderdaad niet meer nodig. Dankzij jullie dus :P .

Fons

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: [fysica] welke weerstand ontwikkelt het grootste vermogen?

hey,

Ik heb deze info heel hard kunnen geruiken bij het inoefenen van mijn examen elektriciteit.

Bedankt allen :P )!

;)

Reageer