[biologie] [gb] [au, 01] bepaal fase meiose + aantal chromosomen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 165

[biologie] [gb] [au, 01] bepaal fase meiose + aantal chromosomen

Hallo iedereen,

Een vraag over mitose en/of meisose en/of chromosoomaantallen en/of haploid of diploid zit er altijd bij. In augustus 2001 vroegen ze het volgende:

Afbeelding

Mijn antwoord: (tussen hide tags opdat Nikske het eerst zelf mag proberen ;) )

Verborgen inhoud
Afbeelding

2n = 4 heb ik er destijds geschreven. Dus: n=2

Nu ben ik daarmee een beetje in dubio, want eigenlijk heb ik hier maar 'wat gedaan'.

Wie kan mij vertellen waarom er hier inderdaad geldt: 2n=4 (behalve dat het zo mooi uitkwam :P ).

Verder: had dit ook mitose kunnen voorstellen? Welke waardes hadden we dan?

Voorlaatste vraag: wie is hier wie binnen de redenering 2n=4?

Tot slot: hoe kun je met 100% zekerheid stellen dat het hier meiose betreft?

EDIT: Hoe kunnen we hierbij dit http://library.thinkquest.org/28751/review/division/1.html duidelijke plaatje gebruiken?

Wederom SUPER bedankt!

Fons

Berichten: 8.614

Re: [biologie] [gb] [au, 01] bepaal fase meiose + aantal chromosomen

Verder: had dit ook mitose kunnen voorstellen? Welke waardes hadden we dan?
Het tweede plaatje kan zeker geen mitose voorstellen, omdat daar de homologe chromosomen en niet de chromatiden uit elkaar gaan. Dat gebeurt enkel bij de meiose.
Voorlaatste vraag: wie is hier wie binnen de redenering 2n=4?
Ik vrees dat ik je vraag niet goed begrijp.
Tot slot: hoe kun je met 100% zekerheid stellen dat het hier meiose betreft?
Wat het tweede plaatje betreft: zie hierboven. Over het eerste plaatje kun je dat niet met zekerheid zeggen, maar het kan een fase van de meiose voorstellen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] [gb] [au, 01] bepaal fase meiose + aantal chromosomen

Wat het tweede plaatje betreft: zie hierboven. Over het eerste plaatje kun je dat niet met zekerheid zeggen, maar het kan een fase van de meiose voorstellen.


Inderdaad, en omdat in de vraag niet staat: 'Welk figuur stelt zeker een fase....' kunnen ze allebei in

de meiose voorkomen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 165

Re: [biologie] [gb] [au, 01] bepaal fase meiose + aantal chromosomen

Dus:

Plaatje 1 kan een meiose zijn (n=4 chromosomen). De fase is anafase II. (Laatste twee beweringen correct?)

Plaatje 1 kan ook een mitose (anafase I) zijn, maar dan geldt n=4 chromosomen. (Correct?)

Plaatje 2 is een meiose aangezien hier duidelijk de chromosomen en niet de chromatiden uit elkaar gaan. Er geldt: n=4.

Klopt dit?

En dan nog een vraag:

De waarde van 2n=X (mitose) en n=X (meiose), hangt dit af van 'waar we ons bevinden'. Bijvoorbeeld voor, tijdens of na de deling? Zo ja, hoe?

Fons, nog altijd onzeker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] [gb] [au, 01] bepaal fase meiose + aantal chromosomen

Plaatje 1 kan een meiose zijn (n=4 chromosomen). De fase is anafase II. (Laatste twee beweringen correct?)
Klopt
Plaatje 1 kan ook een mitose (anafase I) zijn, maar dan geldt n=4 chromosomen. (Correct?)
Dan geldt dat er 2 chromosomen zijn. De chromatiden worden uit elkaar getrokken en vormen 2 cellen

met 2 chromosomen.
Plaatje 2 is een meiose aangezien hier duidelijk de chromosomen en niet de chromatiden uit elkaar gaan. Er geldt: n=4.
Klopt, anafase 1 van de meiose.
Fons schreef:En dan nog een vraag:

De waarde van 2n=X (mitose) en n=X (meiose), hangt dit af van 'waar we ons bevinden'. Bijvoorbeeld voor, tijdens of na de deling? Zo ja, hoe?
Ik snap de vraag niet goed.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 165

Re: [biologie] [gb] [au, 01] bepaal fase meiose + aantal chromosomen

Bedankt voor de aanvulling!

Wat betreft het laatste punt: ik ga eens nadenken hoe ik die vraag beter kan formuleren. Het probleem zit grotendeels ook in een 'tegenstrijdigheid(je)' tussen deze opgave en die in het andere topic. (Qua omcirkelingen.)

Kom ik dus nog op terug!

Fons, gaat ook even eerst wat eten fixen

Berichten: 165

Re: [biologie] [gb] [au, 01] bepaal fase meiose + aantal chromosomen

Waar ik dus mee vast zat is de volgende vraag (en het bijbehorende antwoord):

Hangt 2n=X en n=X af van de fase waarin we ons bevinden (ja toch?!) en maakt het verschil of je oorspronkelijke cel of de cel zelf beschouwt (ja toch?! Zie overzicht.). Zo ja, wat is het precieze verschil?

Ik heb daar het volgende overzicht van gemaakt:

Afbeelding

Klopt dat allemaal? Laat ik nog ergens steekjesvallen?

Hoor het graag!

Wederom bedankt!

Fons

Reageer