Mexicaanse griep topic

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Mexicaanse griep topic

In dit topic kun je al je vragen kwijt met betrekking tot de Mexicaanse griep.

De Mexicaanse griep, officieel Influenza A (H1N1), is een grieppandemie van een nieuwe stam van het H1N1-varkensgriepvirus, die zijn oorsprong heeft in Mexico in maart 2009. De uitbraak van het virus begon in Mexico en breidde zich in april uit naar de Verenigde Staten en al snel ook naar andere landen. Op 11 juni verklaarde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat de uitbraak van de Influenza A (H1N1) een pandemie is.

Afbeelding Afbeelding

Handige links:

Wat is een pandemie?

De grieppandemie op Wikipedia

Algemene informatie Mexicaanse griep op Wikipedia

Het WHO

Het RIVM

Dit topic is afgesplitst van dit topic
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 7.068

Re: Mexicaanse griep topic

ik heb onlangs gehoord dat de mexicaanse griep ontstaan is door proeven te maken op de varkens.
bronnen?
kan iemand me vertellen waarom er nog steeds geen anti-toxine is voor de ziekte ??

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Mexicaanse griep topic

ik heb onlangs gehoord dat de mexicaanse griep ontstaan is door proeven te maken op de varkens.
Dit lijkt me onwaarschijnlijk.. Het H1N1-griepvirus is een mengvorm van twee gekende influenzavirussen van het varken, beter gezegd als twee verschillende influenzavirussen gelijktijdig eenzelfde dier/mens besmetten, en dus in dezelfde cellen terechtkomen, kan hun genetisch materiaal zich gaan vermengen en vormt zich dus een nieuw 'combinatievirus'. Het eerste virus waaruit H1N1 bestaat is sterk verspreid bij varkens in de VS, het tweede virus zou afkomstig zijn van varkens uit Europa of Azië.

Het is wel zo dat dit 'combinatievirus' nog niet is teruggevonden bij varkens zelf. Wat wel merkwaardig is. Een verklaring hiervoor zou zijn dat griepvirussen niet grondig genoeg worden onderzocht in landen zoals Mexico.

Voorlopig vermoeden wetenschappers dat het Mexicaanse griepvirus bij het varken is ontstaan en naar de mens is overgedragen. Maar andere scenario's zijn niet uit te sluiten. Wat jij zegt, is dat het komt door 'proeven op varkens', het is dus een veronderstelling maar men weet nog helemaal niets zeker over de oorsprong van dit virus bij de mens. Hopelijk in de toekomst meer.

Kun je die bron van jou hier eens posten...
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Berichten: 11

Re: Mexicaanse griep topic

As of 06:00 GMT, 5 June 2009, 69 countries have officially reported 21,940 cases of influenza A(H1N1) infection, including 125 deaths. (bron website world health organisation)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Mexicaanse griep topic

Als ik het goed begrepen heb dan is deze H1N1 nog steeds slechts een seizoensgriep, niet erger dan wat we elk jaar tegen komen en minder dodelijk dan men vreesde.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Mexicaanse griep topic

Angst verkoopt kranten, dus laat het aan de media over om elk incident tot de laatste druppel paniek uit te melken.

Er zijn genoeg ziektes die elk jaar vele duizenden levens kosten, maar die zijn al oud nieuws en dat verkoopt niet meer, dus moet er maar af en toe wat overdreven worden als er weer ergens een 'nieuwe' ziekte opduikt.

En ondertussen zitten de samenzweerders en emos zich druk te maken over het feit dat er "tegenwoordig zoveel ziektes zijn". Even ter verduidelijking: er zijn niet meer ziektes, er is alleen steeds betere onderscheiding tussen de verschillende ziektes, die dan in eigen categorien worden ingeduidt. En de kans dat een griep virus, welke dan ook, een dodelijke afloop heeft in een geindustrialiseerd gebied is tegenwoordig waarschijnlijk kleiner dan het ooit geweest is in de wereldgeschiedenis.

En virussen zijn geen absolute entiteiten, net als bij mensen bestaat elke populatie uit een continue muterende verzameling virale deeltjes die allemaal ietsje anders zijn. Zodra er eentje succesvol genoeg is wordt het een eigen strain. Dus is het zo vreemd dat er nieuwe virussen ontstaan? Nee, het is hoogstens vreemd dat er zo WEINIG virussen ontstaan die gevaarlijk zijn, en de reden hiervoor is waarschijnlijk dat globalisatie onze immuunsystemen al aan zo ongeveer elk type griep virus zijn blootgesteld die er zijn.

De grote epidemien uit het verleden werden niet zozeer bepaald door het betreffende virus, maar door het feit dat geisoleerde populaties getroffen werden met een zeer beperkte genenpoel en immuundiversiteit, met weinig hygiene die dan ook nog vaak ondervoed waren. Bij verzwakte mensen is zelfs het verkoudheidsvirus mogelijk dodelijk, laat staan een griepvirus.

Als biologie student acht ik de kans dat er ooit nog een Hollywood style epidemie uitbreidt nihil.

Berichten: 23

Re: Mexicaanse griep topic

Is er een goed paper waarin het één en ander netjes staat opgeschreven?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Mexicaanse griep topic

Op welk niveau zoek je die informatie? Als je zelf min of meer in de biologie zit is dit misschien een beetje simpel maar probeer dit eens.

Hier kan je ook kiezen voor andere manieren van uitleg.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 23

Re: Mexicaanse griep topic

Mrtn schreef:Op welk niveau zoek je die informatie? Als je zelf min of meer in de biologie zit is dit misschien een beetje simpel maar probeer dit eens.

Hier kan je ook kiezen voor andere manieren van uitleg.
Bedankt!

Onder aan de site van je tweede link staan een aantal artikelen van MEDLINE/Pubmed. Ik hoop dat er wat interessants tussen zit. Dan weet ik in ieder geval waar ik binnenkort dood aan ga (ik moest meer aan mode doen, bij deze :-p)

Berichten: 8

Re: Mexicaanse griep topic

Laats had ik gelezen dat tot nu toe nog maar 0,5% van de besmette gevallen ook overleden is.

Dat is naar mijn mening wel heel erg laag. Mijn vraag: Waarom wordt er zo'n ophef gemaakt over de mexicaanse griep?

De jaarlijkse epidemie telt volgens mij nog meer slachtoffers!?

Berichten: 128

Re: Mexicaanse griep topic

Omdat mogelijk op een gegeven moment ergens de komende maanden tot tientallen procenten van de bevolking ziek kan worden. Dat is een worst case scenario, maar wel een reële mogelijkheid en de gevolgen van dat scenario kunnen zeer ernstig zijn. Ik vind dat er te apathisch op gereageerd wordt. Als de schouderophalers straks gelijk mochten krijgen, wat ik van harte hoop, is dat grotendeels een kwestie van mazzel.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Berichten: 25

Re: Mexicaanse griep topic

In mijn opzicht wordt het een gevaarlijke variant genoemd omdat het de potentie heeft om te muteren in een veel besmettelijker soort, en omdat het juist dodelijk voor jonge gezonde mensen. Daar komt bij dat de media inderdaad dankbaar gebruik maakt van paniek en hun omzet zien stijgen. Daar heb je het recept voor de hedendaagse paniek rondom H1N1... Ik maak me er vooralsnog niet zo druk om. Pas als het veranderd en veel besmettelijker wordt, begin ik wat nerveuzer te worden. Maar dat hoeft helemaal niet te gebeuren. En dan is er nog je gezondheid... als je daar een beetje op let, heb je in mijn ogen weinig te vrezen. Daar heb ik geen vaccinatie voor nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Mexicaanse griep topic

Omdat mogelijk op een gegeven moment ergens de komende maanden tot tientallen procenten van de bevolking ziek kan worden. Dat is een worst case scenario,
Die worst case scenario herhaalt zich elk jaar bij de normale griep. Raar genoeg zie ik dan geen virologen op de tv.

Het dodental stijgt bij de normale groep jaarlijks tot 500.000. Dat zou betekenen dat bij de huidige mortaliteit van deze varkensgriep 100.000.000 mensen besmet zouden moeten raken (met een mortaliteit van give or take 0.5%, omdat bronnen varieren van 0.70% tot 0.40%). Met alle respect voor deze microbe, maar ik zie niet in hoe de varkensgriep dat aantal gaat halen voordat de normale griep weer toeslaat. Dan ga je natuurlijk het scenario krijgen dat overlijdensgevallen worden toegeschreven aan de varkensgriep, terwijl de normale griep de boosdoener is, om nog meer hysterie te creëren.
In mijn opzicht wordt het een gevaarlijke variant genoemd omdat het de potentie heeft om te muteren in een veel besmettelijker soort, en omdat het juist dodelijk voor jonge gezonde mensen.
Elk organisme op deze aarde heeft de potentie te muteren. Ook weer zo'n woord waar de media dol op zijn: mutatie.

Toch hoor je niemand praten over: 'stel eens voor dat HIV via aërosolen overdraagbaar wordt', of 'stel eens voor dat

Ebola een incubatietijd krijgt van 3 maanden'. Dat het jonge mensen treft is inderdaad nadelig....voor de economie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 25

Re: Mexicaanse griep topic

anusthesist schreef:Elk organisme op deze aarde heeft de potentie te muteren. Ook weer zo'n woord waar de media dol op zijn: mutatie.

Toch hoor je niemand praten over: 'stel eens voor dat HIV via aërosolen overdraagbaar wordt', of 'stel eens voor dat

Ebola een incubatietijd krijgt van 3 maanden'. Dat het jonge mensen treft is inderdaad nadelig....voor de economie.


..en zo wordt ik weer op pijnlijke manier gewezen op het feit dat zelfs ik me laat leiden door de gevestigde media.. ;) terwijl ik daar wars van ben.

Berichten: 128

Re: Mexicaanse griep topic

Anusthesist is het echt zo dat elk jaar enkele tientallen procenten van de bevolking besmet raakt met "gewone griep"? Dat lijkt me nogal veel. En dat de mortaliteit minder is dan 1% was in het begin nog niet bekend, dat is dus een meevaller. Voor hetzelfde geld hadden we in 1 virus de besmettelijkheid van deze H1N1 (ik vind "varkensgriep" een onzinnige naam) en de mortaliteit van de H5N1 van een paar jaar geleden. Als dit met een sisser afloopt hebben we mijns inziens gewoon mazzel (daar ziet het gelukkig naar uit). Ik begrijp wel dat velen elk geluid van zorg afdoen als "hysterie" maar misschien is de achterliggende emotie van al die "kalmte" juist wel een soort ontkenning door angst? Ik ben zelf niet bang, maar zie wel de mogelijkheid van een rampzalig scenario onder ogen. 30 % van Nederland 2 weken flink ziek, met een mortaliteit van 0,5% (een realistisch scenario), dat noem ik toch niet alledaags.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Reageer