Mexicaanse griep topic

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Mexicaanse griep topic

Benm schreef:Dat idee had ik er ook bij, maar EMH Richard plaatste het hierboven nogal stelling.

Zelf heb ik het idee dat dat alleen kan met retrovirussen, maar valt influenza daar niet onder.

De geijkte methode om te bepalen of iemand de griep gehad heeft lijkt me dan ook eerder zoeken naar antilichamen in het bloed. Gezien het antigen bekend is (vaccin) lijkt het me niet heel complex een test te ontwikkelen die een neerslagreactie geeft in aanwezigheid van die antilichamen, of ze op een modernere manier test.
*Ahem* Ik bedoelde dat je het aan kunt tonen gedurende de periode dat je de ziekte doormaakt. Anders moet je inderdaad gebruik maken van antistoffen. :eusa_whistle: Excuses.

Ik heb trouwens sinds vandaag beide Mexicaanse griep vaccinaties ondergaan en naast een wat gevoelige rechterarm (overigens minder dan de vorige keer) heb ik verder geen andere bijwerkingen bemerkt.
Patient: "Doctor, I think I'm going deaf."

Doctor: "Describe the symptoms."

Patient: "Homer is the bald fat one and Marge has the blue hair."

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Mexicaanse griep topic

Even voor de duidelijkheid, is het huidige beleid van wetenschap forum dat er geen vraagtekens geplaatst mogen worden bij het onderwerp Mexicaanse griep?


Een kritische houding is altijd goed, laat dat duidelijk zijn. Echter, het éénzijdig belichten van de kwestie zonder de andere kant van het verhaal WILLEN te geloven, terwijl heel veel knappe koppen zonder dubbele belangen hun oordeel hebben geveld, neigt naar een complottheorie. De bronnen die jij aanhaalt zijn vaak 'dokters' die juist wél dubbele belangen hebben (bekendheid door publicatie ongeacht het waarheidsgehalte). Dit wordt mede zichtbaar door de tonnen reclame die zich op hun sites bevinden. Op sites van het RIVM en de WHO zul je geen reclame aantreffen voor wat voor een medicijn dan ook, maar louter objectieve gegevens vinden. Kritische vragen stellen over deze objectieve gegevens is uiteraard toegestaan en zelfs wenselijk. Zo maar een mening overnemen van één of andere beunhaas is weer het andere uiterste. Het ontbreekt dergelijke beunhazen altijd aan de wetenschappelijke methode: door middel van wetenschappelijk onderzoek aantonen dat iets daadwerkelijk minder goed is dan wordt beweerd of zelfs slecht.

Op dit moment is er te weinig bekend over het vaccin om dat laatste te constateren, omdat het een vrij nieuw vaccin is. Dat houdt níet in dat het vaccin a priori slecht is, zoals de bronnen die jij vermeldde doen laten geloven.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.168

Re: Mexicaanse griep topic

In het UK krijgen, itt Nederland, ook zwangere vrouwen in hun eerste trimester de prik. Zie

http://www.dh.gov.uk/prod_consum_dh/groups...t/dh_107825.pdf

Daar beschouwt men Pandemrix zelfs voor die groep als veilig.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Mexicaanse griep topic

de grijze muis schreef:In het UK krijgen, itt Nederland, ook zwangere vrouwen in hun eerste trimester de prik. Zie

Daar beschouwt men Pandemrix zelfs voor die groep als veilig.
Is ook zo in België. Al is het hier enkel geïndiceerd voor vrouwen in het 2de en 3de trimester van hun zwangerschap.

http://www.influenza.be/nl/_documents/2009...accinatieNL.pdf

Zwangere vrouwen behoren immers tot de risicogroep voor het oplopen van complicaties bij het doormaken van de Mexicaanse griep.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 1.168

Re: Mexicaanse griep topic

Uit de door jou aangehaalde site, Dido. Contra indicaties:
Eerste trimester van de zwangerschap (in dat geval wordt aangeraden om de vaccinatie uit te stellen
Dat is nu net het verschil met de UK.

Lees maar eens goed.

http://www.dh.gov.uk/prod_consum_dh/groups...t/dh_107825.pdf

Het wordt daar niet afgeraden in het eerste trimester te vaccineren, die periode geldt niet als contra indicatie. Dat is het (grote) verschil.

Berichten: 339

Re: Mexicaanse griep topic

Nu weet ik dat griep normaal altijd in de winterperiode rondwaart. Maar het Mexicaanse griepvirus was al in Nederland. Waarom werden er de hele zomer lang zo weinig mensen ziek? Is er bewijs dat het virus beter gedijt als het kouder is?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Mexicaanse griep topic

de grijze muis schreef:Dat is nu net het verschil met de UK.

...

Het wordt daar niet afgeraden in het eerste trimester te vaccineren, die periode geldt niet als contra indicatie. Dat is het (grote) verschil.
Ik heb het even bekeken, grijze muis, en ik zie het volgende:

- er wordt niet specifiek gezegd dat vrouwen die zich in het 1ste trimester van hun zwangerschap bevinden, een groter risico hebben dan vrouwen in hun 2de of 3de trimester. Maar ik vermoed dat je dit ook niet zo bedoelde in jouw post:
de grijze muis schreef:In het UK krijgen, itt Nederland, ook zwangere vrouwen in hun eerste trimester de prik. Zie

Daar beschouwt men Pandemrix zelfs voor die groep als veilig.
en je het dus correct hebt aangegeven.

- Algemeen wordt gesteld dat het (voldoende) veilig is om het vaccin ook toe te dienen in het 1ste trimester van de zwangerschap, maar dat het risico op complicaties door de Mexicaanse griep vooral optreedt in het 2de en 3de trimester van de zwangerschap (hoe langer de zwangerschapsduur, hoe groter het risico):
The risk increases with gestational age with pregnant women in the third trimester particularly at risk. (WHO 2009, Jain et al., 2009, Jamieson et al., 2009).

The World Health Organization has stated that 7% to 10% of all hospitalised patients are pregnant women in their second or third trimester of pregnancy. Pregnant women are ten times more likely to need care in an intensive care unit when compared with the general population.

...

There is extensive safety experience from seasonal influenza vaccination in all trimesters of pregnancy, since such vaccination has been recommended for several years in many countries.

...

Q. Can pregnant women be offered the vaccine at any stage of pregnancy? Yes. The vaccines are licensed for use at any stage of pregnancy.
Ik zie het eigenlijk niet echt als tegenstrijdige info:

(1) de situatie in Engeland is een stuk ernstiger wat betreft het aantal besmette mensen en het aantal sterfgevallen dan in België. Ik herinner me dat daar al heel vroeg, zelfs in de zomermaanden, een echte epidemie woedde, terwijl er in België op dat moment nog maar heel weinig gevalletjes bekend waren. Zo'n situatie verantwoordt volgens mij dat er ietwat 'agressiever' wordt opgetreden en dat ook vrouwen in het 1ste trimester worden gevaccineerd. Mogelijks zal men ook die mensen als een risicogroep gaan beschouwen in België, mocht de epidemie ook hier nog een stuk ernstiger worden. Dat laatste is echter een gissen van mijn kant uit, ik weet het dus niet zeker.

(2) Sowieso wordt het 1ste trimester van een zwangerschap beschouwd als een periode waarin het gevaar voor het vruchtje groter is, dan bijvoorbeeld het einde van een zwangerschap. De reden is simpel: in het 1ste trimester wordt eigenlijk het kindje gevormd, z'n organen, weefsels enz... worden ontwikkeld vanuit de bevruchte eicel. Op het einde van dit 1ste trimester is het mini-mensje +/- volledig gevormd, alleen is het nog piepklein.

Het 2de en 3de trimester daarentegen is gekenmerkt door de groei van dat mini-mensje. Maar in principe is alles er al op en aan. Dus is het risico ook veel minder groot dat er nog iets fout gaat in de ontwikkeling van de weefsels (ahw. productiefouten zal je dan +/- niet meer vinden, enkel nog stoornissen in de groei).

In elk geval komt het er op neer dat het 1ste trimester veel riskanter is voor de ontwikkeling van de foetus dan de 2 volgende trimesters. Een vreemde stof, zoals een vaccin, kan dan ook een groter nadeel berokkenen aan dat embryootje in die periode (1ste trimester) dan later in de zwangerschap.

vandaar: Gezien het feit dat de epidemie in België vermoedelijk nog helemaal niet zo ernstig is als dat in Engeland is, wil men geen enkel risico nemen. De kans dat een vaccin nadelig kan zijn in het 1ste trimester is vermoedelijk heel klein, maar dat minimale risico zal in België nog niet opwegen tegenover de ook nog 'relatief minimale' kans om als zwangere in het 1ste trimester besmet te worden én daarbij een abortus of vooral nog een gevaarlijke complicatie op te lopen ten gevolge van die Mexicaanse griep.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Mexicaanse griep topic

http://hln.be/hln/nl/4311/Mexicaanse-griep...-Oekraine.dhtml

Het Laatste Nieuws springt (te laat ook nog) mee op de Oost-Europese paniektrein:
We hebben een autopsie uitgevoerd op twee van de lijken en hun longen zagen eruit als zwarte houtskool. Alsof ze helemaal verbrand zijn. Verschrikkelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Mexicaanse griep topic

Het Laatste Nieuws springt (te laat ook nog) mee op de Oost-Europese paniektrein:
Al 189 personen zijn eraan overleden, meer dan één miljoen mensen zijn geïnfecteerd
Dat is iets van een mortaliteit van 1/6.000? Of ietsje lager... OK, dat is inderdaad wat hoger dan bij de Mexicaanse griep.
De epidemie doodt ook doktoren. Dit is absoluut onvoorstelbaar in de 21ste eeuw", aldus Joesjtsjenko.
Die vind ik wel goed... Zelfs het onoverwinnelijke ras van de artsen moet eraan geloven! Sh*t... ik dacht nog zo dat we onsterfelijk waren... Nu moet ik m'n ganse visie hierover herzien... :eusa_whistle:
Twee seizoensgebonden griepen en de Californische griep.
Hier spreken ze zelfs al van de Californische griep ipv. de Mexicaanse? Da's nieuw!

Maar goed, dit doet natuurlijk niets af van het gegeven dat elk slachtoffer er één teveel is, zeker voor de betrokken mensen. Bovendien is er al vanaf het begin gespeculeerd op het feit dat er wel eens mutaties konden optreden van het Mexicaanse griepvirus die een stuk gevaarlijker zouden kunnen zijn. Of dit hier het geval is, is blijkbaar nog niet duidelijk, maar het is mogelijk natuurlijk...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Mexicaanse griep topic

Die vind ik wel goed... Zelfs het onoverwinnelijke ras van de artsen moet eraan geloven! Sh*t... ik dacht nog zo dat we onsterfelijk waren... Nu moet ik m'n ganse visie hierover herzien... :eusa_whistle:
Ik ben nu ook bang aan het worden. ](*,)

In ieder geval is er vanochtend een bericht verschenen op NU.nl van het ANP met betrekking tot de bijwekingen van de Mexicaanse griepprik.
Bijwerkingen griepprik niet verontrustend

DEN BOSCH - De bijwerkingen van de Mexicaanse griepprik zijn tot nog toe niet verontrustend. De gemelde klachten beperken zich tot de plaats van de prik en dan gaat het om pijn, zwelling of een blauwe plek.

Dat zei directeur Kees van Grootheest van het het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb dinsdag. Hij bevestigde daarmee een bericht in het AD.

Het centrum heeft tot nu toe al 468 meldingen binnengekregen over bijwerkingen van de Mexicaanse griepprik. Dat is veel meer dan bij de normale griepprik, waar het jaarlijks om circa dertig meldingen gaat.

Volgens Van Grootheest komt dat doordat iedereen die de Mexicaanse griepprik haalt een folder meekrijgt waarin staat dat bijwerkingen bij Lareb kunnen worden gemeld.
Overigens heb ik er zelf helemaal geen last meer van.
Patient: "Doctor, I think I'm going deaf."

Doctor: "Describe the symptoms."

Patient: "Homer is the bald fat one and Marge has the blue hair."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.371

Re: Mexicaanse griep topic

Ik heb een week geleden de eerste vaccinatie gehad met het middel Focetria en had wel bijwerkingen, al waren die mild: armstijfheid, een zwaar hoofd en koude rillingen gedurende een dag of twee. Maar ja, liever dat dan de griep!
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Mexicaanse griep topic

Enkele epidemiologische cijfers, gebaseerd op wat er gebeurde met de patiënten, gehospitaliseerd voor H1N1, tussen april en augustus in Californië:
Op 1088 gevallen die opgenomen werden of stierven aan H1N1 was de globale mortaliteit 11%, met bijna 20% voor 50 plussers. De gemiddelde leeftijd was 27 jaar, 68% had gekende risicofactoren.

In slechts 4% was er sprake van secundaire bacteriële infectie. 31% moest intensief behandeld

worden.


Dido
Bijlagen
Mexicaanse_griep.PDF
(20.51 KiB) 130 keer gedownload
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 92

Re: Mexicaanse griep topic

Ik heb een vraag

Ik krijg ook de vacinatie tegen de mexicaanse griep (2 hier in Nederland)

Maar ik heb begrepen dat het nog steeds mogelijk is na vaccinatie deze griepvorm te krijgen alhoewel de kans daarop vermindert is en de uitwerking van de griep ook minder sterk zal zijn.

Ik vroeg mij af in welke mate; specifieker dus hoeveel procent minder kans is er op het krijgen van de mexicaanse griep. Misshien is het niet exact bepaald maar in welke orde moet men dan denken?

Ik heb tevens de 'normale griepspuit' gehad.. en vroeg me af of het daarbij geldt:

- Verkleinde kans (of geheel uitgesloten)

En die 2 vaccinaties is dat gewoon 2x dezelfde vaccinatie of een aanvulling?, ben je na de 1e prik nog onbeschermd of nog niet volledig?
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong

-Samuel Goldwyn-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.371

Re: Mexicaanse griep topic

Het is inderdaad nog mogelijk om de Mexicaanse griep te krijgen na vaccinatie, zij het dan in mildere vorm en met geen of minder bijwerkingen. Dit is hetzelfde als bij de gewone seizoensgriep en vaccinatie daartegen, ook dan is het nog mogelijk om griep te krijgen.

V.w.b. de twee vaccinaties, de tweede is een boostervaccinatie om de werking van de eerste te versterken, vandaar ook dat er minstens drie weken tussen moet zitten. De eerste vaccinatie biedt bescherming bij 40% van de mensen en meer dan 70% is beschermd na 2 vaccinaties. Ruim een week na de eerste vaccinatie verschijnen de eerste antistoffen in het bloed, die weer langzaam verdwijnen. De tweede prik verhoogt het aantal antistoffen weer en nu tot een blijvend hoog niveau. Dit blijvende hoge niveau wordt bereikt 10 tot 14 dagen na de tweede prik.

Nog even ter correctie van een eerder door mij geplaatste post in dit topic: de vaccins die in Nederland gebruikt worden zijn Focetria van Novartis en Pandemrix van GSK. Voor de vaccinatie van risicopatiënten, 60-plussers en zwangeren door de huisarts, alsmede gezondheidszorgpersoneel wordt Focretia gebruikt. Voor de vaccinatie door de GGD van gezonde kinderen en huisgenoten van baby's wordt Pandemrix gebruikt.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 1.168

Re: Mexicaanse griep topic

Voor de vaccinatie van risicopatiënten, 60-plussers en zwangeren door de huisarts, alsmede gezondheidszorgpersoneel wordt Focretia gebruikt. Voor de vaccinatie door de GGD van gezonde kinderen en huisgenoten van baby's wordt Pandemrix gebruikt.
Wat is daarvoor de reden? Is het enige als nog veiliger beoordeeld dan het andere?

In de UK krijgen zwangere vrouwen, zelfs die zich in het eerste trimester bevinden, de Pandemrix prik.

Is het wonder dat het volk het niet meer begrijpt en zich laaft aan allerhande complottheorietjes?

Ik heb trouwens een Focretiaprik gehad, een lijkt mij genoeg, immers uit een (klein)Austalisch onderzoek en een Brits zou blijken dat slechts een prik voldoende is, een klein beetje ziek worden is toch nmm niet zo verkeerd.

Reageer