[mechanica] spankracht 2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

[mechanica] spankracht 2

kan iemand mij helpen om de spankracht te berekenen in touw 1.( de meest linkse)

Ik heb al alle mogelijke formules toegepast, via parallellogram gewerkt, resultante kracht = 0, sinus, cosinus.. mar ik kom er niet uit ;)

de rode hoek is 37° en de groene hoek is 53°. en de massa die eraan hangt is 3 kg.

is het juist als ik zeg dat de normaalkracht op het knooppunt = zwaartekracht.

en dat ik dan in een driehoek werk met die normaalkracht als rechthoekzijde en het plafond als tweede rechthoekzijde en als schuine zijde touw 1. en dan via sinus (37°)= normaalkracht/ touw 1. en dus is kracht in touw 1; normaalkracht/sinus 37°.

de uitkomsten zijn:

24 N

15N

18 N

30 N
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (6.35 KiB) 239 keer bekeken

Berichten: 8.614

Re: [mechanica] spankracht 2

Ik mis het plaatje...

EDIT: Nu zie ik het.
grietje91 schreef:is het juist als ik zeg dat de normaalkracht op het knooppunt = zwaartekracht.

en dat ik dan in een driehoek werk met die normaalkracht als rechthoekzijde en het plafond als tweede rechthoekzijde en als schuine zijde touw 1. en dan via sinus (37°)= normaalkracht/ touw 1. en dus is kracht in touw 1; normaalkracht/sinus 37°.
Volledig juist.

PS: Zeker dat het juiste antwoord ertussen staat?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 59

Re: [mechanica] spankracht 2

Klintersaas schreef:Ik mis het plaatje...

EDIT: Nu zie ik het.

Volledig juist.

PS: Zeker dat het juiste antwoord ertussen staat?
Ja, toch wel want het komt uit een bundel oefeningen van de KU leuven, voorbereidende cursus van ingangsexamen. ik kom als ik voor de normaalkracht uitreken: Fn= m.g dus dat is dan 3kg*9,81 = 29,43 en dan touw 1= Fn/sin37°, en dan kom ik 49 N afgerond uit. Nuja, als mijn redenering klopt is het goed he ;)

heel fel bedankt :P

Berichten: 8.614

Re: [mechanica] spankracht 2

Ja, toch wel want het komt uit een bundel oefeningen van de KU leuven, voorbereidende cursus van ingangsexamen.
Dat is natuurlijk geen waterdichte garantie. Wat is het voorgestelde modelantwoord?
grietje91 schreef:ik kom als ik voor de normaalkracht uitreken: Fn= m.g dus dat is dan 3kg*9,81 = 29,43 en dan touw 1= Fn/sin37°, en dan kom ik 49 N afgerond uit. Nuja, als mijn redenering klopt is het goed he ;)

heel fel bedankt :P
Dat klopt (tenzij ik zelf iets over het hoofd zie natuurlijk).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [mechanica] spankracht 2

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Reageer