[wiskunde] punt waarin functie discontinu is

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 412

[wiskunde] punt waarin functie discontinu is

Ik ben (nog steeds) bezig met het maken van een test die kijkt naar hoe goed je de leerstof wiskunde van het secundair beheerst. Eén van de oefeningen die ik niet snap van die test staat hieronder.
Zij f(x) gedefiniëerd als
\(\begin{cases} -x &\text{als } x\< -2\\ x^2-1 &\text{als } -2\leq x\leq 2\\ x+1 &\text{als } 2< x. \end{cases}\)
In welke punten is f discontinu?

Kies een antwoord

A. In geen enkel punt;

B. -2;

C. -2 en 2;

D. 2;

E. 0;
Ik snap niet wat men bedoelt met "-x als x - 2". Ik dacht dat op de plaats achter de "als" altijd een voorwaarde voor de grootte van x moest staan? Zoiets als "als x kleiner is dan 2" bijvoorbeeld. En ik zie niet hoe "x - 2" zo'n soort voorwaarde kan zijn.

Kan het dat men met die "x - 2" "x - 2 = 0" en dus "x = 2" bedoelt? Of is dat een manier om te zeggen dat op de punten waar de rechte y = x - 2 de functie f snijdt, f(x) = -x of zo (al lijkt me dat maar raar, want dan zou ik niet weten hoe ik dat moet bepalen)?

Zou iemand me kunnen uitleggen wat met die notatie "-x als x - 2" bedoeld wordt? Want ik vind geen voorbeelden op internet en zelf proberen er een betekenis aan te geven lukt ook niet al te goed.

(Voor diegenen die de vorige twee topics gelezen hebben: mijn voorkennis is al van "zwak" naar "zeer goed" gegaan, volgens de test. Wel op dezelfde test, maar vooruitgang is vooruitgang ;) )
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] punt waarin functie discontinu is

Dat moet ongetwijfeld "als x<-2" zijn, typfoutje waarschijnlijk.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 412

Re: [wiskunde] punt waarin functie discontinu is

Dat moet ongetwijfeld "x<-2" zijn.


Ah, oké. Bedankt!
Vroeger Laura.

Reageer