Electriciteit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 37

Electriciteit

Als ik 3 condensators neem met elk 1/3 minder lading dan de ander,dus bv 1Uf- 33Uf- 100Uf dan verschilt de laadsnelheid toch ook 1/3 van elkaar?

Als ik dan bij max lading de condensators elk appart een transistor laat openen,en na een 1/3 tijd weer laat sluiten dan imiteer ik toch een 3 fasen spanning?

Alleen weet ik nog niet hoe ik een transistor moet laten sluiten?
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Electriciteit

Als ik 3 condensators neem met elk 1/3 minder lading dan de ander,dus bv 1Uf- 33Uf- 100Uf
Je hebt het hier over verschillende capaciteit, dat is niet hetzelfde als lading.

Het wordt ook beter leesbaar als je kleine letters en hoofdletters correct gebruikt. Dus niet Uf, maar uF. (Waarbij de U staat voor de Griekse letter mu).

Ik denk niet dat dit de makkelijkste methode is om een 3-fasige spanning te creëren. Meestal wordt dat gedaan met een oscillator die de 6-voudige frequentie draait, en via een deler met nog wat logische poorten worden dan 3 spanningen gevormd die 1/3 periode ten opzichte van elkaar verschoven zijn. Die spanningen zijn dan wel blokvormig.

Berichten: 37

Re: Electriciteit

Ik heb geleerd dat capaciteit uF microfarad hetzelfde is als de lading van een condensator!

Maar wat de oscillator betreft kun je die voor een redelijke prijs aanschaffen?Zijn er ook oscillatoren voor kleine vermogens,150watt?

Ik zit te denken om op hobbywijze een 3 fasen te verschaffen en dat leek mij het eenvoudigst door 3 condensatoren als tijdverdeler te gebruiken voor het openen vd transistoren.

Weten jullie nog eenvoudig zelf te maken systemen?
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

Berichten: 2.746

Re: Electriciteit

Ik heb geleerd dat capaciteit uF microfarad hetzelfde is als de lading van een condensator!
dus een capaciteit en een lading zijn dezelfde dingen?

dat is dus niet zo.

er is wel een eenvoudig verband: Q=CU

resp: lading, capaciteit en spanning.

Re: Electriciteit

Het beste is een goed boek over vermogenselektronica te kopen (eventueel tweedehands). Daar kan je alles over dergelijke apparaten lezen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Electriciteit

Maar wat de oscillator betreft kun je die voor een redelijke prijs aanschaffen?Zijn er ook oscillatoren voor kleine vermogens,150watt?
150 watt zou ik niet echt een klein vermogen noemen. Normaal wordt er gewerkt met oscillatoren die met IC's zijn opgebouwd en werken in het milliwattbereik. Daarachter wordt dan een versterker gezet om het benodigde vermogen te leveren.

Gezien de aard van je vragen denk ik dat je veel te hoog wilt grijpen. Je hebt gewoon te weinig basiskennis om zo'n project tot een goed einde te brengen.

Reageer