Concentratiegradiënt vs elektrische gradiënt

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11

Concentratiegradi

Dag allemaal,

Ik ben momenteel mijn herexamen fysiologie aan het studeren, en ben op enkele vraagjes uitgekomen ivm membraantransport.

In rust toestand is een semipermeabel celmembraan doorlaatbaar voor K+ ionen en in veel mindere mate voor Na+ ionen. Door de hoge K+ concentratie in de intracellelulaire ruimte gaat een deel van die K+ iononen naar extracellulair diffunderen. Daardoor is de binnenkant vh membraan meer negatief dan de buitenkant.

Maar hoe zit dat nu juist met het verschil tussen concentratie gradiënt en potentiaal gradiënt?

En is deze laatste hetzelfde als een elektrische gradiënt?

En kan iemand mij dan vertellen wat er verder gebeurt met de K en Na ionen in de cel zoals beschreven in het begin?

Alvast bedankt!

mvg, Sara

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Concentratiegradi

In rust toestand is een semipermeabel celmembraan doorlaatbaar voor K+ ionen en in veel mindere mate voor Na+ ionen.
Hierover ben ik verbaasd, omdat K-ionen veel groter zijn dan Na-ionen.
... en potentiaal gradiënt? En is deze laatste hetzelfde als een elektrische gradiënt?
Door de ladingverplaatsing wordt er inderdaad een elektrisch veld opgebouwd waarbij een een elektrisch potentiaal-verval of -gradiënt behoort. Dat zal tot een evenwicht leiden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Concentratiegradi

Wellicht heb je hier iets aan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Concentratiegradi

Hierover ben ik verbaasd, omdat K-ionen veel groter zijn dan Na-ionen.


Zo staat het toch in mijn beide handboeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Concentratiegradi

Kort samengevat:

K efflux door concentratiegradient (K in cel hoger dan buiten)

K influx door spanningsgradient (negativiteit in de cel)

K 'influx' door NaK-pomp

Na 'efflux' door NaK-pomp

Na influx door concentratiegradient (Na buiten cel hoger dan binnen)

Na influx door spanningsgradient (negativiteit in de cel)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Concentratiegradi

Wellicht heb je hier iets aan.
Dank je dit heeft al veel duidelijk gemaakt.

Ik zie alleen nog niet wat het verschil is tussen de concentratie gradiënt en de elektrische gradiënt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Concentratiegradi

SaraRogiers schreef:Dank je dit heeft al veel duidelijk gemaakt.

Ik zie alleen nog niet wat het verschil is tussen de concentratie gradiënt en de elektrische gradiënt.
De concentratiegradient is het verschil in concentratie. K zal door deze gradient naar buiten gaan, omdat

daar de concentratie lager is. Zie het als een winkel met 1 iemand die buiten staat, maar waar 100 mensen binnen

zitten te wachten om naar buiten te gaan. Naar buiten gaat heel makkelijk (van hoge concentratie naar

lage concentratie). Diegene die naar binnen wil moet zich eerst langs 100 mensen wurmen (van lage concentratie

naar hoog).

De spanningsgradient is het verschil in spanning. Positieve deeltjes willen naar negativiteit toe en andersom.

Een positief geladen deeltje zoals Na wil dus naar binnen omdat de cel van binnen negatiever is dan buiten.

Dit geldt ook van K, omdat deze ook positief geladen is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Concentratiegradi

SaraRogiers schreef:Dank je dit heeft al veel duidelijk gemaakt.

Ik zie alleen nog niet wat het verschil is tussen de concentratie gradiënt en de elektrische gradiënt.


Heel fel bedankt!

Ik heb het eindelijk door!

Reageer