Springen naar inhoud

Stroom opwekken

• Log in om te kunnen reageren

Dr. Hobby

Dr. Hobby

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 21:22

Hoi allemaal,

Het is wellicht vermoeiend om iemand te helpen zonder theoretische kennis, maar ik waag toch een kans. Eerst vertel ik wat over me zelf. Ik ben een student aan de HEAO in Limburg (geen Limburger), ik heb ooit natuurkunde gehad, maar dat is nu zo'n 15 jaar geleden. Met mijn technisch inzicht is niks mis, het ontbreekt dus aan theorie. Om de zoveel tijd begin ik weer een nieuw project als hobby. Dit ligt niet altijd op het gebied van natuurkunde en kan kort of lang duren. Nu wil ik een generator bouwen die ooit in een zelf gemaakte windmolen zijn werk moet gaan doen. Het is de bedoeling om een windmolen te maken met een verticale as.

Om de topic overzichtelijk te houden wil ik mijn vragen een voor een stellen, de eerste luidt;

Wat is belangrijk bij het kiezen van de dikte van de koperdraad waar ik de spoelen mee wil maken en hoe beslis ik hoeveel omwentelingen ik nodig heb voor een spoel. Hierbij wil ik neodymium magneten gebruiken, tenzij iemand me kan overtuigen dat het beter op een andere manier kan. Ik hoop dat jullie het geduld kunnen opbrengen mij te helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 22:02

Nu wil ik een generator bouwen die ooit in een zelf gemaakte windmolen zijn werk moet gaan doen. Het is de bedoeling om een windmolen te maken met een verticale as.

Wordt het een speelgoedmodel of een 'echte' van circa 10 meter hoog?
Het wordt kennelijk een 'draaideur' in het veld.

Hierbij wil ik neodymium magneten gebruiken