uv straling door glas

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

uv straling door glas

Is het waar dat glas UV straling kan tegen houden en zo ja hoe.

Het is ten slotte toch zo dat licht bestaat uit ultra violette straling, infrarood straling en het zichtbare licht. Zichtbare licht gaat gelukkig door glas heen, daar hoeven we niet aan te twijfelen, infra dacht ik ook. Dus dan zou ik zeggen uv ook.

Daar komt bij dat zonnebanken lichtbuizen van glas zijn gemaakt en toch uv straling op je neer gooien dus zou ik zeggen dat het er door kan.

Wie helpt mij met deze discussie die ik met vrienden heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: uv straling door glas

Glas houdt een deel van de UV straling tegen, niet alle UV straling.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: uv straling door glas

Het hangt van het soort glas af: "gewoon glas" laat nauwelijks licht door als de golflengte korter dan ~300 nm is (dus: het blokkeert een deel van het UV) of als de golflengte langer dan ~1100 nm is (dus: het blokkeert ook een deel van het IR). Speciale glazen, zoals quartz, laten veel meer licht door en zijn bijvoorbeeld van ~75 nm tot ~7500 nm transparant.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 14

Re: uv straling door glas

Dat heeft toch te maken met de wet van Snellius?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Snellius en

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brekingsindex

Als licht een bepaalde golflengte heeft wordt het zo gebroken dat het niet meer door het glas heenkan, en dus reflecteert als een spiegel..

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: uv straling door glas

GP schreef:Is het waar dat glas UV straling kan tegen houden en zo ja hoe.  

Het is ten slotte toch zo dat licht bestaat uit ultra violette straling, infrarood straling en het zichtbare licht. Zichtbare licht gaat gelukkig door glas heen, daar hoeven we niet aan te twijfelen, infra dacht ik ook. Dus dan zou ik zeggen uv ook.  

Daar komt bij dat zonnebanken lichtbuizen van glas zijn gemaakt en toch uv straling op je neer gooien dus zou ik zeggen dat het er door kan.

Wie helpt mij met deze discussie die ik met vrienden heb.
Ja het wordt tegengehouden (geabsorbeert, niet gereflecteerd); glas werkt als een soort "kleurfilter" voor ultraviolet. Maar uiteraard is het afhankelijk van de dikte van het glas. Hoe dikker het glas, hoe minder UV erdoor komt. Dit effect is zo sterk dat er door een gewoon raam (~3mm) al eigenlijk geen noemenswaardige hoeveelheden UV licht komen.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: uv straling door glas

glas houd enkel UV-B licht tegen, UV-A niet of nauwelijks

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: uv straling door glas

glas houd enkel UV-B licht tegen, UV-A niet of nauwelijks
Het houdt uiteraard ook UV-C tegen (en verder) :wink:

immers:

UV-C 100-280nm

UV-B 280-315nm

UV-A 315-400nm

de transmissiecurve voor glas (BK7, 10mm dik) ziet er zo uit:

Afbeelding

Hier kun je inderdaad zien dat UV-A dus nog deels wordt doorgelaten, en deels wordt tegengehouden; zo'n beetje rond de 350 nm wordt het licht tegengehouden.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: uv straling door glas

Het hangt  van het soort glas af: "gewoon glas" laat nauwelijks licht door als de golflengte korter dan ~300 nm is (dus: het blokkeert een deel van het UV) of als de golflengte langer dan ~1100 nm is (dus: het blokkeert ook een deel van het IR). Speciale glazen, zoals quartz, laten veel meer licht door en zijn bijvoorbeeld van ~75 nm tot ~7500 nm transparant.


Ik kan zappen zonder het glas van mijn kast open te doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: uv straling door glas

Het infrarood van je afstandsbediening heeft een golflengte van ~950 nm, dus dat is niet zo raar.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer