[natuurkunde] links- of rechtslopende golf

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

links- of rechtslopende golf

Klintersaas schreef:Afbeelding

6) In bovenstaande figuur is een eendimensionale lopende golf voorgesteld voor t=0. Het punt op 2 m van de oorsprong (x = 2 m) krijgt na 0,050 s voor het eerst een maximale uitwijking en deze is positief. Welke uitspraak is juist?

  1. Het is een linkslopende golf en de frequentie is gelijk aan 5,0 Hz.
  2. Het is een linkslopende golf en de frequentie is gelijk aan 20 Hz.
  3. Het is een rechtslopende golf en de frequentie is gelijk aan 5,0 Hz.
  4. Het is een rechtslopende golf en de frequentie is gelijk aan 20 Hz.
Verborgen inhoud
Antwoord C.


Stel een vraag over deze oefening.

(Herkomst: simulatie-examen EMSA 2009)
hoe kan je zien of dit een linkslopende of rechtslopende golf is?!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: links- of rechtslopende golf

Het punt op 2 m van de oorsprong (x = 2 m) krijgt na 0,050 s voor het eerst een maximale uitwijking en deze is positief. Welke uitspraak is juist?
Na 0,050 s krijgt de golf een maximale positieve uitwijking. Deze positieve uitwijking zit aan de linkerkant van het huidige punt (x=2 m). Aan de rechterkant wordt de y-waarde negatief.

Hieraan kun je zien dat het een linkslopende golf is.

Berichten: 59

Re: links- of rechtslopende golf

ja maar die positieve uitwijking ligt wel aan de linkerkant, maar dan zou hij toch net naar rechts verschuiven om dat punt een positieve uitwijking te geven? dus is het dan een rechtslopende golf.

zo ook het juiste antwoord denk ik hoor ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: links- of rechtslopende golf

grietje91 schreef:ja maar die positieve uitwijking ligt wel aan de linkerkant, maar dan zou hij toch net naar rechts verschuiven om dat punt een positieve uitwijking te geven? dus is het dan een rechtslopende golf.

zo ook het juiste antwoord denk ik hoor ;)


Je hebt gelijk :P . Sorry voor de verwarring...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: links- of rechtslopende golf

Inderdaad, in de tijd zal de grafiek dus naar rechts bewegen; anders zou de eerste maximale uitwijking negatief zijn. Met het gegeven wanneer dit gebeurt, zou je de frequentie moeten kunnen bepalen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: links- of rechtslopende golf

Het onderscheid tussen links- en rechtslopende golven is een klassiek probleem dat al eerder aan bod is gekomen:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=111426

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=66199

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=33687

(de uitleg van Cycloon in de laatste topic lijkt me het eenvoudigste)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: links- of rechtslopende golf

Ik weet niet welke uitleg je precies bedoelt, maar de berichten van Cycloon blinken daar toch niet uit in duidelijkheid vind ik. In dit geval is het heel eenvoudig: als de eerste uitwijking negatief is dan loopt de golf naar links, als positief dan naar rechts (zoals TD al zei).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: links- of rechtslopende golf

Dat klopt, maar dat moet je weten. Als je dat niet weet, moet je het beredeneren en Cycloons uitleg is de beste die ik totnogtoe ben tegengekomen:
Het is dus een linkslopende golf (verschuif de golf dus zo in je gedachten totdat een negatief maximum op punt 1 komt te liggen, dan zie je dat je de lijn naar links moet bewegen).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 14

Re: links- of rechtslopende golf

Hoe weet je dat de frequentie 5 is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: links- of rechtslopende golf

L123 schreef: di 26 jun 2012, 21:26
Hoe weet je dat de frequentie 5 is?
In bovenstaande figuur is een eendimensionale lopende golf voorgesteld voor t=0. Het punt op 2 m van de oorsprong (x = 2 m) krijgt na 0,050 s voor het eerst een maximale uitwijking
Hoe lang duurt het dan voordat op dat punt een hele golf is gepasseerd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer