[quantummechanica] golffunctie 2 bosonen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 200

[quantummechanica] golffunctie 2 bosonen

Ik heb een vraag over het normaliseren van onderstaande (symmetrische) golffunctie voor een systeem van 2 bosonen.

Ik heb de volgende golffunctie:
\( \Psi = A \left( \psi_1(\overrightarrow{r_1})\psi_2(\overrightarrow{r_2}) + \psi_1(\overrightarrow{r_2})\psi_2(\overrightarrow{r_1}) \right) \)
Ik moet dus hebben
\(\langle \Psi \vert \Psi \rangle = 1\)
Oplossing:
\(\langle \psi_m \vert \psi_n \rangle = \delta_{mn}\)
\(\langle \Psi \vert \Psi \rangle = A [ \langle \psi_1(\overrightarrow{r_1})\psi_2(\overrightarrow{r_2}) \vert \psi_1(\overrightarrow{r_1})\psi_2(\overrightarrow{r_2}) \rangle + \langle \psi_1(\overrightarrow{r_1})\psi_2(\overrightarrow{r_2}) \vert \psi_1(\overrightarrow{r_2})\psi_2(\overrightarrow{r_1}) \rangle + \langle \psi_1(\overrightarrow{r_2})\psi_2(\overrightarrow{r_1}) \vert \psi_1(\overrightarrow{r_1})\psi_2(\overrightarrow{r_2}) + \langle \psi_1(\overrightarrow{r_2})\psi_2(\overrightarrow{r_1}) \vert \psi_1(\overrightarrow{r_2})\psi_2(\overrightarrow{r_1})\rangle ] \)
Nu snap ik niet zo goed hoe ik verder moet gaan, want zijn wat voor effect heeft de positie
\(\overrightarrow{r}\)
op het inproduct? Ik denk dat de middelste 2 inproducten nul gaan opleveren, maar ik kan het niet echt beredeneren.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [quantummechanica] golffunctie 2 bosonen

\(1=\int \Psi^*\Psi dr_1dr_2=|A|^2\left[\int |\psi_1(r_1)\psi_2(r_2)|^2dr_1dr_2+\int |\psi_1(r_2)\psi_2(r_1)|^2dr_1dr_2\)
\(+\int \psi_1(r_1)^*\psi_2(r_1)\psi_2(r_2)^*\psi_1(r_2)dr_1dr_2+\int \psi_1(r_2)^*\psi_2(r_2)\psi_2(r_1)^*\psi_1(r_1)dr_1dr_2\right]\)
\(=|A|^2\left[\int |\psi_1(r_1)|^2dr_1\int |\psi_2(r_2)|^2dr_2+\int |\psi_2(r_1)|^2dr_1\int |\psi_1(r_2)|^2dr_2\)
\(+\int \psi_1(r_1)^*\psi_2(r_1)dr_1\int \psi_2(r_2)^*\psi_1(r_2)dr_2+\int \psi_1(r_2)^*\psi_2(r_2)dr_2\int \psi_2(r_1)^*\psi_1(r_1)dr_1\right]\)
\(=|A|^2\left[1\cdot 1+1\cdot 1+0\cdot 0+0\cdot 0\right]\)
\(=2|A|^2\Rightarrow |A|^2=\frac{1}{2}\)


(op voorbehoud van typfouten ;) )
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 200

Re: [quantummechanica] golffunctie 2 bosonen

Hoi Phys, bedankt voor je antwoord!

Ik had niet ingezien dat je over 2 variabelen moest integreren, daarmee is ook mijn probleem eigenlijk opgelost, want ik wist niet goed wat ik met de positie r aanmoest.

Ik snap het nu helemaal, opnieuw bedankt voor je hulp ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [quantummechanica] golffunctie 2 bosonen

Okido, graag gedaan!

Je moet eigenlijk lezen
\(\Psi=\Psi(\mathbf{r}_1,\mathbf{r}_2)\)
, dus
\(\Psi\)
hangt van twee (eigenlijk zes, want de vectoren zijn drie-dimensionaal) variabelen af.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 200

Re: [quantummechanica] golffunctie 2 bosonen

Phys schreef:Okido, graag gedaan!

Je moet eigenlijk lezen
\(\Psi=\Psi(\mathbf{r}_1,\mathbf{r}_2)\)
, dus
\(\Psi\)
hangt van twee (eigenlijk zes, want de vectoren zijn drie-dimensionaal) variabelen af.
Ja inderdaad. Ben momenteel bezig met statische fysica, dus wellicht komen er nog meer vragen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [quantummechanica] golffunctie 2 bosonen

Ja inderdaad. Ben momenteel bezig met statische fysica, dus wellicht komen er nog meer vragen ;)
Statistisch misschien, of staat alles echt stil? :P
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 200

Re: [quantummechanica] golffunctie 2 bosonen

Statistisch misschien, of staat alles echt stil? :P


Statistisch inderdaad, was een typfout ;)

Reageer