Kop of Munt?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 436

Kop of Munt?

ja ik weet , ik zeg niet dat 0/0 gaat , ik zeg toch juist ik heb het ergens gelezen dat ... :shock:

maar kan iemand heel snel es dit miss oplossen: je hebt 2 munten in je hand , je schud en je ziet dat 1 van hen kop is , wat is de kans dat de volgende munt ook kop is? ( ik zeg 1/2)

dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: Kop of Munt?

dit heb je al eerder gevraagd.

En zoals Bart daar al zei is de kans 1/3. Doordat je ziet dat er een kop is, valt de combinatie munt-munt af. Bovendien doe je in de vraagstelling geen uitspraak over welke van de twee munten kop is, dus de combinaties kop-kop, kop-munt en munt-kop blijven over. Dus de kans op twee keer kop is 1/3 (als je al gezien hebt dat er een kop is).
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Kop of Munt?

Waarom niet 1/4? Je ziet dat de eerste munt kop is. Daar was de kans 1/2. Dan ga je naar de tweede kijken. Daar heb je weer 1/2 kans op kop. Dus 1/2 * 1/2 = 1/4.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Kop of Munt?

Dit is afgesplitst van de 0/0 thread. Gelieve een beetje te proberen om on-topic te blijven en zeker geen totaal onsamenhangende vraag in een bestaande thread te stellen!
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Kop of Munt?

Dat is zo'n eeuwenoude vraag waar nog niemand zeker over is. Tot voor kort werd aanvaard dat het 1/3 is, maar nu zijn er mensen die beweren dat het niet zo is.

Men prof van Statistiek en Waarschijnlijkheidsleer heeft dat eens opgegeven als oefening, maar kwam de volgende les zeggen dat het niet klopte en dat ze er nog niet uit zijn.

Het is gewoon te zien hoe je het ziet:

1. De dubbele munten zelf smijten.

2. De munten smijten, kijken naar de eerste onafhankelijk van de tweede, en de tweede onafhankelijk bekijken van de eerste.

Dit is beetje equivalent met het volgende.

Je zit in een spelletjesshow, met drie deuren. Achter 1 deur zit een grote prijs en je moet een deur kiezen. Nadat je de deur gekozen hebt, opent de presentator een van de andere deuren waar er niets achter zit. Je mag nu nog van deur veranderen: doe je dit of niet? M.a.w. wat is de kans dat de deur waar je voor staat de goede is, en wat is de kans dat de nog gesloten deur de prijs bevat.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kop of Munt?

Je zit in een spelletjesshow, met drie deuren. Achter 1 deur zit een grote prijs en je moet een deur kiezen. Nadat je de deur gekozen hebt, opent de presentator een van de andere deuren waar er niets achter zit. Je mag nu nog van deur veranderen: doe je dit of niet? M.a.w. wat is de kans dat de deur waar je voor staat de goede is, en wat is de kans dat de nog gesloten deur de prijs bevat.
Voor zover ik weet is hier weinig discussie rond hoor, dit is gewoon een voorwaardelijke kans....

Ik ga het niet uitleggen, staat mooi op internet, zie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem

http://www.cut-the-knot.org/peter.shtml

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Kop of Munt?

Wat is het antwoord nou? 1/3, 1/4 of 1/2?
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: Kop of Munt?

ja wat is het , maar het kan toch niks anders zijn 1/2 :s:s , want als je de eerste munt gebruikt hebt dan mag je die munt immers niet meer gebruiken en dan je heb je 1 munt over

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Kop of Munt?

Ik zeg 1/4, want je moet rekening houden met de voorwaardelijke kans. De voorwaarde is dat de eerste munt kop is. De kans daarvan is 1/2. Dan ga je kijken naar de andere munt. Die moet ook kop zijn, dus kans 1/2*1/2=1/4.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: Kop of Munt?

uhm heb ik nie gezegd dat de je weet dat de eeerste munt kop is ?

dus 1/2

oorspronkelijke vraag :

Nathalie schudt 2 muntstukken in haar hand, ze kijkt en ze ziet er kop bij zit , wat is de kans dat de 2de ook kop is ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Kop of Munt?

Ik geef ze gewoon een volgorde. Verder niet belangrijk.

Ik heb het uitgetekend:

Afbeelding
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: Kop of Munt?

maar ik heb het het is toch 1/3 , wat ik deed is de munten van elkaar afscheiden en dat was fout.

hier goeie vb :"De buren hebben twee kinderen. Er is een jongen bij. Wat is de kans dat het andere kind ook een jongen is?" (1/3). "De buren hebben twee kinderen. De jongste van de twee is een jongen. Wat is de kans dat het andere kind ook een jongen is?" (1/2)

in het eerste geval, en ook in jouw vraag, heb je de twee kinderen nog niet van elkaar gescheiden in de vraag. In de tweede vraag gebeurt dat wel

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: Kop of Munt?

Revelation schreef:Ik geef ze gewoon een volgorde. Verder niet belangrijk.

Ik heb het uitgetekend:

Afbeelding
hoe jij het interpreteert is het dan 1/2 e , want je weet dat de eerste kop is dus 2 mogelijkheden over want mm mk kan niet :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Kop of Munt?

Nee, want je moet ook rekening houden met de kans dat de eerste kop is. Want je moet weten hoe groot de kans is dat ze beide kop zijn.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: Kop of Munt?

de eerste is al kop eh

Reageer