Springen naar inhoud

Notatievormen van vergelijkingen

• Log in om te kunnen reageren

TheMaxer

TheMaxer

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2009 - 22:04

Wellicht een 'open deur' vraag, maar tot nu toe geen antwoord gevonden:

Is er een verschil tussen de notatie y = x^2 + b en de vorm x^2 + b = y ?

Maakt het Łberhaupt iets uit, is het gelijk of is er toch een bepaalde interpretatie?

De context is de ontwikkeling van een programmeertaal. Daarbij wordt er druk geŽxperimenteerd met syntax zoals:

pt := point(3,3) --meest 'natuurlijke vorm'

point(3,3) := pt --zou dit acceptabel zijn na een wen periode?

point(pt,3,3) --ook goed, maar wat is input / output?

point(3,3,pt) --als alternatief

Afijn, geen echt ingewikkelde vraag, meer persoonlijke voorkeur denk ik, maar goed voor eindeloze discussies in de zomer met een goed glas <vul hier je favoriete alcoholische drank in>...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 augustus 2009 - 22:16

Ik (her)ken de notatie ":=" als definitie, in de informatica vaak de toewijzing van een zekere waarde aan een variabele. Dat is natuurlijk niet symmetrisch! Waar voor de "gewone wiskundige gelijkheid" geldt dat a=b hetzelfde is als b=a, is a:=b niet hetzelfde als b:=a. In het eerste geval vul je de waarde van a met die van b, in het tweede net omgekeerd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 augustus 2009 - 22:29

pt := point(3,3) --meest 'natuurlijke vorm'

point(3,3) := pt --zou dit acceptabel zijn na een wen periode?

Mijn eerste programmeertaal was in de 2e vorm, en ik vind die eigenlijk nog steeds de meest natuurlijke... ook al is het niet de conventie
Het komt mijn inziens het best overeen met de Nederlandse taal:
sla punt(3,3) op in pt.
i.p.v. in pt wordt punt(3,3) opgeslagen

de syntax (Ti-Basic) was wel met een speciaal pijlkarakter.
point(3,3) -> pt

Maar als ik van jouw was, zou ik me aan de conventie houden, de programmeertalen zijn met hun eigen syntax al een nachtmerrie genoeg.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 04 augustus 2009 - 07:20

De notatie pont(3,3)->pt ken ik alleen van theoretische programmeertalen.
Er is geen bezwaar om een dergelijke notatie te gebruiken, maar de notatie point(3,3):=pt is niet aan te bevelen omdat, zoals TD! al zei, := al een vaste betekenis heeft.
De notatie point(3,3,pt) is prima.

TheMaxer

TheMaxer

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2009 - 08:45

De notatie := is inderdaad een toekenning die niet symmetrisch is en inderdaad een 'informatica' achtergrond heeft. Uit de opmerking a=b en b=a is hetzelfde maak ik op, dat voor mijn originele vraag geldt dat het niet uitmaakt?

De reden waarom de notatie func():=var wordt overwogen is gezien vanuit de parser (die maak ik nml van scratch zelf). Functies zonder retour waarde leidden dan tot eenzelfde notatie vorm:

func1(a,b,c) := d
func2(a,b);

Dit werkt voor een parser nou eenmaal prettiger. De opmerking "hou het een beetje bij de gangbare conventie" is natuurlijk wel het beste als het gaat om acceptatie van de taal te krijgen. Maar het leuke van zelf iets maken is natuurlijk de vrijheid om juist _niet_ te doen wat gangbaar is.

Bedankt voor de reacties!

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 augustus 2009 - 09:42

Oh natuurlijk, je kiest notaties zoals je ze zelf wel maar, zoals je zelf ook al opmerkt, zal dat niet handig zijn als je het ook door anderen wil laten gebruiken want die starten waarschijnlijk met 'voorkennis' over de notatie ":=" en gaan verward zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures