verbruik van TL-lampen verminderen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 67

verbruik van TL-lampen verminderen

Hallo,

vandaag heb ik eens een test gedaan om te zien hoe ik het verbruik van TL lampen kan verminderen. Maar ik had nog een vraagje hier omtrend. Maar eerst mijn test :

Ik deed de test met 2x58W, eerst zonder condensators, dan met condensators en dan met een elektronische ballast. Iedere keer meette ik de stroomsterkte :

zonder C : 1,1 A

met C in parallel : 1,1 A!

met C in serie : 0,5A

met 2xC in serie : 1,3 A

met elektronische ballast : 0,4 A

Die 2xC in serie is per lamp een condensator in serie met de ballast.

Die C in parallel is een condensator parallel op de voedingsspanning.

Mijn vraag nu : Hoe komt het dat een condensator in parallel evenveel verbruikt als zonder. Het zit nl zo dat die C's om in serie te schakelen niet meer beschikbaar zijn in mijn groothandel, wegens veiligheid(?)

Maar welk nut heeft het als ik een C in parallel schakel als het verbruik toch niet daalt!

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: verbruik van TL-lampen verminderen

Je moet even uitkijken met begrippen. Wat je meet is niet altijd de werkelijkheid. Je kunt bijvoorbeeld de kWh- meter een loer draaien door grote verbruikers als een droogtrommel achter een trafo te zetten, daarmee verlaag je de cos-phi en het gemeten verbruik. Maar in werkelijkheid heb je niet minder verbruikt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verbruik van TL-lampen verminderen

Wat bedoel je precies met verbruik? Het aantal amperes is niet hetzelfde als het kW verbruik.

Condensatoren in TL armaturen zijn bedoeld om de blindlast te verminderen.

Ik snap ook niet welke stroom je hebt gemeten. Je hebt het over 2x58W. Hoe zijn die geschakeld? En waar sluit je precies die C aan? Je moet iets gedetailleerder aangeven hoe de schakeling is, anders kan ik er geen zinnig antwoord op geven.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verbruik van TL-lampen verminderen

.... daarmee verlaag je de cos-phi en het gemeten verbruik. Maar in werkelijkheid heb je niet minder verbruikt.
Dit is kletskoek. Als je niet minder verbruikt wordt er ook niet minder gemeten. En je kunt de co-phi niet veranderen door er een trafo tussen te zetten.

Berichten: 67

Re: verbruik van TL-lampen verminderen

De TL lampen waren in parallel geschakeld.

De condensators in serie stonden in serie tussen de lijndraad en de ballast.

De condensator in parallel stond parallel op de voedingsspanning.

Dat het aantal amperes niet gelijk is aan de KW weet ik ook, maar daar kan je toch al goed op voort gaan wat er minder verbruikt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verbruik van TL-lampen verminderen

Als de stroom minder wordt wil dat nog niet zeggen dat het aantal watts ook minder wordt.

Wat ik vreemd vind aan je beschrijving is dat je het hebt over twee lampen en maar één ballast. Elke lamp heeft toch zijn eigen ballast? En wat voor ballast is dat dan? Is het een inductieve, dus alleen maar een smoorspoel, of zit daar ook al een compensatie-C ingebouwd.

Er zijn veel varianten mogelijk, vandaar mijn vraag naar meer gedetailleerde informatie.

Berichten: 67

Re: verbruik van TL-lampen verminderen

nee, nee, je hebt me waarschijnlijk misbegrepen : het is een dubbele armatuur (2x58W) en iedere lamp heeft een inductieve ballast. Ik wist trouwens niet dat er ook ballasten bestonden met ingebouwde C's.
Als de stroom minder wordt wil dat nog niet zeggen dat het aantal watts ook minder wordt.
Verklaar eens nader? Ik dacht toch wel dat wanneer de stroom minder wordt de wattage ook verminderd?

P=U x I x Cos phi

of niet?!?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verbruik van TL-lampen verminderen

da_cobra schreef:... Ik dacht toch wel dat wanneer de stroom minder wordt de wattage ook verminderd?  

P=U x I x Cos phi

of niet?!?
Met deze formule geef je eigenlijk zelf al het antwoord.

De stroom wordt minder, maar de cos phi wordt evenredig groter.

Dat is ook de enige reden waarom in TL armaturen C's worden toegepast, z.g. cos phi verbetering, met het doel om de stroom te verminderen. Daardoor wordt de stroombelasting van de toevoerleidingen verminderd, en dat is het doel wat wordt nagestreefd.

Maar de P blijft gelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: verbruik van TL-lampen verminderen

chablis schreef:.... daarmee verlaag je de cos-phi en het gemeten verbruik. Maar in werkelijkheid heb je niet minder verbruikt.
Dit is kletskoek. Als je niet minder verbruikt wordt er ook niet minder gemeten. En je kunt de co-phi niet veranderen door er een trafo tussen te zetten.


Wanneer je er een trafo tussen zet, wordt het een inductieve belasting (ik heb het over de verwarming, die gebruikt het meest) en wijzig je de cos-Phi

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verbruik van TL-lampen verminderen

...Wanneer je er een trafo tussen zet, wordt het een inductieve belasting (ik heb het over de verwarming, die gebruikt het meest) en wijzig je de cos-Phi
Het wordt tijd dat je de transformatortheorie weer eens ophaalt.

Een losse transformator is naar het net toe inderdaad een inductie, maar zodra je er een belasting achter hangt wordt hij transparant tussen het net en de belasting. M.a.w. vanuit het net gezien zie je weer gewoon de ohmse belasting van het verwarmingselement.

Als de cos-phi al wijzigt is dat ten gevolge van de langsinductie van de trafo, maar die is verwaarloosbaar op het totaal.

Berichten: 67

Re: verbruik van TL-lampen verminderen

ok, dus als ik het goed begrijp, moet je geen C's plaatsen om een goedkopere eindfactuur te hebben? Die electronische ballasten daarentegen zorgen dus wel dat je goedkoperder uit komt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verbruik van TL-lampen verminderen

Het plaatsen van C's levert geen lagere eindfactuur op. Het enige resultaat is dat de stroom in de toevoerleidingen kleiner wordt. Daardoor wordt weliswaar het verlies in de leidingen tussen de meter en het armatuur kleiner, waardoor er theoretisch gezien minder verbruik is. Maar de winst is zo marginaal dat je daar niets van zult merken.

Het consequent plaatsen van condensatoren wordt wel gedaan bij grote installaties, zoals fabriekshallen en tuinderskassen. Daar kan door de verminderde stroom bespaard worden op kabelaanleg.

De beste besparing is het licht uit doen :shock:

Van elektronische ballasten weet ik te weinig om daar een zinnige uitspraak over te doen.

Berichten: 1

Re: verbruik van TL-lampen verminderen

da_cobra schreef:Hallo,

vandaag heb ik eens een test gedaan om te zien hoe ik het verbruik van TL lampen kan verminderen. Maar ik had nog een vraagje hier omtrend. Maar eerst mijn test :

Ik deed de test met 2x58W, eerst zonder condensators, dan met condensators en dan met een elektronische ballast. Iedere keer meette ik de stroomsterkte :

zonder C : 1,1 A

met C in parallel : 1,1 A!

met C in serie : 0,5A

met 2xC in serie : 1,3 A

met elektronische ballast : 0,4 A

Die 2xC in serie is per lamp een condensator in serie met de ballast.

Die C in parallel is een condensator parallel op de voedingsspanning.

Mijn vraag nu : Hoe komt het dat een condensator in parallel evenveel verbruikt als zonder. Het zit nl zo dat die C's om in serie te schakelen niet meer beschikbaar zijn in mijn groothandel, wegens veiligheid(?)

Maar welk nut heeft het als ik een C in parallel schakel als het verbruik toch niet daalt!
het nut ervan is dat door de condensator de cos fi , stijgt, bedrijven moeten streven naar een minimale cos fi van 0.8

Reageer