Definitie van een molecuul

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Definitie van een molecuul

Wie kan mij de enige en echte goede definitie geven van een molecule?

Gangbaar is: een molekuul is de kleinste hoeveelheid van een stsof die nog alle eigenschappen van die stof heeft.

Dat is helaas een waardeloze definitie, want één molekuul heeft heel andere eigenschappen dan een kristal met die soort moleculen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Definitie van een molecuul

Wie kan mij de enige en echte goede definitie geven van een molecule?
Niemand. Enige en echt goede definities bestaan überhaupt niet, en zeker niet voor dit geval. Ik vond met Google een definitie waar geen speld tussen valt te krijgen:

"Two or more atoms joined together by chemical bonds." (afkomstig van deze site)

Helaas is deze definitie weinig concreet en vereist bovendien de definitie van atoms en chemical bonds, waarbij die definities dan niet mogen terugverwijzen naar het begrip molecuul. Dat is nog lastig.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Definitie van een molecuul

Diezelfde site zegt
Atom

This is the tiniest particle of matter that retains the chemical properties of an element; atoms are typically composed of neutral subatomic particles (neutrons), positively-charged particles (protons) and negatively-charged particles (electrons).
dus inderdaad levert dat weer hetzelfde probleem op ;)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 185

Re: Definitie van een molecuul

Wat je de gangbare definitie noemt, klopt echt niet. Een molecuul is het kleinste deeltje van en moleculaire stof dat nog alle chemische eigenschappen van die stof heeft. Een moleculaire stof is een stof bestaande uit twee of meer atomen in vaste verhouding en vaste rangschikking in intramoleculaire valente of covalente binding (ook metallische binding wordt er wel eens bij gerekend, maar dat vind ik zeer discutabel, dat zou betekenen dat elk metalen voorwerp als een molecuul te beschouwen is.).

Een molecuulformule kun je altijd schrijven in de vorm van (An1Bn2[...Znx])o

A is element 1

n1 is aantal atomen A

B is element 2

n2 is aantal atomen B

tussen optiehaken [] volgende elementen

tussen gewone haken () o maal voor polymere verbindingen

Wat het probleem met de geciteerde definitie van atoom is begrijp ik niet. Een definitie bevat nou eenmaal woorden en een woord heeft nou eenmaal een of meer betekenissen. In deze definitie van atoom zie ik geen dubbelzinnige woorden. Overigens is de chemie in zekere zin minder exact, want minder abstract dan wiskunde. Pi is altijd exact pi, al kunnen we 'm nooit tot de laatste decimaal berekenen. De chemie heeft nu eenmaal met praktijk te maken waarbij zoveel factoren een rol spelen dat er situaties bestaan die net niet helemaal binnen de ene of de andere definitie passen. Daarmee is noch de definitie, noch de situatie "fout".

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Definitie van een molecuul

Wat je de gangbare definitie noemt, klopt echt niet.
Het is nochthans de gangbare definitie. Door de TS niet helemaal precies geformuleerd, maar zo wordt het doorgaans wel aangeleerd, en zo heeft Wikipedia het ook overgenomen.
Een molecuul is het kleinste deeltje van en moleculaire stof dat nog alle chemische eigenschappen van die stof heeft.
Chemische eigenschappen treden pas op op de schaal waar je statistiek kunt bedrijven. Eén molecuul heeft andere chemische eigenschappen dan de bulk. Het enige wat binnen één molecuul gelijk is aan de stof die uit deze moleculen is opgebouwd, is de elementaire samenstelling.
Een moleculaire stof is een stof bestaande uit twee of meer atomen in vaste verhouding en vaste rangschikking in intramoleculaire valente of covalente binding
Het probleem wat wordt aangekaart is dat veel gangbare definities van het begrip molecuul recursief zijn. Ook deze definitie is dat. Je kunt moleculaire stof definiëren zonder gebruik te maken van de term "molecuul", maar een covalente binding, of een intramoleculaire valente binding (wat dat ook moge zijn) op die manier definiëren is onmogelijk.
De chemie heeft nu eenmaal met praktijk te maken waarbij zoveel factoren een rol spelen dat er situaties bestaan die net niet helemaal binnen de ene of de andere definitie passen. Daarmee is noch de definitie, noch de situatie "fout".
Er is een verschil tussen "niet enig en echt goed" en "fout". Zoals je zelf al aangeeft: Er zijn binnen het vakgebied van de scheikunde geen harde en algemeen geldige definities te formuleren. Daarmee is een enig en echt goede definitie onmogelijk.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Definitie van een molecuul

Definitie die ik eens uit Hendersons Dictionary (14de editie) heb gehaald:

- a molecule is a pair or group of atoms held together by covalent bonds.

Definitie uit 'Molecular cell biology' van Darnell, Lodish en Baltimore:

- a molecule is a bond (mostly covalent) between fewer than 50 atoms.

Definitie uit Algemene chemie van Luc Nagels:

- een molecule is het kleinste deeltje van een verbinding of een element dat de

chemische eigenschappen daarvan nog volledig bezit.

Wat mij vooral opvalt, is dat er twee voorname definities zijn, de eerste en de derde zijn het meest voorkomend.

Geen enkele definitie is volledig, omdat bijna altijd termen gebruikt worden die refereren naar andere begrippen.

Maar we mogen er wel zeker van zijn dat we ze goed benaderen.

grtz

Reageer