Rondboog en volkomen elastische botsing

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 44

Rondboog en volkomen elastische botsing

Ik zat me te vervelen op de bus en zag een architecturale rondboog. Iemand had me ooit uitgelegd dat de neerwaartse krachten die daar op inwerken dan mooi op de pilaren terechtkomen.

Ik vroeg me af hoe.

Kan je de theorie daarachter uitleggen adh van volkomen elastische botsingen?

In bijlage heb ik getekend wat ik bedoel, in paint, mijn excuses voor de onprofessionaliteit.

Ik heb intuitief het gevoel (nog niet proberen berekenen adhv resultantes aangezien ik dat niet meer beheers) dat de twee onderste ballen van de boog naar onderen zullen vliegen en alle andere ballen terplekke blijven liggen als de bovenste vrije bal een impact maakt op de bovenste bal van de boog.

Of gaan de ballen een ander patroon afleggen ?

Wat zal er gebeuren als gelijktijdig op de twee onderste ballen een gelijke opwaartse kracht inwerkt ?

zal dan enkel de bovenste bal van de boog omhoog bewegen ? richting de vrije bal?

Of is ook dit fout ? en vliegen de ballen maar wat in het rond.

Een bijkomende vereiste zal misschien zijn dat de ballen oneindig klein zijn in verhouding tot de boog, wat hier uiteraard niet het geval is. Ik veronderstel dit wel maar kon dit niet tekenen ? Of is dit niet nodig ?

Volgende keer ik ga snookeren zal ik zeker eens experimenteren.

Mijn vraag samengevat:

Hoe zullen de ballen vliegen bij impact van de krachten (pijlen). (Is mijn intuitie juist?)

en heeft dit al dan niet verband met de architecturale rondboog ?


Bedankt !
Bijlagen
bollen.png
bollen.png (14.27 KiB) 408 keer bekeken

Berichten: 44

Re: Rondboog en volkomen elastische botsing

Mijn excuses moest ik met deze post spamregels overtreden.

Maar ik zou graag eens weten hoe het komt ik geen reactie krijg.

Is dit probleem moeilijker dan ik denk voor fysici ? (geen sarcasme)

Het is niet van levensbelang, maar ik zou het willen weten ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Rondboog en volkomen elastische botsing

Misschien ben jij de enige die het interessant vindt?

Wat ik denk over het probleem:

Het simpelste is dat er oneindig veel ballen zijn. Want dan kun je alle ballen in de boog behalve de twee onderste als één stuk beschouwen.

Even het geval dat er zwaartekracht op de boog werkt naar beneden en dat het geheel op twee pilaren rust. Dan denk ik dat de vrije bal gewoon elastisch de boog stuitert, zonder dat één van de ballen in de boog zich verroeren.

Werkt er geen zwaartekracht op de boog, dan wordt het anders. De onderste twee ballen zullen wegvliegen, en de vrije bal zal minder hard terugkaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Rondboog en volkomen elastische botsing

Het lijkt me een interessant probleem, maar ik snap het verband niet tussen de ballen en een boog van een gebouw? Een boog is toch niet in beweging, wat heeft dit dan met botsingen te maken? Welke functie heeft de vrije bal? Balanceren al die ballen op een boog of zijn ze aan elkaar vast gemaakt? Ik zie dat je een voorstelling hebt gemaakt (tekening), maar ik kan dit echt niet koppelen aan een gebouwde boog.

Reageer