[Natuurkunde] windtemperatuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[Natuurkunde] windtemperatuur

als ik ga surfen meet ik de windsnelheid maar ook de temperatuur

ik heb een "speciale" windmeter die de temperatuur meet met de wind en zonder de wind

nu was mijn vraag of je op 1 of andere manier kon bereken hoe warm of koud de wind is

groeten simon

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [Natuurkunde] windtemperatuur

Daar zijn tabellen voor (heb zo'n boek liggen, maar nu niet mee)

Indien er wind is, zal je sneller afkoelen dan als er geen wind is; vandaar dat je het weer "kouder" zult aanvoelen.

Hoe hoger de windsnelheid, hoe lager de gevoelstemperatuur
???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: [Natuurkunde] windtemperatuur

Edit moderator Math: gelieve in het juiste forum te plaatsen.

Verplaatst naar Huiswerk en noemer is Natuurkunde, daarmee heeft het meer van doen.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 19

Re: [Natuurkunde] windtemperatuur

ik denk dat ik mijn vraag verkeerd heb gesteld of jullie verkeerd begrepen hebben

mijn vraag was als de temperatuur buiten 21°C is, de windchill 19.8°C,en de windsnelheid 4 beaufort is

wat is dan de temperatuur van de wind???

Berichten: 187

Re: [Natuurkunde] windtemperatuur

wind is toch de verplaatsing van lucht, en heeft dus toch ook dezelfde temperatuur als lucht?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] windtemperatuur

Heeft dit niets met gevoelstemperatuur van doen? En zo ja kan je dat niet opzoeken op de Wikipedia of onder windchill op google?

Wikipedia NL:

KNMI in De Bilt:

Of als je in google gevoelstemperatuur invult, krijg je een paginadie een prachtig appletje heeft die dat haarfijn voor je uitrekent. (eerste hit overigens, ik neem aan dat je iig al op internet gezocht hebt, en dat je waarschijnlijk die al gevonden hebt. Daar staat overigens de prachtige formule die je daar voor nodig hebt, namelijk de formule van Siple)

Tgevoel(°C) = 33 + (Tlucht- 33)*(0.474 + 0.454√(v)-0.0454.v)

@Wootwoot: Volgens mij heeft hij het over gevoelstemperatuur. Als een wind met dezelfde temperatuur langs je waait dan kan je meer warmte afstaan aan de wind, omdat de diffusie van de warmte makkelijker gaat. Je kan dus met een zelfde temperatuur meer afkoelen als het harder waait, daardoor ervaar je dat als kouder.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer