[scheikunde] reactie in niet waterig milieu

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

[scheikunde] reactie in niet waterig milieu

Hey,

Klein vraagje. Ik ben sinds kort begonnen aan mijn herexamen Anorganische chemie, en heb reeds een vraag bij de basiskennis ;)

Het betreft de volgende: Hoeveel gram aluminium is er nodig om via verbranding met luchtzuurstof 24,4 gram Al2O3 te maken?

Ik weet al dat de molaire massa 102 g/mol bedraagt, en de molaire massa van Al 26,98 g/mol is. Verder weet je dan ook dat 24,4g ook 0,239 mol betekent. Nu, ik denk dat ik eerst de reactie vergelijking moet opschrijven,

die zou dan 4Al + 3O2 --> 2Al2O3 zijn.

Maar wat dan? kan iemand me op de goeie weg helpen? Heeft het iets te maken met die 2 mol vòòr Al in de vergelijking?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [scheikunde] reactie in niet waterig milieu

Uit de reactievergelijking volgt dat 4 mol Al en 3 mol O2 2 mol Al2O3 oplevert, dus hoeveel mol Al en hoeveel mol O2 heb je dan nodig om 1 mol Al2O3 te maken?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: [scheikunde] reactie in niet waterig milieu

Ehm, wel 4 mol Al voor 2 mol mengsel geeft 2 mol Al voor 1 mol mengsel. dus 2*0,239 mol is 0,478 mol Al denk ik.

En voor O is dat dan 3/2 = 1,5 dus 1,5*0,239 mol is 0,359 mol, of?

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactie in niet waterig milieu

Dat is correct, maar bedenk dat de massa gevraagd werd en niet het aantal mol.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: [scheikunde] reactie in niet waterig milieu

Ik denk dat ik het door heb,

Als je dus 26,98 g/mol hebt en je moet g bekomen, vermenigvuldig je 26,98 g/mol met 0,478 mol = 12,90 mol Al?

Maar stel nu dat je met overmaat werkt, wat zou dan de beste methode zijn om zoiets te berekenen? Waarschijnlijk op een gelijkaardige manier, alleen hou je nu rekening met andere aspecten. Ik ga eens proberen.

Stel bvb. dat ik 1,50g koper (Cu) verhit met 'overmaat' aan zwavel. Dan wordt 1,76g Cu2S gevormd.

Hoeveel kan er dan theoretisch gevormd worden?

Cu is 63,55 g/mol. Dus heb je 0,0236 mol Cu. Molaire massa van Cu2S = 159,16 g/mol.

En je weet dat dus 0,0236/2 = 0,0118 mol S. Maar hoe zou de theoretische waarde dan berekenen?

Moet je dan omdat het over S gaat hiermee verder rekenen?

Dan zou ik zeggen: de totale molaire massa maal 0,0118 mol. dat zou dan 1,88g opleveren.

Maar het feit dat je bij Cu dat niet doet, (want daar werd de molaire massa van Cu vermenigvuldigd met zijn molwaarde 0,0236) komt dat omdat Cu niet in overmaat is? Een berekening met de totale molaire massa 159,16 g/mol gaat dus bij de eindberekening gebruikt worden omdat de theoretische waarde zo berekend worden?

Verbeter me gerust als ik fout redeneer ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] reactie in niet waterig milieu

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer