[wiskunde] partiële breuksplitsing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[wiskunde] parti

Partiele Breuksplitsing van:

1/ ((s^2)*(s-1)) ???

Rekenwijze??

Ant: (1/s)+(1/(s^2))-(1/(s-1))

Kan iemand mij helpen? ik struikel echt steeds over iets doms want ik vind het maar ni!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] parti

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene
Kan iemand mij helpen? ik struikel echt steeds over iets doms want ik vind het maar ni!


Hoe ben je er zelf aan begonnen? Dan vinden we misschien je fout...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] parti

was je al tot
\(\frac{A}{s}+ \frac{B}{s^2}+\frac{C}{s-1}\)
gekomen? En welke methode gebruik je normaal om de coefficienten te zoeken?

Berichten: 33

Re: [wiskunde] parti

het splitsen had ik al maar bij het uitrekenen komen mijn tekens nooit uit tegen over de methode van convolutie!

(A+C)s^3+(-A+B)s^2-Bs = 1 en dan ? ofwel kijk ik erover maar het komt percies niet uit?

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] parti

Hoe kom je aan die derdemacht?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] parti

(A+C)s^3+(-A+B)s^2-Bs = 1 en dan ? ofwel kijk ik erover maar het komt percies niet uit?
Ben je vertrokken van het voorstel zoals in het bericht van stoker?

Zet dan alles eens terug op de oorsponkelijke noemer, wat is de teller dan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 33

Re: [wiskunde] parti

Je moet toch de Teller A vermenigvuldigen met de Noemers van de andere breuken dus A*(s^2)*(s-1)

en dit doen voor alle tellers, en dan schikken op grote van de exponent en zo krijgt ge ne veelterm die gelijk is aan de oorspronkelijke teller, in ons geval 1

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] parti

Je moet toch de Teller A vermenigvuldigen met de Noemers van de andere breuken dus A*(s^2)*(s-1)
neen!

Voor veel gevallen geldt dat, maar niet in het algemeen. s is een deler van s². dus A moet maar met s(s-1) vermenigvuldigd worden

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] parti

Je mag dat doet, maar dan heb je al uiteindelijk noemer ook het product van alle noemers. Uiteindelijk valt je "extra werk" dan weg door de overbodige factor(en) weg te delen, maar het is veel eenvoudiger om vanaf het begin met de "kleinste noemer" (je oorspronkelijke noemer) te werken. Je moet elke teller dan maar vermenigvuldigen met precies die factoren die ontbreken (wanneer je de noemer van die breuk vergelijkt met de oorspronkelijke noemer).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer