Tips en trucs

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Tips en trucs

<moderator> Onderstaande tips zijn ingezonden door gebruikers van Wetenschapsforum. Wetenschapsforum staat niet in voor de juistheid van iedere tip. Raadpleeg voordat je een tip zelf hanteert altijd eerst je gezonde verstand en andere bronnen! Mocht je vermoeden dat een tip onjuist is of mogelijk schade aan iets of iemand kan toebrengen, breng de betreffende tip dan zo spoedig mogelijk onder de aandacht van een moderator (door op de report-knop naast de tip te klikken en je bezwaar te beschijven). Als je een tip zonder bron ziet, en jij weet een goede bron te vinden, post die dan graag!

Wetenschapsforum behoudt zich het recht voor om tips zonder opgaaf van redenen of bericht aan de auteur te verwijderen. Dit zal gebeuren bij tips die schade kunnen berokkenen of tips waarbij sterk wordt getwijfeld aan de juistheid.

Als je een goede tip hebt en niet wil dat deze wordt verwijderd, voorkom dan misverstanden. Dat kan door bij het indienen van je tip op de volgende zaken te letten:

  • Onderbouw en verwijs naar bronnen, bijvoorbeeld een (betrouwbare) site op internet of wetenschappelijke literatuur.
  • Verzeker jezelf ervan dat je tip niet gevaarlijk kan zijn. Controleer (bij medische tips) of deze stroken met de adviezen van gekwalificeerde medische centra en EBM.
</moderator>

Goededag mensen. Ik zit laatst op het web wat leuke tips en trucs te zoeken, gewoon trucs die je simpel kan doen en niet al je veel materiaal voor nogid hebt om uit te kunnen voeren, trucs die je alleen met je handen kan of tips die in het dagelijks leven helpen mogen natuurlijk ook. Ikzelf heb er al wat gevonden. Ik zou ook graag wat van jullie willen horen of jullie nog leuke tips en trucs hebben. Sommige titels zijn nogal misleidend, dus let daar niet al teveel op. Deze heb ik van het internet geplukt.

<modknip ypsilon: voor de tips zie ingevoegde link>

Let op: over deze tips is de nodige discussie (zie hieronder)


Als jullie er een paar hebben, hoor ik het graag!

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Tips en trucs

- Struikelpreventie

Als je over een hobbelige stoep loopt, heeft het niet veel zin om stap voor stap te kijken waar je zal lopen. Het is even effectief om vooruit te kijken. Je ogen registreren het pad voor je namelijk toch al en je brein plant ongeveer 30 stappen vooruit. Door te dichtbij voor je te kijken, verstoor je dat automatische proces. De geplande stappen komen dan in conflict met de stappen die jij op basis van je gestuurde waarneming wil zetten. Dit leidt juist tot struikelen en stulpen.

(dit is vergelijkbaar met een trap, waarbij je beter niet tree voor tree kan kijken maar beter op de vooruitblik van je hersenen kan vertrouwen)

- De kracht van slaap

Er is veel onderzoek gedaan naar de factoren die bijdragen aan de uitslag van je IQ-test. Opleiding is een voorspeller, vandaar dat er vaak met normgroepen op basis van opleidingsniveau wordt gewerkt om scores te duiden. Een van de sterkste voorspellers van de uitslag op een IQ-test is echter hoe goed je de nacht voorafgaand aan de test hebt geslapen. Zo simpel kan het zijn. Een ononderbroken slaap wordt aangeraden. Wil je dus indruk wekken op je toekomstige werkgever door goed te presteren op zijn diagnostische tests, zorg er dan voor dat je op tijd je bed in kruipt.

- Dieren benaderen

Ben je zo iemand die het nooit voor elkaar krijgt om een kat onder zijn kin te aaien? Loopt de shetlandpony van je nichtje al weg voor je ook maar in de buurt bent? Er is lichaamstaal waarmee je grofweg de meeste zoogdieren kan laten zien dat je in vrede komt. Ten eerste is het een goed idee om je kleiner te maken, bijvoorbeeld door op je hurken te gaan zitten. Vervolgens is het raadzaam dieren niet direct in hun gezicht aan te kijken. Dieren kunnen in paniek raken wanneer je ze direct aankijkt doordat mensenogen hen aan roofdieren herinneren (roofdieren hebben hun ogen namelijk ook recht op het gezicht in plaats van aan de zijkant ervan). Je kan het best schuin langs een dier kijken. Als het dier je dan laat naderen - of andersom - wil het dier eerst graag aan je ruiken. Vervolgens is het gewoonte om elkaar in het gezicht aan te raken en daarna pas andere lichaamsdelen te benaderen. Met deze simpele regels kan je dieren er hopelijk van overtuigen dat je geen kwade bedoelingen hebt.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Tips en trucs

Leuke/goede tips, maar zouden jullie deze kunnen onderbouwen met bronnen? (een linkje bij de betreffende tip, indien mogelijk)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Tips en trucs

^what he said.

Ik zou het vooral interessant vinden als iemand wat meer over deze twee zou kunnen vertellen:
2. Ontwikkel supersonisch gehoor

Als je in druk geroezemoes verzeilt raakt op een feestje, zorg dan dat je je rechteroor in het gesprek steekt. Je rechter oor is beter in het volgen van de snelle ritmeveranderingen van spraak. Als je echter aandachtig wilt luisteren naar het achtergrondmuziekje in de lift of supermarkt, doe dat dan met je linkeroor. Dat is beter in het oppikken van muziek.
Ik betwijfel of dat wel bij iedereen zo werkt, en of het zo zwart-wit is.
5. Bestrijd de steek in je zij

Als ze aan het hardlopen zijn, ademen de meeste mensen uit als de rechtervoet op de grond terechtkomt. Hierdoor onstaat er een druk op de lever (die aan je rechterkant zit). Deze drukt weer op het middenrif, waardoor er een steek ontstaat. De oplossing is simpel: adem uit als je linkervoet de grond raakt.
Ik dacht dat noch de lever, noch de milt hier wat mee te maken hadden, maar dat het gewoon de ademhalingsspieren zijn die hier de oorzaak van zijn.

@Cjh: Ik ga je tips uit je bericht knippen. Het ziet ernaar uit dat je gewoon
(roofdieren hebben hun ogen namelijk ook recht op het gezicht in plaats van aan de zijkant ervan).
orly_owl.jpg
orly_owl.jpg (28.27 KiB) 1560 keer bekeken
Sorry, had to do that...</dd>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tips en trucs

Ik dacht dat noch de lever, noch de milt hier wat mee te maken hadden, maar dat het gewoon de ademhalingsspieren zijn die hier de oorzaak van zijn.
Inderdaad, dat verhaal van de lever klinkt vrij waardeloos.
ypsilon schreef:
Verborgen inhoud
[attachment=4031:orly_owl.jpg]

Sorry, had to do that...
Verborgen inhoud
Afbeelding


Nog zo'n pareltje:
Als je hand slaapt doordat je in een rare houding hebt gezeten, kun je dit snel en pijnloos verhelpen. Schud je hoofd heen en weer. Het dode gevoel is namelijk vaak het gevolg van druk in de zenuwbundels in je nek. Door je nek los te schudden, verlicht je de druk. Voor een slapend been heeft dit geen zijn, omdat slapende benen veroorzaakt wordt door druk in de lager gelegen zenuwen. Maar ook hier is de oplossing simpel: sta op en wandel.
Je hebt zeker geen lager gelegen zenuwen in de arm? Het schoolvoorbeeld van een slapende hand is druk op de n. ulnaris doordat je lang met een elleboog ergens op leunt.

En in nummertje 10 is het niet de zuurstof die de pH verhoogt, maar het feit dat je veel meer CO2 afblaast. ;)

Nummertje 2 lijkt me net zo'n onzin als: 'als je door je rechter neusgat adem haalt krijgt je rechter hersenhelft meer zuurstof'.

Nummertje 6 is een beetje link. Je wilt niet met je nervus vagus (dus niet vagus nervus) lopen klooien. Volgens mij komt dat effect door drukstijging in je hals. Hierdoor worden dan waarschijnlijk de baroreceptoren in je aa. carotes geprikkeld die dat interpreteren als een bloeddrukstijging waardoor via de n. vagus de hartfrequentie omlaag wordt gehaald. Geen kattepis:
Studies have however suggested that the carotid sinus reflex can be a contributing factor in other mechanisms of death by reducing blood pressure and heart rate, especially in the elderly or in people suffering from carotid sinus hypersensitivity.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Carotid_sinus...us_reflex_death
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Tips en trucs

Ik dacht dat noch de lever, noch de milt hier wat mee te maken hadden, maar dat het gewoon de ademhalingsspieren zijn die hier de oorzaak van zijn.


Anekdotisch kan ik melden dat het uitademen tijdens het rennen niet gelijk loopt met welke voet ik neer zet. Als het gebeurd dat ik steken in m'n zij voel opkomen, dan is het voldoende om op m'n ademhaling te letten d.w.z. bewustuitademen als je je linker voetneerzet of bewust uitademen als je je rechtervoet neerzet werkt in mijn geval beiden.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Tips en trucs

Tja, ik zat ook al te denken of ze allemaal wel werkten, maar sommige werken wel! (voor mij teminste) Je neus vrijmaken en langer je adem inhouden werkt goed bij mij. Hier heb ik er nog twee, zelf weet ik niet of ze werken en heb niet echt zin om het uit te proberen ;)

Als je je vinger hebt verbrand, moet je je vinger door je haar heen wrijven, in je haar zit dus vet dat als zalf werkt, verminderd de pijn en voorkomt blaren. Hetzelfde werkt ook met tandpasta.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tips en trucs

Als je je vinger hebt verbrand, moet je je vinger door je haar heen wrijven, in je haar zit dus vet dat als zalf werkt, verminderd de pijn en voorkomt blaren. Hetzelfde werkt ook met tandpasta.


Nee, je moet je vinger koelen. Een brandwond is niet anders dan weefselschade door extreme hitte. De eerste logische stap is dus om het weefsel te koelen. Haarvet koelt niet. Daarnaast ben je mooi in de aap gelogeerd als je net je haren hebt gewassen of nog sterker, gewoon geen haar hebt. Nadat je de hitte hebt weggenomen kun je eventueel zalfjes e.d. smeren, maar vooral bij 1ste graads brandwonden hoeft dat niet. Blootgesteld aan lucht geneest een wond in de regel beter.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2.746

Re: Tips en trucs

Dus je zegt dat aftersun meer slecht dan goed doet?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tips en trucs

Dus je zegt dat aftersun meer slecht dan goed doet?
Neen.

1) Ik heb het nergens over after sun gehad, dus jouw conclusie is onjuist.

2) After sun is niet hetzelfde als haarvet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Tips en trucs

Ja natuurlijk moet je de wond eerst koelen, maar het is ook in geval als er geen water is. De situatie bij brandwonden kan bij iedereen anders zijn. Maar Wat vinden jullie zelf dan? Denken jullie dat haarvet blaren zou kunnen voorkomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tips en trucs

Een blaar of geen blaar is het verschil tussen respectievelijk een 2de en een 1ste graads brandwond en dat verschil wordt gemaakt door de duur van blootstelling aan de hitte en de temperatuur. Ik zie niet in hoe vet ingrijpt op één van die twee, maar ik kan het mis hebben. Ik heb tevens een korte zoekactie gepleegd op sebum AND burns, maar geen wetenschappelijk artikel kunnen vinden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2.746

Re: Tips en trucs

Nadat je de hitte hebt weggenomen kun je eventueel zalfjes e.d. smeren, maar vooral bij 1ste graads brandwonden hoeft dat niet. Blootgesteld aan lucht geneest een wond in de regel beter.
hieruit leidde is nochtans af dat je best niets op een 1egraads brandwonde smeert ...
Ja natuurlijk moet je de wond eerst koelen, maar het is ook in geval als er geen water is.
Waarom dan geen speeksel?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tips en trucs

hieruit leidde is nochtans af dat je best niets op een 1egraads brandwonde smeert ...


Brandwonden zijn niet generaliseerbaar; ik redeneerde vanuit een verbrande vinger zoals beschreven door

degene die met de tip kwam. Ik ken weinig mensen die after sun op een verbrande vinger doen vanwege

een defecte aansteker. Daarentegen is er bij zonnebrand meestal sprake van 1ste graads brandwonden over het hele lichaam. Je kunt dan extreem veel pijn lijden of de huid koelen met after sun (after sun koelt, haarvet in mijn ogen niet).

Vergeet niet de psychologie die bij after sun komt kijken; mensen willen niet snel hun bruine kleur verliezen en smeren daardoor after sun, het ruikt lekker, het geeft ze een gevoel van veiligheid etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Tips en trucs

Tja ik neem aan dat haarvet niet koelt maar zou het dan kunnen dat het blaren tegenhoud? Ik kan nergens vinden of het zo is.

Reageer