Springen naar inhoud

Reductantia

• Log in om te kunnen reageren

Skyliner

Skyliner

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2009 - 16:22

hey,

ik begrijp iets niet in mijn redenering. Naar mijn weten zijn electrofielen nog altijd ionen die positief zijn en dus als elektronenacceptor fungeren. Nucleofielen zijn het omgekeerde. In het algemeen zijn positieve ionen elektronen-arm, dus nemen ze er graag op. Negatieve ionen zijn naar mijn weten elektronen-rijk, wat hen elektronendonors maakt.

Waarom zijn Lithium en Natrium dan in hemelsnaam zo'n sterke reductantia?
Naar mijn weten zijn reductantia elektronen donors. Ligt het aan de notatie? Schud ik twee aspecten door elkaar? kan het zijn dat in de organische chemie, wanneer bvb. koolstof positief is aangegeven, dat niet hetzelfde is als het plusteken van bij Natrium?

allicht zal dit niet hetzelfde zijn denkik, maar het brengt me altijd in verwarring. Kan iemand me meer duidelijkheid geven?

dank bij voorbaat

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 augustus 2009 - 16:42

Bij lithium en natrium gaat het om de metalen, dus Li(0) en Na(0). Dat zijn sterke reductoren, want ze staan relatief graag een elektron af. Daarbij ontstaan de ionen Li+ en Na+, en die willen op zich wel een elektron opnemen, maar die neiging is (een stuk) kleiner dan de neiging van veel elektron-donoren om er een af te staan.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Skyliner

Skyliner

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2009 - 17:09

Dom van me om te vergeten dat ernog zoiets bestaat als 'neutraliteit'.

Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures