[scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

[scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

Hallo iedereen,

Ik sukkel dus enorm met mijn concentratieberekeningen en stechiometrie. De lerares had mij enkele oefeningen gegeven, opdat ik zou kunnen oefenen ( aangezien dit volgend jaar terugkomt ), en ik geraak er maar niet aan uit.

Ik heb mijn theorie bekeken, geleerd, en ik heb ook een formuleblad opgesteld, en toch wilt het maar niet lukken. Met als gevolg dat van de 20 oefeningen, ik amper de helft zelf heb kunnen maken, wat me enorm teleur stelt.

Dus ik ga af en toe hier een oefening plaatsen, die ik écht niet begrijp, of waar ik hulp in nodig heb. Dan zal ik ook zeggen hoe ik denk dat ik het moet doen.

Als je antwoord, zou het handig voor me zijn als je het stapje voor stapje uitlegd.

Alvast heel hartelijk bedankt!

opgave 1:

Wat is de molariteit van de natriumcarbonaatoplossing als 10280 mg natriumcarbonaat opgelost wordt in 100 ml water en vervolgens aangelengd wordt tot een exact volume van 250 ml?

Om eerlijk te zijn, begrijp ik het niet goed... Moet ik met de verdunningsregel werken? Maar dan heb ik een probleem, want dan weet ik de molariteit niet?

opgave 2:

Bereken de molariteit van een oplossing die verkregen wordt door 10 g natriumnitraat toe te voegen aan 250 ml NaNO3 0.2 M

Hier heb ik alle gegevens opgeschreven, en ik weet dat ik dus de molariteit moet zoeken, en daarvoor geldt: "c = n/V", en hier is V=250 ml, en de n kan je ook berekenen ( 10/85 ). Zo zou ik het oplossen, maar ik weet niet of dit juist is, omdat ik dan geen rekening houdt met de 0.2 M ( = de molariteit )...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.566

Re: [scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

Voor je opgave 1
  • Bereken de molaire massa van natriumcarbonaat
  • Hoeveel mol natriumcarbonaat heb je?
  • Je gaat dit dan brengen in 250 ml water (of het komt er op neer)
  • Dus dat aantal mol / dat volume
  • Wil je het je echt zeker maken ==> doe teller en noemer maal 4 want je het 0.25 l. /4 geeft je 1l
  • En je hebt je molariteit
En een tip, laat bij dit soort oefeningen je formuleblaadje alsjeblief achterwege, het helpt je niet.

Stoichiometrie doe je niet met een formularium naast je zijde.

Dat doe je (deels) op gevoel ==> wel in acht genomen de correcte regels.

Logisch nadenken is de boodschap

Het lijkt me voorts niet dat hier dient rekening gehouden te worden met oplosbaarheid of dergelijke, dus op deze manier moet je er komen

Opgave 2

Hoeveel NaNO3(in mol) zit er in je 250 ml 0.2 M oplossing?

Hoeveel mol breng je bij deze oplossing?

Hoeveel mol NaNO3 heb je nu in totaal op je 250 ml?

Wat is dan de concentratie?
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: [scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

Bedankt voor de tip :-)

De eerste oefening is gelukt, maar de tweede niet echt.

Ik heb de eerste vraag kunnen beantwoorden: het aantal mol is 0.118, maar dan weet ik niet meer hoe ik verder moet. ( nl bij de vraag: "hoeveel mol moet je in de oplossing brengen" ). Hoe kan je dat doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

mental_violation schreef:Bedankt voor de tip :-)

De eerste oefening is gelukt, maar de tweede niet echt.

Ik heb de eerste vraag kunnen beantwoorden: het aantal mol is 0.118, maar dan weet ik niet meer hoe ik verder moet. ( nl bij de vraag: "hoeveel mol moet je in de oplossing brengen" ). Hoe kan je dat doen?
10 g natriumnitraat = ... mol NaNO3.

Dit aantal mol voeg je bij je eerst gevonden aantal mol

je hebt dan ... mol (sommetje maken)

Dit op 250 ml ==> je hebt je concentratie
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: [scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

nikske schreef:10 g natriumnitraat = ... mol NaNO3.

Dit aantal mol voeg je bij je eerst gevonden aantal mol

je hebt dan ... mol (sommetje maken)

Dit op 250 ml ==> je hebt je concentratie
Ah, ik denk dat ik het door heb!

op 250 ml geldt dit: " n = c * V = 0.250l * 0.2M = 0.05 mol "

op 10 gr geld dit: " n = m/M = 10gr/85gr per mol = 0.118 mol "

en dan moet ik die optellen, dus " 0.05 mol + 0.118 mol = 0.168 mol "

vervolgens is het gewoon de formule toepassen c = n/V met n = 0.168 mol en V = 0.250 l. dus = 0.672 M

Maar dan begrijp ik nog steeds niet waarom je de 2 "aantal mol" bij elkaar moet optellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

mental_violation schreef:Ah, ik denk dat ik het door heb!

op 250 ml geldt dit: " n = c * V = 0.250l * 0.2M = 0.05 mol "

op 10 gr geld dit: " n = m/M = 10gr/85gr per mol = 0.118 mol "

en dan moet ik die optellen, dus " 0.05 mol + 0.118 mol = 0.168 mol "

vervolgens is het gewoon de formule toepassen c = n/V met n = 0.168 mol en V = 0.250 l. dus = 0.672 M
Helemaal goed.
Maar dan begrijp ik nog steeds niet waarom je de 2 "aantal mol" bij elkaar moet optellen.
In deze oefening voeg je aan een oplossing van NaNO3 10 gram vast NaNO3 toe.

Nu wordt er gevraagd hoeveel deeltjes NaNO3 er per liter in je oplossing voorkomen. Om dit te berekenen moet je het aantal mol NaNO3 dat je als vaste stof toevoegt optellen bij het aantal mol NaNO3 dat al in je oplossing aanwezig was.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: [scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

JohnB schreef:In deze oefening voeg je aan een oplossing van NaNO3 10 gram vast NaNO3 toe.

Nu wordt er gevraagd hoeveel deeltjes NaNO3 er per liter in je oplossing voorkomen. Om dit te berekenen moet je het aantal mol NaNO3 dat je als vaste stof toevoegt optellen bij het aantal mol NaNO3 dat al in je oplossing aanwezig was.
Ah, oke, nu snap ik het helemaal. Hartelijk bedankt :-D Nu ben ik al een stapje dichter in het begrijpen van mijn hele reeks.

Ik heb nog 2 vragen, maar ik zal die in een apart topic doen ( aangezien dit hier de gang van zaken is ;-) )

Nogmaals bedankt aan iedereen :-D

Reageer