[wiskunde] Rummikub

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 177

[wiskunde] Rummikub

Ik heb een probleem, het antwoord zou wel heel makkelijk zijn, maar begin nu toch te twijfelen:

Bij het rummikubben moet je in het begin beide 13 stenen trekken. In totaal zijn er 100 stenen, en 2 ervan zijn jokers. Nu is de vraag of het uitmaakt voor de kans op een joker of je er in een keer 13 pakt (blind). Of om en om een steen pakt (blind)?

Wat is het eerlijkste? Of zijn ze gewoon allebei gelijk (mijn hypothese)?

BVD

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [wiskunde] Rummikub

Bij in één keer pakken heb je volgens mij meer kans míts je begint. Als je om en om pakt is er de kans dat de andere een joker heeft gepakt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [wiskunde] Rummikub

Dag foodanity, Welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] Rummikub

Als ik nog een beetje kan kansrekenen, dan is de kans om ten minste één joker te trekken in geval 1 (13 stenen in één keer) gelijk aan:
\(\frac{C_2^1C_{12}^{98}+C_2^2C_{11}^{98}}{C_{100}^{13}} = \frac{403}{1650} = 0,244\overline{24}\)
De tweede kans is een voorwaardelijke kans, die iets meer tijd vergt om uit te rekenen. Als ik nog wat tijd vindt, kijk ik er wel eens naar. Veel kans dat iemand in de tussentijd reeds uitsluitsel geeft.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer