Springen naar inhoud

[fysica] driftsnelheid ladingen in een geleider

• Log in om te kunnen reageren

Tlicious

Tlicious

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2009 - 18:10

Hoi peepz,
ik moet een vakantietaak maken voor fysica ;) en bij volgende vragen zit ik een beetje vast:

1) In een geleider met doorsnede A aangesloten op een bron met constante spanning is de driftsnelheid van de ladingen 10x10-5 m/s. Als we de bronspanning verdubbelen, wordt de driftsnelheid:

A) 0.50 x 10-5 m/s
B) 20x 10-5 m/s
C) 10x 10-5 m/s
D) 40x 10-5 m/s

Ik snap niet welke formule je moet gebruiken om het uit te zoeken, ik dacht aan I = n.v.A.e . Maar de stroomsterkte is niet gegeven dus tell me?

2) Bij een tl-buis loopt een stroom door een gas. De buis heeft een inwendige diameter van 10 mm en een lengte van 40 cm. Op de buis staat '230V-11W'. Bereken de specifieke weerstand van het gas.

Welke formules moeten we hier gebruiken? R = P . (l/A) maar aangezien we geen resestiviteit hebben twijfel ik eraan, of de formules voor vermogen en weerstand?

3) Twee weerstanden zijn is serie op een ideale bron aangesloten. De substitutieweerstand is Rs. De stroom door de schakeling is I. Als je een derde weerstand in serie zet, zal :

Rs toenemen/afnemen? en I toenemen/afnemen?

Ik denkt dat de R zal toenemen, maar waarom blijft I gewoon niet hetzelfde?

thanx en vriendelijke groeten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2009 - 20:39

1)
wat is het verband tussen stroom en spanning over zo'n draad?

2) volgens mij is het juist die resestiviteit die je moet zoeken. de andere onbekenden in die vergelijking kan je snel vinden?

3) deze vraag is ongelukkig geformuleerd, zit die derde weerstand dan plots ook in R_s?
verder is het gewoon inzicht in de wet van Ohm, schrijf hem maar eens neer en kijk wat er gebeurt in het netwerk.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 augustus 2009 - 22:38

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Brecht.A

Brecht.A

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 12:57

Vraag 1

Kan ik je niet mee helpen
Vraag 2

Er bestaat een verband tussen de weerstand, het vermogen en spanning. Hiermee kun je de weerstand berekenen.
Dan moet je enkel nog je formule van Pouillet omvormen en je gegevens invullen. Dit is het denk ik

Vraag 3

Is idd ongelukkig uitgedrukt, maar als R groter wordt ( Serieschakeling ), dan zou de stroom moeten dalen daar de spanning een constante is en de weerstand stijgt.

Tlicious

Tlicious

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2009 - 07:56

Ok bedankt! vooral de laatste vraag is nu duidelijker. En sorry, ik ga m'n best doen voor de volgende topic.

MVG

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures