Magnetisme

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Berichten: 8

Magnetisme

Hej,

Ik had op mijn examen een vraag die ik echt niet kon oplossen... Is er iemand die mij kan helpen?

Een rechthoekige geleider heeft een breedte van 1m, een hoogte van 2m en een massa van 0,2 kg. Hij heeft een weerstand van 4 Ohm. We laten de geleider verticaal naar beneden vallen, en voordat hij in een aangelegd magnetisch veld valt (dat uit het blad naar ons toe wijst), bereikt hij een constante snelheid van 2 m/s. Wat is B? (sterkte magnetisch veld)

------

: :

: :

------ geleider valt verticaal naar beneden (geleider is een rechthoekje, maar ik weet niet hoe ik dit moet tekenen... ;) )



..........

..........

..........

.......... in magnetisch veld

Ik hoop dat je wat aan mijn tekening hebt...

Alvast bedankt!

Charlotte

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Magnetisme

Een rechthoekige geleider heeft een breedte van 1m, een hoogte van 2m en een massa van 0,2 kg. Hij heeft een weerstand van 4 Ohm. We laten de geleider verticaal naar beneden vallen, en voordat hij in een aangelegd magnetisch veld valt (dat uit het blad naar ons toe wijst), bereikt hij een constante snelheid van 2 m/s. Wat is B?
1) Als iets ongestoord (vrij) valt neemt de snelheid alleen maar toe. Zij kan dus niet stabiliseren op 2 m/s.

2) Je hebt de inductiespanning nodig om B te kunnen berekenen.

3) Ik begrijp dus, dat je er problemen mee had. Een prutsvraag! Ik zou protesteren als je er nadeel van ondervindt.

Berichten: 8

Re: Magnetisme

Ik dacht ook dat het iets te maken had met magnetische inductie...

Ik heb er nog eens over nagedacht...

F=qvB

Magnetische flux=B.A

(Inductie wet van Faraday) E= -dA/dt = AB/t

R = V/I = AB/(tI) = AB/q (want I= deltaQ/delta t) -> q=AB /R

Dus F= AvB²/R en F=mg

Dus B²= mgR /(Av)

Dus B= 1,4 T

Klopt dit, of zit er een fout in?

En nog een bijkomend vraagje, de richting van de krachten... zou iemand mij die eens kunnen uitleggen? (Rechterhandregel ivm met magnetische inductie, inductiespanning, wet van Lenz etc) Ik snap dat niet zo goed...

Vb. Als je een spoel hebt (een gewone geleider), en als je een magneet (magnetisch veld) naar de spoel toe beweegt, dan wordt er in de spoel een stroom geïnduceerd. Maar hoe loopt die stroom dan (wijzersin/tegenwijzersin) als je de magneet van onderen naar boven beweegt door de spoel?

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Magnetisme

Dit kan niet de volledige opgave zijn. De geleider komt helemaal niet in contact met het B-veld, hoe kunnen we dan iets over B te weten komen? Weet je de correcte vraag nog?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8

Re: Magnetisme

Dit is nochtans de volledige vraag...

En waarom denk je dat de geleider niet in het magnetisch veld valt? Ik ben er altijd van uitgegaan dat hij er wel in valt, anders kan je de vraag inderdaad niet oplossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Magnetisme

Hij zal er vast wel in vallen, maar we krijgen totaal geen informatie over zijn interactie met het B-veld. We kunnen dus niets berekenen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8

Re: Magnetisme

Ik ben er nochtans zeker van dat de vraag juist is... Ik heb de vraag met 2 medestudenten geconfirmeerd, maar ik ken niemand die het echte antwoord op de vraag kent.

Je weet toch dat de geleider naar beneden valt, en dat het magnetisch veld naar ons toe wijst? Kan je daaruit de rest niet afleiden met behulp van een krachtenschema? Of maakt dit allemaal niet veel uit?

Alvast heel erg bedankt voor de moeite!!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Magnetisme

Dit kan niet de volledige opgave zijn. De geleider komt helemaal niet in contact met het B-veld, hoe kunnen we dan iets over B te weten komen? Weet je de correcte vraag nog?
Volgens mij is het toch duidelijk? De geleider valt in het veld en behoudt zijn snelheid die hij net boven het veld had (zijnde 2m/s). Dus de F van het veld op de geleider en de F van de zwaartekracht heffen elkaar precies op. Hieruit kun je dan gemakkelijk B halen, toch?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Magnetisme

Och, het zit hem in het woord 'constant'. Dat had wat mij betreft iets explicieter gemogen ('tijdens de val door het B-veld blijft de snelheid gelijk').

Excuses ;)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8

Re: Magnetisme

Volgens mij is het toch duidelijk? De geleider valt in het veld en behoudt zijn snelheid die hij net boven het veld had (zijnde 2m/s). Dus de F van het veld op de geleider en de F van de zwaartekracht heffen elkaar precies op. Hieruit kun je dan gemakkelijk B halen, toch?
Dus is dit het juiste antwoord?? Of heb ik het verkeerd?

F=qvB

Magnetische flux=B.A

(Inductie wet van Faraday) E= -dA/dt = AB/t

R = V/I = AB/(tI) = AB/q (want I= deltaQ/delta t) -> q=AB /R

Dus F= AvB²/R en F=mg

Dus B²= mgR /(Av)

Dus B= 1,4 T

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Magnetisme

Zoals ik al vermoedde is de vraagstelling niet compleet. dit is namelijk dezelfde vraag, maar met essentiële informatie die hier mist.

Vergelijk:
correct schreef:Een rechthoekige geleider (met zijn breedte horizontaal en zijn hoogte verticaal) heeft een breedte van 1m, een hoogte van 2m en een massa van 0,2 kg. Hij heeft een R van 4Ω. We zetten de onderste zijde van de geleider gelijk met de bovenzijde van een magnetisch veld (dat naar ons toe wijst). Als we nu de geleider loslaten bereikt hij een maximumsnelheid van 2m/s en dit voordat zijn bovenzijde zich in het magnetisch veld bevindt.

Bereken B.
Een rechthoekige geleider heeft een breedte van 1m, een hoogte van 2m en een massa van 0,2 kg. Hij heeft een weerstand van 4 Ohm. We laten de geleider verticaal naar beneden vallen, en voordat hij in een aangelegd magnetisch veld valt (dat uit het blad naar ons toe wijst), bereikt hij een constante snelheid van 2 m/s. Wat is B? (sterkte magnetisch veld)


Aangezien dit topic al in Huiswerk had gemoeten, sluit ik dit topic en gaan we hier verder.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gesloten